Zbog čega najprodavaniji automobil u Hrvatskoj, Volkswagenov Golf 1,6 TDI sa 110 KS i početnom opremom Trendline u Hrvatskoj stoji 150.408 kuna, a u Sloveniji 19.014 eura (142.605 kuna)? A slično je i u drugim susjednim zemljama preračunato u kune: u Slovačkoj 139.650 kuna, Češkoj 139.251 kunu, Poljskoj 137.439 kuna, Bugarskoj 144.768 kuna, a u BiH 141.496 kuna. Odgovor je vrlo jednostavan – država Hrvatima uzima više poreza pri kupnji automobila.
U Njemačkoj veće zarade
Da se ne namjerava odreći ni ozbiljnog proračunskog prihoda (samo u prvih 9 mjeseci ove godine od trošarina na aute država je ubrala 740.865.122 kune), dokazuje i novi zakon o posebnom porezu na motorna vozila koji će poskupjeti mnoge automobile. U Slovačkoj, Češkoj i Poljskoj nema trošarina na automobile, a u Sloveniji se plaća samo na osnovi ispusta CO2 prema manjim stopama nego kod nas i za navedeni automobil iznosi 1% od cijene auta, odnosno 1412 kuna. U Hrvatskoj se trošarina plaća na osnovnu vrijednost auta (2877,5 kuna) i prema ispustu CO2 (3599,3 kune). Dok je PDV u Hrvatskoj 25%, u spomenutim državama je manji – u Sloveniji iznosi 22%, u Slovačkoj 20%, u Češkoj 21%, u Poljskoj 23%, a u BiH 17%.
U Njemačkoj takav automobil stoji 22.150 eura (166.125 kuna), od čega je 168 eura trošarina, a 3500 eura PDV (19%). Razlog zbog čega je cijena spomenutog Golfa u Njemačkoj veća nego u Hrvatskoj jest što je Volkswagenova osnovna cijena prije oporezivanja u odnosu na Hrvatsku, ali i Sloveniju, Slovačku, Češku i Poljsku za 3050 eura (22.900 kuna) veća.
Dakle, VW i dileri u Njemačkoj zarađuju 3000 eura više na tom automobilu nego u Hrvatskoj.
Još su veće razlike u cijeni, primjerice kod Renaultova Meganea 1,5 dCi sa 110 KS i opremom Zen koji u RH stoji 138.900 kuna, dok u Sloveniji preračunato u kune stoji 122.175 kuna, u Slovačkoj 125.175 kuna te u Češkoj 123.302 kune. Posebni porez na motorna vozila (trošarine) na automobile, članice EU određuju samostalno, pa se u nekim zemljama plaća prema više kriterija, a tu pripada i RH. Stoga automobili mogu znatno poskupjeti.
Ipak se ne isplati u Sloveniju
Europski rekorder prema visini trošarina jest Danska. Trošarine su paprene, imaju dvije porezne stope u odnosu na cijenu vozila od 105% za aute do 84.600 danskih kruna i 150% za aute iznad tog iznosa (umanjuje se ili uvećava ovisno o potrošnji goriva). Stoga Golf iz našeg primjera, kada se još obračuna njihov PDV od 25%, do registracije tamo stoji visokih 297.812 kuna. Ako ste pomislili da ćete jeftinije proći kupite li novi auto primjerice u Sloveniji, varate se. Da biste ga registrirali u RH, kod nas morate platiti PDV i trošarinu i tako ćete doći na cijenu po kojoj se prodaje u nas.
>> Novcem od trošarina za ceste žele krpati državni proračun
Još jedan primjer gdje se jako dobro vidi koliko je naša država skupa. I po trošarinama i po PDV-a, a i po ostalom... Kada čovjek plaća toliki porez, očekivao bi održavane ceste, izgrađenu infrastrukturu, uslužnu i efikasnu birokraciju, kvalitetno školstvo i zdravstvo, ukratko, državu po mjeri čovjeka... Ha, ha, očekivao bi... A kad ono, sva ta silna lova ide za prehranu gomile uhljeba koja paratizira na državnom proračunu, sve je podređeno tome, ništa razvoju države i društva...