Doba je Facebooka. Zasigurno će povijesne knjige tamo negdje u 23. stoljeću tako nazivati ovo razdoblje 21. stoljeća. Dobro, pun radni naziv vjerojatno će biti “doba ekonomske krize i – Facebooka”. No sasvim je sigurno da društvene mreže i njihova perjanica Facebook mijenjaju svijet kakav smo poznavali. Čak prijete i Googleu, divu s kojim je 21. stoljeće i počelo. No dok Google većinu svog glavnog poslovanja radi u pozadini, Facebook nam se toliko upleće u živote da nerijetko možete čuti da narušava odnose među prijateljima, ljubavne veze pa i brakove.
Vjerojatno nam nije ni trebala studija sveučilišta Cambridge da nam otkrije još jedan u nizu dijelova Facebooka koji utječu na smanjivanje privatnosti – a to je da već legendarni lajkovi zapravo otkrivaju i mnoge tajne korisnika koji nisu ni svjesni što sve otkrivaju općem auditoriju. U opsežnoj studiji sveučilišta Cambridge koristili su podatke čak 58.000 korisnika Facebooka. Dakle, može se reći da je uzorak poprilično reprezentativan. Analizirajući ponašanje tih korisnika, znanstvenici su utvrdili da mogu s više od 80 posto točnosti utvrditi nečiju seksualnu orijentaciju ili pak političko uvjerenje. Također i čiji su roditelji rastavljeni (60 posto), jeste li u vezi ili samac (67 posto), pušite li (73 posto), pijete (70 posto) ili se čak drogirate (65 posto)!
Dakle, prilično uvjerljivo i precizno. I – što ćemo sad? Hoćete li i dalje lajkati sve i svašta? To like or not to like? Pitanje je to koje bi se korisnici Facebooka trebali zapitati. No sumnjam da će većina korisnika sada pohitati prema opcijama sigurnosti i namjestiti veću privatnost svojih aktivnosti te ograničiti tko može sve vidjeti njihove lajkove, fotografije, statuse... Iako bi to zapravo bilo mudro i najviše što možete zapravo učiniti ako ćete i dalje satima visiti na fejsu.
Privatnost će dodatno ugroziti i nova Facebookova pretraga Open Graph koja će vam omogućiti da još lakše i bolje špijunirate ne samo prijatelje nego i prijatelje svojih prijatelja. Iznova se zapravo potvrđuje da privatnosti na internetu nema ili je ima jako malo. Kao onaj skeč na YouTubeu, gdje vidovnjak prima strance tamo negdje u Indiji i govori im točno za koliko su kupili neku kuću, s kime se druže i što vole. Kad odjednom na kraju videa dignu zastor, a tamo hrpa hakera visi na Facebook profilima tih ljudi i skida podatke... Bitka za privatnost na internetu odavno je izgubljena. A Facebookova je politika jasna: pomiri se s tim.
No, da ne bude zablude, manjka privatnosti bilo je i prije Facebooka, pa i prije interneta. Tračeva također, kao i uživanja u porocima ili disfunkcionalnih veza i obitelji. Internetsko doba i Facebook samo su nam donijeli alate da ubrzamo i tračeve i otkrivanje detalja o sebi koje ionako projiciramo u svakodnevnom životu i svakodnevnoj interakciji s drugima. Kao da vam prijatelji ne znaju slabosti ili vrline i ono što preferirate. Ili pak konobar u vašem omiljenom bircu koji zna što ćete naručiti i prije nego se vi odlučite. Ako ste domišljati ili proračunati, možete i lajkove namještati tako da odajete određen dojam koji želite ostaviti, kao što se mnogi i izvan interneta pokušavaju predstaviti drugačijima nego što jesu. Pa i kad smo u kafićima ili u izlascima rado dragovoljno i naširoko iznosimo frendovima što nam se sviđa i što nam se ne sviđa te želimo da se smiju (lajkaju) na naše provale (statuse). Često i nehotice tako otkrijemo neke detalje o sebi baš kao i na fejsu.
Dakle, nije manjak privatnosti krivica Facebooka. Nemojte okrivljavati poštara ili alat. Okrivljujte ljudsku narav ili se – pomirite s njom i prihvatite prijatelje takve kakvima jesu. Facebook treba optuživati ako ispod stola bez obavijesti prodaje te informacije trećim stranama, marketinškim agencijama i sličnima. A za sve drugo sami imate izbor: To like or not to like? Lajkati ili ne lajkati, pitanje je sad. Uostalom, treba biti umjeren u svemu, a bogme i u lajkanju. Ako ni zbog čega, onda barem zato što zna biti i vrlo živcirajuće ako vam netko lajka sve što objavite.
>> Gledanje vlastitih fotografija na Facebooku popravlja raspoloženje