Audi A7 zaustavlja se pokraj praznog parkirališnog mjesta. Vozač izlazi, stoji metar dalje od automobila, hvata mobitel u ruku i pritišće tipku, a Audi se pokreće i spretno uparkirava, i to unatrag. Čini to sam, vozačevo je mjesto prazno, ostali putnici razgovaraju kao da se ništa ne događa. Vozač zadovoljno sprema mobitel.
Prototip automobila s moćnim sustavom za samoparkiranje razvijao je, među ostalima, i osječki ured Instituta RT-RK, kao dio koncerna koji je zadužen za autonomnu vožnju. Sjedište je te tvrtke u Novom Sadu.
Stalna veza
– Audi mora sam procijeniti kamo se može parkirati, a vozač mu mobitelom daje znak za to. Zbog sigurnosti, nužno je da vozač stoji blizu automobila i cijelo vrijeme drži tipku koja Audiju daje kompletnu vlast nad vozilom. Čim se on odmakne od automobila ili se prekine mobilna komunikacija s vozilom, ono staje – objašnjava Dražen Radanović iz Instituta RT-RK, voditelj grupe u Osijeku.
Baš kao što se sam parkirao, A7 će sam i otići s parkirališta.
– Ako ga netko zatvori i vozač ne uspijeva izići, može mobitelom izvesti automobil – dodaje Radanović. Kako to izgleda u praksi, prezentirano je u utorak u dvorištu Fakulteta elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija Osijek, na Danu otvorenih vrata Instituta RT-RK, koji usko surađuje s tim fakultetom.
Kako bi se Audi A7 mogao sam parkirati, više od 15 radara i senzora na njemu snima i šalje sustavu vanjsku sliku svijeta. Usto, ugrađen je u taj prototip i nivo 3 autonomne vožnje, za samostalnu vožnju autocestom. U prijevodu, probijamo li se kroz gužvu na autocesti, a vozimo brzinom koja ne prelazi 50 kilometara na sat, možemo mu prepustiti potpunu kontrolu nad vozilom. Kada prekorači tih 50 kilometara na sat, javlja nam da nas “vraća u igru” i prepušta nam vlast. Taj nivo 3 već je implementiran u Audi A8, koji je završen lani u srpnju.
– Upravo je naš tim iz Osijeka dao zeleno svjetlo da Audi A8 ide u serijsku proizvodnju, na što smo izuzetno ponosni. Model A8 prvi je i još uvijek jedini u svijetu s licencom za autonomnu vožnju nivoa 3. I samo je Audi uspio dobiti certifikat da u slučaju nesreće odgovara automobilska industrija, a ne vozač – govori nam Zvonimir Kaprocki, direktor Instituta RT-RK.
Stipendiraju i zapošljavaju
Predviđeno je da se sve prednosti iz Audija A8 implementiraju i u A7.
– U prototip su već ugrađeni sustavi koji bilježe sve što se događa oko vozila i u njemu. Ima i audio i video identifikaciju pa, ako vozač ne reagira, zaspao je ili mu je pozlilo, vozilo samo napušta traku i parkira se – navodi direktor.
Institut RT-RK Osijek nastao je 2015. godine kao rezultat suradnje FERITA Osijek i novosadske kompanije. Zaposlena su u Osijeku 83 inženjera.
– Stipendiramo svake godine 40 studenata FERIT-a, a fond za stipendije iznosi 700.000 kuna. U tri godine postojanja osječkog ureda stipendirali smo 92 studenta, što nas je stajalo oko dva milijuna kuna. Od njih smo zaposlili 51 studenta, a preostali 41 još je u programu stipendiranja. FERIT je naš najbolji partner. Surađujemo i u nastavi pa smo sudjelovali i u osnivanju novog studija za automobilske komunikacije i računarstvo – zaključuje Kaprocki. Čitava kompanija broji više od 1000 inženjera, u Novom Sadu, Beogradu, Banjoj Luci, Osijeku i Münchenu.
Što sve zna i može odraditi
1. Snima vas kamera
Ako zaspite, probudit će vas
Kamera u vozilu snima i spava li vozač pa će ga, ako zaspi, automobil i probuditi.
2. Sporije kretanje
Sam će upravljati kroz gužvu
Probijamo li se kroz gužvu na autocesti, a vozimo brzinom koja ne prelazi 50 kilometara na sat, možemo mu prepustiti potpunu kontrolu nad vozilom.
3. Glasovna identifikacija
Ne javite li se, silazi s ceste
Ima i audio i videoidentifikaciju pa, ako vozač ne reagira, zaspao je ili mu je pozlilo, vozilo samo napušta traku i uparkirava se.
Pa i moj Peržo 508 hdi isto je pametan pa i parkira sam i košta mnogo mnogo jeftiniji Njemačka Auto nevozim nemaju ni dizajn a i lopovske Tvrtke kupiš neznaš što si kupio..