Hibridi u prvom planu

Sve manje kupaca električnih automobila, hibridna vozila sve poželjnija. Razloga je više

Foto: Mercedes-Benz
1/4
24.07.2024.
u 08:00

Pad prodaje ‘električara’ nije moguće pripisati samo općem smanjenju prodaje automobila. Jedan od vjerojatnijih uzroka je izostanak programa subvencioniranja u nekim državama članicama EU, prvenstveno u Njemačkoj, koja je najveće europsko tržište automobila

Prema podacima Udruge europskih proizvođača automobila (ACEA), prodaja električnih vozila na baterije u Europskoj uniji nije dobro prošla u prvom kvartalu ove godine. Njihov se udio na tržištu smanjio i u veljači i u ožujku ove godine u usporedbi s prošlom, dok je udio hibridnih električnih vozila doživio značajan porast. Sličan trend vidimo i u Hrvatskoj, ukazuje Kompare.hr. Hibridni automobili tako odnose pobjedu u prvom kvartalu 2024., s obzirom da je njihov udio na europskom tržištu kontinuirano rastao iz mjeseca u mjesec. Udio plug-in hibrida blago se smanjio samo u ožujku, dok se udio baterijskih električnih vozila, dakle potpuno električnih automobila smanjio i u veljači i u ožujku u odnosu na iste mjesece prošle godine. Najveći je pad pritom zabilježen u ožujku, a velik utjecaj na to imalo je njemačko tržište na kojem se udio ‘električara’ smanjio za čak 28,9% u usporedbi s ožujkom prošle godine.

Foto: Shutterstock

Treba reći i da je u ožujku zabilježeno općenito smanjenje registracija novih automobila na tržištu Europske unije. Ukupan pad iznosio je 5,2 posto u odnosu na ožujak prošle godine. Usprkos tome, prodaja hibridnih električnih vozila u istom mjesecu je porasla. Udio ovih vozila na tržištu je tako dosegao 29%, dok je u ožujku prošle godine iznosio 24.4%.  Prema tome, smanjenje prodaje ‘električara’ nije moguće pripisati samo općem smanjenju prodaje automobila. Jedan od vjerojatnijih uzroka je izostanak programa subvencioniranja u nekim državama članicama, prvenstveno u Njemačkoj, koja je najveće europsko tržište automobila. Činjenica je, naime, da se električni automobili bez poticaja slabo prodaju. Vozači nisu spremni izdvojiti znatno više novca za automobil koji usto zahtijeva i temeljitu prilagodbu načina života, ovisno o tome je li vlasnik vozila u mogućnosti svoj auto na struju puniti kod kuće ili na radnom mjestu ili, pak, ovisi o mreži javnih punionica. Nije svejedno ni je li mu to primarni auto u obitelji te služi li se njime i za dulja putovanja ili ga vozi samo na gradskim rutama. Sve su to bitni čimbenici koji utječu na odluku o tome koji pogon automobila odabrati. Ekološka stremljenja značajan su adut, ali prevagnu tek ako kupac i financijski nađe za sebe povoljnu računicu. Poticaji pri tome igraju veliku ulogu, bez njih prodaja električnih automobila pada. Konkretno, u Njemačkoj je program subvencioniranja prekinut u prosincu 2023. godine. Uslijedio je dramatičan pad prodaje ‘električara’ od gotovo 30% na njemačkom tržištu samo u ožujku. Sličan trend vidjeli smo i u drugim zemljama, uključujući Hrvatsku. Kod nas poticaja za ekovozila nije bilo u 2023., posljedice smo vidjeli u prvom kvartalu ove godine kada je zabilježen snažan pad registracija električnih automobila. Takva vozila činila su samo 1,3% novih registracija ove godine, dok su u istom periodu prošle godine činila čak 4,2 posto, prema podacima ACEA-e.

Povećanje udjela električara na tržištu ide sporo, puno sporije nego što bi htjeli proizvođači, regulatori i eko skupine. Razloga za to je više, a prednjače već spomenute visoke cijene električnih automobila, ali i troškovi koji uz njih dolaze. Primjerice, i premija auto osiguranja je u pravilu skuplja za električna vozila, upozorava Kompare.hr. Ne manje bitna stavka, koja preteže u korist hibridnih modela, jest činjenica da i dalje na mnogim lokacijama, posebno u jeku turističke sezone, postojeća infrastruktura za punjenje električnih automobila nije dovoljna. Vozači hibrida nisu toliko ovisni o punionicama za električna vozila, pa je i to razlog zašto ovaj tip automobila radije biraju. Hibridi pružaju mogućnost kombinirane vožnje, malo na struju, malo na tradicionalno gorivo. Također, kad nema državnih subvencija – koje se kod nas ionako razgrabe u svega nekoliko sati – hibridi su prosječnim kupcima cjenovno dostupniji od istovjetnih modela samo na struju. Sve ovo potvrđuju i prodajne brojke - udio novoregistriranih hibridnih vozila u promatranom je kvartalu značajno porastao. U prvom kvartalu 2023., hibridna električna vozila činila su 20,2% svih novih registracija u Hrvatskoj, dok su ove godine činila čak 28,3%. Plug-in hibridi također su zabilježili blagi pozitivan trend. U prvom kvartalu 2023. činili su 1,7% svih novoregistriranih automobila u Hrvatskoj, a ove godine 2,3 posto.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije