Tvornica automobila s trenutno najmodernijim pogonima na svijetu ne nalazi se u Njemačkoj, ili u Japanu. Najmoderniji roboti ugrađeni su u Fiatovu tvornicu u Kragujevcu, iz koje je lani izašlo oko 30.000 Fiata 500L.
U proizvodnji i 500XL
Fiat tijekom ove godine u Kragujevcu planira proizvesti oko 160.000 vozila. U tvornici nastaloj na temeljima one iz koje su nekada stizale Zastave rađene po Fiatovoj licenci počela se proizvoditi produžena verzija modela 500L sa sedam sjedala, Fiat 500XL, a tijekom obilaska tvornice zapazili smo i karoseriju povišenog modela 500 Trekking. U kragujevačkoj tvornici proizvode se i modeli za američko tržište.
Posebnost ove tvornice dva su moderna robota usmjerena podjednako na kvalitetu izrade i ergonomiju. Posebnost je što oni nisu pričvršćeni za pod, već se drže stropa. Također, robot koji u kružnom hvatištu drži školjku automobila okreće se oko svoje osi, što mu omogućava da automobil okrene prema radniku. Roboti su se prilagodili ergonomiji ljudskih pokreta u određenim fazama montiranja, primjerice, kokpita ili elektronike u vozilo. Djelatnicima, kojih u tvornici radi oko 3000, posao je tako olakšan, a ujedno je postignuta veća preciznost i pedantnost. Fiat, naime, puno polaže na kvalitetu proizvoda i obrazovanje radnika, koji su na obučavanju proveli više od milijun sati.
Paralelno četiri modela
U tvornici u Kragujevcu radi se u tri smjene, na tri proizvodne linije. Sami proizvode više od polovice potrebnih dijelova za sklapanje vozila. Još jedna prednost modernih robota je što omogućavaju paralelnu proizvodnju četiri različita modela, uz zamjenu alata. Novi roboti bitno su skratili i vrijeme potrebno za zamjenu alata, kako bi se s proizvodnje jednog dijela karoserije prešlo na drugi. Fiat automobili Srbija zajednička je tvrtka države Srbije i talijanskog Fiata. Srbija ima udio od 33, a Fiat 67 posto. Od izvoza Fiatovih automobila Srbija u ovoj godini očekuje više od 1,6 milijardi eura prihoda.
>> FOTO Jednovolumen iz Kragujevca stigao u Hrvatsku
Croatian Wake Up Call, by Miro. Samo nek je strano - i "dobro" je ? Nema veze sto svaki dio u toj svakoj (nazovimo) "njihovoj" masini (fabrici) je baziran na: nasim patentima, koje je Tesla izumio nazad jos u 1912,1912, i koje do dan danas svi od njega (od nas) kradu, i "licensiraju' kao "njihovo". Mi smo nacija koja treba odrasti u biznis smislu i imati svoje auto koje je proizvedeno u nasoj zemlji i prodavano kao izvoz, i naravno - ne petrol, vec kao sto nasa tadicija zahtjeva: elektricno. Niko nemau svjetu vece pravo i poziv na to nego Hrvatska. Amerkanci ne trebaju biti jedini koji proizvode Tesla Roadster kako ga oni zovu, vec mi, koji smo sve te principe na prvom mjestu donijeli u svijet, preko Tesle i mnogih drugih koji su otisli u svjet na taj nacin i promjenili ga - na bolje. Najzalosnije je da Hrvatska je jos uvijek "spavajuca" nacija, dok drugi ti sve kradu sto je tvoje znanje u stvari, i tvoja tradicija u naucii o kojoj sam: ne znas, i prodaju ti isto, po skupim cjenama, "registrirano" i "licensirano' kao "njihovo", a ti se plus otimas za to. (za oko nekih 100 godina sad vec to traje). Podsjecam ovdje sve koji citaju da: ni jedno auto u svjetu ne moze startat masinu bez (najmanje) 20 tesla patenta u njoj, ukradenih i "registriranih" na njihovu kompaniju. I ovdje mali reminder, od mene: buducnost nisu petrol auti - vec elektricni automobili i oni pogonjeni na - vodu, da: citate dobro - water burns, i da je Tesla reako ovako: 'Vi mozete SAD uraditi na koji hocete nacin, ali - buducnost je MOJA" (Tesla). Nacija koja je probudjena u Biznis smislu, i jedino onda moze opstati, ako moze ekonomski opstati, i tek onda kapitalizirat na ovome, ako joj je stalo do same sebe, da ne bude svacija sluga u svakom smislu radi ne poznavanja svoje vlastite nauke i njenih vlastitih naucnih heroja, povijesti i svojih patenta. Ne, Hrvati - engineering, nauka i kultura nije dosla k vama iz svjeta - dosla je od VAS u svjet, i vi se trebate probudit u ekonomskom smislu, i zastitit svoje patente i biznis, i pocet pravit i prodavat njima svoje produkte i znanje ispred svog vremena, a ne kao sad sto to oni rade nama, za oko 100 godina otprilike vec. Ne mogu rec da nismo pomogli, dakle, ali - sad bi bilo dosta, nakon 100 godina ? Pamet u glavu.