Temperatura je idealna, -7 C. Nalazimo se u austrijskom Saalfeldenu nadomak Salzburga na potpuno snijegom i ledom prekrivenom testnom poligonu austrijskog autokluba ÖAMTC-a. Domaćin je BMW, a sudjelujemo na treningu zimske vožnje bavarskog proizvođača s x-Drive pogonom.
Sjedamo u Seriju 5 i prva je vježba ubrzavanje i naglo kočenje na snijegu. Lagan zadatak za početak. Slalomska vožnja na snijegu je već pokazala koliko je vožnja u zimskim uvjetima varljiva.
Definitivnu potvrdu smo dobili na testu preupravljanja. U oštar zavoj na ledenoj stazi ulazimo sa 25 kilometara na sat i zavoj prolazimo bez problema, ali već pri 35 kilometara na sat dolazi do preupravljanja i gubimo nadzor nad vozilom. Spašava nas Dynamic Stability Control (DSC), BMW-ov naziv za ESP sustav koji ispravlja putanju automobila. Kako zapravo djeluje x-Drive, može se osjetiti tek kada se isključi DSC. Tada u pomoć stiže x-Drive, koji nam pomaže da auto vratimo na pravu putanju. Dakako, nikako ne treba izazivati zakone fizike i pretjerati s brzinom.
Koliko je funkcionalan x-Drive iskusili smo pri podupravljanju koji BMW-ovi vozači inače vole, jer sa stražnjim pogonom dolazi do "driftanja". Dakako, s ugašenim DSC-om pokušavamo driftati, ali to nije lako s x-Drive pogonom. Pogon na sva četiri kotača kod kojeg je snaga raspoređena 60:40 u korist stražnje osovine stalno pokušava ispraviti auto i vratiti ga na pravu putanju.
Ali, i uz x-Drive pogon i svu dostupnu elektroniku neke radnje su na ledu nemoguće. Primjerice, kretanje s mjesta uzbrdo na ekstremno skliskoj površini. Za svladati brdo potrebno je uzeti zalet pa je savjet našeg trenera vrlo poučan: "Po snijegu i ledu valja voziti dovoljno sporo da vožnja bude sigurna i dovoljno brzo da ne bude opasna."
Zanimljiva se stvar događa kada su lijevi kotači na skliskom ledu, a desni na snijegu gdje je bolje prianjanje. Tada BMW-ov sustav “dinamic performance control” prebacuje moment s lijevih kotača na desne i uzbrdica se svladava bez problema.
Sve je automatski, vozač nema utjecaj
Kada se vozi ravno snaga je raspodijeljena u omjeru 60:40 u korist stražnje osovine. Ali, u zavojima se omjer mijenja, zavisno o trakciji, pa u nekim situacijama omjer može biti 100:0, odnosno 0:100.
Kad se kotač počne vrtjeti u prazno, kočnice reagiraju na kotač koji treba zaustaviti. Ostatak snage se prenosi na ostale kotače koji ispod imaju čvrstu podlogu. Vozač u toj situaciji nema nikakav utjecaj jer sustav reagira automatski i munjevito, u 100 milisekundi.
Sustav x-Drive BMW je predstavio 1985. u modelu 325iX.