gigant iz vodnjana

Počeli smo u garaži, a danas imamo urede u 54 grada na svim kontinentima

Informatička tvrtka Infobip
Foto: Dusko Marusic/PIXSELL
1/17
29.10.2017.
u 15:10

Nova poslovna zgrada prostire se na 5600 kvadrata, uz vrhunska tehnološka rješenja, tu su i fitness centar te tereni za skvoš, odbojku i košarku, a zgrade gotovo uopće ne proizvode CO2

Na južnom ulazu u Vodnjan i cesti prema Galižani iznad ostalih zgrada izdiže se objekt neobične konstrukcije. Sasvim različit od ostalih zgrada, kao da ga je netko premjestio odnekle i stavio ondje, na proplanak koji gleda ravno na Brijune. Iz Silicijske doline, recimo. Jer riječ je o nečemu takvom, na 17.000 četvornih metara smjestio se prvi hrvatski poslovni kampus.

Poslovno-smještajni kompleks dom je Infobipa, tvrtke koja ima urede na svim kontinentima, u 54 svjetska grada, 40 zemalja. Usluge Infobipa danas dopiru do četiri milijarde ljudi, praktički svakoga tko ima mobitel, ne treba čak biti ni smartphone. Njihov su biznis SMS-ovi kojih se preko Infobipove infrastrukture mjesečno isporuči sedam milijardi. Silvio i Roberto Kutić i Izabel Jelenić osnivači su Infobipa. Što je ta usluga? Vrlo je vjerojatno da ste kao korisnik Facebooka ili neke druge slične platforme iskoristili mogućnost dvostruke potvrde svojeg identiteta, jedan lozinkom, a drugi SMS-om. Sustav će vas u tom slučaju tražiti da unesete kod koji će vam na mobilni uređaj stići SMS-om. Ta je poruka stigla preko Infobipa. Ili još praktičnije, lanac restorana Chocofood imao je problema s novim sučeljem za online naručivanje hrane jer nije bilo načina da kupac dobije povratnu informaciju o svojoj narudžbi. Linije prenatrpane upitima kupaca je li restoran uopće zaprimio narudžbu zamijenjene su uslugom Infobipa, sada kupac dobije SMS s informacijom o narudžbi. Veliki poslovni korisnici poput društvenih mreža i banaka, umjesto da sklapaju dogovore s nekih 800 operatora širom svijeta, za takvu i brojne slične usluge radije potpisuju jedan ugovor – s Infobipom.

Silvio Kutić završio je Fakultet elektrotehnike i računarstva u Zagrebu, kaže da mu je najbolja odluka u životu bila što se nije vratio s pauze za ručak u jednoj komunalnoj tvrtki u kojoj je radio, nego je radije odlučio razvijati vlastite ideje.

– Još krajem 2001. godine počeo sam raditi na softverskom projektu Virtualna općina koji je implementiran krajem 2002. godine u Vodnjanu. Izabel se priključio negdje 2003. – programirali smo u mojoj garaži. Kada smo 2006. osnovali tvrtku Infobip, nas dvojica bila smo jedini zaposleni. Prvi ured imali smo u poduzetničkom inkubatoru u Puli. Roberto nam je stalno pomagao, a u Infobip je prešao 2009., s mjesta tehničkog direktora u Uljanik Strojogradnji – kaže nam Silvio Kutić, danas izvršni direktor Infobipa, nastavljajući da su radeći na Virtualnoj općini prepoznali da SMS kanal ima najviše potencijala za poslovnu komunikaciju s krajnjim korisnicima.

– Zato smo se kasnije fokusirali na razvoj platforme za dostavu A2P (application-to-person) SMS-ova. Bitno je razumjeti da nije riječ o porukama koje si korisnici međusobno šalju, već o SMS-ovima koji se šalju iz CRM sustava, bankarskih aplikacija, rezervacijskih sistema i drugih poslovnih aplikacija.

