Automobili postaju sve sofisticiraniji, tehnološki napredniji, sigurniji i čišći. Pogon budućnosti je struja, a sve smo bliži i autonomnoj vožnji. To su činjenice, ali još uvijek gotovo svi mi kupujemo konvencionalne automobile s konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem, benzince i dizelaše. Zbog toga smo usporedili dva automobila proizvedena u razmaku od 15 godina, Mazdu 323F iz 2001. i Mazdu 3 iz 2016. godine, s atmosferskim benzinskim motorima istovjetnog 2-litrenog obujma.
Mazda 323F 2,0 16V GT najluksuzniji je model koji se tada mogao kupiti, s automatskim klima-uređajem, audiosustavom sa 6 CD-izmjenjivača (ali i kasetofonom!), sva četiri strujom pokretana prozora, električno podesivim retrovizorima... Sportska nota vidljiva je u vidu stražnjeg i bočnih spojlera, peterokrake maske i velikih okruglih maglenki, kao i 16-colnih alu-naplataka. Nova trojka mnogo je robusnija i izgledom primjetno agresivnija. Duža je 20 cm, ali to su dizajnerski centimetri, koji se ne primjećuju pretjerano po prostranosti u kabini, iako je Mazda3 zbog međuosovinskog razmaka od 2,7 metara dovoljno prostrana i na stražnjoj klupi, dok je prtljažnik od 364 l ipak ispod prosjeka klase i nije mnogo veći od 323F koji prima 355 litara.
Nova isprobana Mazda3 s redizajnom donosi samo diskretne vanjske promjene, ali i serijski G-Vectoring sustav koji automatski prilagođava moment motora ovisno o kutu zakretanja upravljača za bolju upravljivost i sigurnost u zavojima, kao i primjetno bolju zvučnu izolaciju. Testirani model s Revolution opremom, između ostalog, uključuje i full LED prednja svjetla, head-up zaslon, multimedijski ekran u boji s upravljanjem tipkama ispred mjenjača i doplaćenom navigacijom (4250 kn). Mazda nije krenula putem downsizinga benzinskih motora, već je u sklopu svoje Skyactive tehnologije zadržala klasičnu gradnju atmosferskih motora s većim obujmom, a učinkovitost je poboljšana povećanjem omjera kompresije na 14:1. Zbog toga 2-litreni benzinac razvija visokih 210 Nm okretnog momenta. Ali, pri 4000 o/min, tako da nema agilnost kao turbobenzinci pri nižim okretajima. Bez obzira na to, vožnja je vrlo ugodna i snage ne fali u svim režimima vožnje. Dapače, može se reći da i taj motor pruža sportske značajke, iako one prave nudi ipak snažnija inačica sa 165 KS. i. Pa iako Mazda3 ima skoro 100 kg veću masu od 323F GT, i 10 KS manje, pri ubrzanjima je osjetno bolja – do stotke stiže za 8,9 s, dok 323F dolazi s mjesta do 100 km/h za 9,7 s.
Prema maksimalnoj brzini, u prednosti je ipak “stara” sportska Mazda – još i danas potegne do 200 km/h, dok se Mazda3 mora zadovoljiti sa 195 km/h. Ali, velika prednost novog modela je mnogo manja buka u kabini, pogotovo na brzinama većim od 140 km/h, kao i manja potrošnja goriva. I jedno i drugo dijelom je omogućeno 6. stupnjem ručnog mjenjača. Kao dokaz dovoljno je pogledati ispust CO2, koji 2001. nije bio toliko bitan dok je danas vrlo važan. Kod 323F iznosi visokih 197 g/km CO2, dok Mazda3 s vrlo sličnom motorizacijom ispušta 119 g/km CO2. Dakako, to se osjeti i na potrošnji oba automobila. Nova Mazda3 u prosjeku nam je na mjerenju trošila 7,4 l/100 km. U gradskoj vožnji prosjek je oko devet litara, dok se na otvorenoj cesti može spustiti i ispod 6 l/100 km. Tu je zastarjela tehnologija u 323F uočljiva jer sportska “efica” troši u prosjeku 9,3 l/100 km, a najveći joj je problem gradska vožnja jer i uz najveću pažnju teško ide ispod 10 litara. Ali, čim se vozi po otvorenoj cesti odmah potrošnja rapidno pada pa se izvan grada može voziti i sa 7,5 l/100 km.
A prema službenim podacima o potrošnji, vidimo svu neuvjerljivost današnjeg propisanog NEDC ciklusa mjerenja potrošnje, koji će uskoro zamijeniti realniji WLTP postupak mjerenja. Primjerice, dok su tvornički podaci potrošnje kod 323F iz 2001. – 6,9 l izvan grada, 11,3 l u gradskoj vožnji i 8,5 l kombinirane vožnje – vrlo realni i ostvarivi, službeni podaci za novu Mazdu3 (4,3 l izvan grada, 6,5 l u gradu i 5,1 l u kombiniranom ciklusu) vrijede samo na papiru.
U vožnji su obje Mazde jako dobre. Mazda3 jedan je od najboljih vozačkih automobila u klasi pa vozač zaista može uživati na nekoj zavojitoj cesti u fino podešenom ovjesu i direktnom upravljaču, dok je 323F GT po tom planu još bolja budući da ima serijski ugrađen sportski ovjes i upravljač koji vozaču pruža sve informacije s ceste, zbog tvrđeg ovjesa (zbog kojeg je ipak dijelom narušena udobnost) i odličnog upravljača koji kirurškom preciznošću služi vozaču. Oprema je, dakako, u novom modelu mnogo bolja i naprednija. Serijski stiže s mnogim sigurnosnim sustavima pomoći vozaču poput sustava automatskog kočenja u gradskoj vožnji, sustava nadzora mrtvog kuta, pomoć pri kretanju uzbrdo, prepoznavanja prometnih znakova, upozorenja pri naglom kočenju pa čak i upozorenja na umor vozača. Za ugodniju vožnju svakako je korisna kamera za vožnju unatrag i prednji parkirni senzori, tempomat, head-up displej, elektronička parkirna kočnica, keyless funkcija ulaska u auto bez ključa, Bluetooth funkcija... Sve to, kao i danas neizostavni multimedijski ekran stara 323F nema i po tome je njezina sigurnost i komfornost vožnje bitno umanjena u odnosu na novu Mazdu3.
Veliki obujam motora od 2 litre i “samo” 120 živahnih konja sugerira da će Mazda3 trajati dugo, baš kao što pokazuje odlično stanje njezine 16 godina stare prethodnice s motorom istog obujma i sličnog koncepta. Dakako, sve ima svoju cijenu pa ovako opremljena Mazda3 stoji 174.876 kuna (uz doplate 185.059 kn), dok je 16 godina stara Mazda 323F u odličnom stanju i sa samo 155.000 prevaljenih kilometara vrijedna oko 24.000 kuna. Ali, treba uzeti u obzir da je 323F 2,0 GT kao nova 2001. stajala 20.500 eura.
Serdzo 12, ne kaki! da si ikad vozio Mazdu znao bi da je to "gazda" medju autima. Ja osobno ponosni vlasnik nove trojke sport, a bivsi Mazde 6 i 323F sedana - rakete! Samo MAZDA!