U posljednjih nekoliko godina intenzivno radimo na razvoju “omnichannel” kapaciteta. Tvrtkama omogućujemo da na jednostavan način u svoje komunikacije i procese uvedu i push notifikacije, email poruke, ali i, primjerice, Viber poruke. To je interesantno svima koji prilagođavaju komunikaciju navikama i preferencijama današnjih korisnika – objašnjava Kutić.

Foto: Dusko Marusic/PIXSELL/Borna Filic/PIXSELL

Kutić i Jelenić na tehničkoj platformi za dostavu poruka radili su nekoliko godina – mijenjali je, testirali, usavršavali. Nekoliko je pokušaja propalo prije nego što su izgradili proizvod koji je uspio na tržištu. Nisu, kažu, očekivali da će tvrtka jednog dana imati 1200 zaposlenih i urede u toliko gradova. Vjeruju da su kultura, vizija i upornost bili ključni za rast Infobipa, a bitnu će ulogu ubuduće igrati i novi kampus u Vodnjanu.

– SMS ima stopostotnu penetraciju do korisnika. Jasno, dogodila se evolucija s 2G na 3G pa i na 4G, no feature phoneove, dakle osnovne mobitele, imaju svi, njihovu funkcionalnost ima svaki smartphone. No, posao Infobipa nije u person-to-person prenošenju poruka, to je tržište koje su pregazili mnogi drugi softveraši, naš je poslovni model application-to-person, usluge putem SMS-a – kaže Amir Babović, jedan od prvih 20 Infobipovih ljudi.

Globalna kompanija

Svu trojicu osnivača praktično je nemoguće uhvatiti u isto vrijeme na istom mjestu. Infobip je globalna kompanija koja djeluje iz Hrvatske. Sve je ovdje, u novom kampusu, ali posao se odvija u cijelom svijetu. Jednom je Silvio Kutić u samo 12 dana obišao svijet jedan i pol puta, od Argentine preko Kuala Lumpura, Detroita, Ciudad de Mexica pa natrag kući. A dom je sada moderan kampus koji po svemu spada prije u Silicijsku dolinu nego u Vodnjan.

– Ta je investicija bitna za cijelu tvrtku jer će omogućiti kvalitetniju suradnju među timovima, efikasnije uvođenje novih ljudi u posao, bolju komunikaciju među zaposlenicima iz pedesetak zemalja. U kampusu je već održan niz internih konferencija i koordinacija na koje su doputovali infobipovci iz svih krajeva svijeta. Pokazalo se da konferencijski, smještajni i rekreacijski prostori odlično funkcioniraju, tako da očekujemo da će kampus imati mnogo pozitivnih efekata na naše globalno poslovanje, na profesionalni razvoj ljudi, na inovaciju i razvoj proizvoda – rekao je Kutić.

Poslovna zgrada koja ima 5600 četvornih metara, zgrade tradicijske gradnje koje su zapravo hostel od 1900 kvadrata, sve sagrađeno od 4900 kubika betona, 60 tona armature, 1300 kvadrata kamenog opločenja, 3500 kvadrata keramike, 4000 kvadrata parketa, 1200 kvadrata obloga od prirodnog kamena... Dvije i pol godine trajalo je planiranje i razrada, gradnja ravno godinu i deset dana. O svemu se vodilo računa, kampus spada u najviši energetski razred, gotovo uopće ne proizvodi CO2, za navodnjavanje parka koriste se oborinske vode iz spremnika od 200 kubika, glavna zgrada opremljena trima dizalicama topline, stambeni objekti imaju i solarne panele za grijanje vode, s 3000 kvadrata kamene vune debljine 15 centimetara toplinski je izolirana fasada, krov s 4000 kvadrata istog materijala debljine 20 centimetara. Pametna rasvjeta i pametne zavjese za automatsku regulaciju boje i intenziteta svjetlosti standard su, u prizemlju je u dovršetku restoran za zaposlene koji će birati između standardne, nekoliko međunarodnih, veganskih i vegetarijanskih kuhinja, tu su i fitness centar te dvorana za skvoš, vani je igralište za odbojku na pijesku te košarkaško igralište s elastičnom podlogom. Sve je open space uz dodatak 24 ostakljene sobe za sastanke i brojne punktove u kojima zaposlenici mogu obaviti i povjerljive razgovore. Klasične konferencijske dvorane nema, sve bitno osnivači će tvrtke reći u foajeu u kojem će se infobipovci okupiti na stubama koje vode do visokoga prvog kata. S terase zgrade puca pogled na Brijune, kao kakav kontrapunkt modernom zdanju vodeće domaće IT kompanije koja je, realno, SMS-u udahnula novi život.

Kao u Googleu

Tradicijska gradnja kojom je napravljen stambeni dio tri su međusobno povezane kuće s 21 sobom i pet apartmana. Nema brojeva na sobama, ali ima imena velikih pronalazača iz povijesti sa zanimljivom pojedinošću iz njihova života – Tesla, zanimljivo odmah pokraj njega Marconi, Penkala, Jobs, Bošković... U podrumu se dovršava prava istarska konoba s ognjištem, gosti se mogu i družiti u kuhinji, na terasi. Sve zajedno napravljeno je i osmišljeno da ostane ovdje, kao što je sve osmišljeno da djelatnike Infobipa malo toga ometa na putu prema dugoročnom održanju tvrtke koja ima konkurenciju na svjetskom nivou. Opis osjećaja koji imate dok prolazite kroz prostore prvoga poslovnog kampusa u nas odgovarao bi opisu onoga što smo čitali o Googleu. Iako je posao očito zahtjevan, mnogo je monitora na kojima se ocrtavaju grafikoni funkcioniranja Infobipove platforme negdje u svijetu, neke nervoze nema. Sve djeluje kao dobro podmazan stroj u kojem se zna što je čiji zadatak. Ni naš posjet nije izazvao puno više od osmijeha i ljubopitljivog pogleda. Među IT-jevcima vodnjanska tvrtka ima gotovo kultni status. I to ne tek od jučer ili od otvaranja kampusa, za koje je i sam premijer Andrej Plenković shvatio da mu mora nazočiti.

– Za Infobip sam čuo preko prijatelja, otišao sam iz Zagreba na razgovor u tvrtku koja je tada imala tek 19 zaposlenih – kaže nam Amir Babović koji je danas direktor strategije za operatere i partnerstva. Podsjetimo, to je bilo prije deset godina, danas Infobip ima više od 1200 zaposlenih širom svijeta.

– Nisam želio u veće tvrtke jer tamo ljude procjenjuju na tradicionalne načine pa je teško rasti i napredovati. Teško se dobiva prilika da se izdvojiš. Želio sam doći u tvrtku s kojom zajedno mogu rasti. To je Infobip svakako bio – kaže Amir koji je ubrzo doznao da je napravio pravi odabir.

– Već nakon osam mjeseci otišao sam na dva mjeseca u Afriku, obilazili smo dvije do tri zemlje tjedno da bismo otvorili tamošnje tržište. Teško bih negdje drugdje napravio Refugees United program koji spaja obitelji raseljenih afričkih obitelji tako da prepoznaje prezimena i ljude spaja putem mobilnih brojeva koji glase na ista prezimena – govori Amir. Ističe da je radeći u Infobipu stekao više poslovnog iskustva nego da je isto vrijeme potrošio u tri druge tvrtke. Korporativna je kultura Infobipa, objašnjava nam Infobipov operativac, fleksibilna, temelji se na maksimalnoj interakciji svih odjela, suradnja mora biti maksimalna. U suprotnom, samo pet minuta pada Infobipova sustava negdje u svijetu može značiti i milijunske gubitke. Infobip je istinska međunarodna kompanija. U vrijeme našeg posjeta trajala je akademija, inicijalno školovanje novih infobipovaca koji moraju proći tečaj prilagodbe novoj tvrtki, on-boarding.

– Više sam od pet godina u Infobipu, počela sam u tehničkoj službi, a onda sam s kolegom osnovala coaching. Iz Koprivnice sam, no lako sam izgradila novi život u Puli. Ovo je posao koji daje ispunjenje, edukacija djelatnika na 54 svjetske lokacije zaista je nešto drugo. Na lokacijama se organiziraju najkvalitetniji predavači iz sektora s kojima se onda provodi nastava putem videopoziva, a provjera stečenog znanja radi se putem naše online learning platforme. S novim kampusom akademiju smo malo i obnovili. Vrlo se rijetko događa da netko tko je primljen u tvrtku otpadne nakon edukacije jer mu se pruža druga šansa dodatnom edukacijom – kaže Koprivničanka Petra Fonjak.

Iz Kazahstana u Istru

U Infobipu znaju što žele, u bilo kojoj svjetskoj zemlji. Na edukaciji smo zatekli Sergeja Salimova iz Kazahstana.

– Na oglas sam naišao surfajući headhunterskim webom, vidio sam oglas, malo se raspitao o tvrtki i ostao impresioniran. Pogotovo time kako je postala međunarodna. Nakon što sam se javio, za nekoliko sam dana dobio poziv, obavio dva intervjua preko Skypea i evo me sada ovdje. Nisam imao nikakvih sumnji, iako sam već upoznao velike tvrtke poput HSBC-ja. No, i ovdje postoji vrlo organiziran sustav u kojem kao i drugdje imate sve alate, taskove, KPI... Ali potrudio sam se i prikupio podatke o lokalnom tržištu i vidio da postoji potencijal. To je bilo to, Infobip je globalna tvrtka koja može ostvariti rast i tamo gdje i sam živim – kaže 33-godišnjak iz Almatyja. Primjeri poput Sergejeva pravilo su, a ne rijetkost u Infobipu. Hany Waheed stigao je na on-boarding iz Kaira.

– Vidio sam ponudu za posao, no nisam otprve shvatio što je to točno, iako sam shvatio da sam možda to što traže. No, zaključio sam da je kompanija velika u Europi, SAD-u i Kini, no ne i na Bliskom istoku. Tvrtka takvog globalnog utjecaja sasvim sigurno može ostvariti rast i na tom teritoriju pa za mene nije bilo dileme. Napustio sam Vodafone, govorili su mi da je to ludost, a ja sam dobio i više nego što sam očekivao. K tome, ostajem u svojem sektoru jer se bavim financijama, a imam iskustvo života u Europi. Kad sam bio mali, živio sam u Sofiji u Bugarskoj i moram reći da je Zagreb ipak daleko ljepši. Sada me čekaju dva tjedna u BiH pa onda ured u Kairu – kaže simpatični Egipćanin Hany. Kao što smo spomenuli, Infobipov posao raširen je u cijelom svijetu. Godišnje njihov marketing organizira odlazak na čak 220 događaja svugdje u svijetu.

– Najbitniji je Mobile World Congress u Barceloni, a onda sličan događaj u Kini i Americi. Pa je tu Africa Com u Cape Townu i International Telecom Week u Chicagu. Do srpnja već smo bili na 150 događaja, do kraja godine bit će ih 220. Imamo u svakoj regiji nekoga tko se bavi marketingom, a ti se ljudi koordiniraju odavde. Sve, korporativni dizajn, izgled izložbenih prostora i slično radi se unutar kuće – govori nam Sabina Cerovac koja je u Infobipu pet godina i za koju je ta tvrtka istinski lokalni brend za koji svi znaju. Kao što sada zna i dobar dio svijeta. Dobra komunikacija ključna je za održivi uspjeh tvrtke, praktički ćete u svakoj prostoriji vidjeti kako se odvija neki konferencijski poziv s nekim od ureda na nekom od kontinenata. Jedino tako intenzivnom komunikacijom posao ljudi poput Naushada Boodhuna ostaje održivim. Naushad je s Mauricijusa, njegov je karijerni put vrlo zanimljiv.

– Školovao sam se u Londonu u kojem sam u hotelu u kojem sam honorarno radio upoznao svoju suprugu koja je inače iz Zagreba, no tada je već živjela u Rovinju. Iz Londona sam se vratio kući na Mauricijus, a onda sam stigao prije pet godina u Hrvatsku u kojoj sam isprva radio za jedan yacht charter. Vidio sam oglas na moj-posao.net i prijavio se. Željeli su me upoznati, a i ja sam im malo dosađivao samo da dođem do intervjua. Jer raspitao sam se, vidio sam da je to ono što želim, daleko dinamičnije od bilo čega što sam radio prije toga. Nećete svugdje pronaći situaciju gdje morate obaviti toliko kontakata s operatorima i klijentima da bi svakoga dana sve štimalo – kaže Naushad koji se bavi i Refugee United programom.

– Puno se putuje, a možete puno toga i postići. Postavio sam ured u Obali Bjelokosti, to je bio neki izazov, radim s uredima u više afričkih zemalja poput Maroka, Konga, Burkine Faso ili Benina. Sličan izazov teško sam mogao pronaći – kaže Mauritanac. Djelatnici u tvrtki ističu da su izazovi stalni, a odgovara im i svakodnevno gledati u budućnost. Svakako, Infobip nije jedina tvrtka koja se bavi ovim segmentom. Uvođenje umjetne inteligencije, chatbotova, moglo bi biti put koji će Infobipovim klijentima omogućiti da ostanu u skladu sa zahtjevima svojih korisnika. Jedna osobina u svakom slučaju mora ostati – brzina reakcije. U Infobipu kažu da ih očekuje još puno posla na razvoju produkata, pogotovo u području “omnichannel” rješenja za velike poslovne korisnike. Nastavljaju jačati tehničke i komercijalne veze s mobilnim operatorima širom svijeta i konsolidirati operacije u Kini, Japanu, Australiji i Sjedinjenim Američkim Državama. Daljnji uspjeh ovisit će o sposobnosti brzog učenja i prilagodbe, izmjeni znanja i inovaciji, navode iz tvrtke. Hrvatske su okvire već debelo premašili. Infobip je, i ovo nije nikakva novost, prva domaća IT tvrtka s više od 1200 zaposlenih. Do te se brojke stiglo u tek nešto više od deset godina u kojima se bilježi otvaranje ureda u Zagrebu, nakon čega je uslijedila svjetska ekspanzija s rastom u Južnoj Americi i Indiji koja traje posljednje tri godine. Tržišta u Kini i Japanu u konsolidaciji su i dosta je još posla. Na sve će u Infobipu reći skromno – zapravo smo tek na početku.     

Komentara 41

Avatar grbadeva
grbadeva
15:43 29.10.2017.

Impresioniran sam. Čestitke, bravo i samo naprijed.

Avatar IvanR
IvanR
15:21 29.10.2017.

Nestvarno pozitivno!

TO
tolitol
15:41 29.10.2017.

Jako lijepi primjer hrvatske tvrtke koja se dokazuje na globalnom tržištu. No jedna lasta ne znači proljeće. S udjelom javnog sektora u BDP-u od 60 posto ovo nažalost u ovoj zemlji ne može postati pravilo. Hrvatske tvrtke jednostavno su preopterećene. Lijepo je da je plenki bio na otvaranju, no uspjeh se dogodio unatoč, a ne radi djelovanja državnih, županijskih i gradskih vlasti. Treba pojeftiniti ovu državu i konačno je učiniti servisom poduzetnicima.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije