Što njemačka presuda protiv dizelaša znači za hrvatskog vozača? O tome su danas u studiju Večernjeg lista razgovarali naši automobilski novinari Sandra Mikulčić i Mladen Milčić.
Njemački visoki savezni upravni sud u Leipzigu, podsjetimo, donio je jučer dugoočekivanu presudu prema kojoj njemački gradovi i općine mogu zabraniti vožnju na svojim područjima dizelskim automobilima starijih godišta na osnovi prekoračenja graničnih vrijednosti dušikovih dioksida (NO2), a glavni uzročnik tih za zdravlje opasnih plinova upravo su dizelski automobili.
Milčić je objasnio da dizelaši čak ispuštaju manje CO2 u atmosferu od benzinaca, ali su puno gori u dušikovim oksidima (NOx).
Kad se uvodi zabrana? Ovisi od grada do grada. Prema presudi, mogla bi stupiti na snagu odmah, ali postoji prijelazno razdoblje. Hamburg je, na primjer, najavio da će u travnju krenuti sa zabranom u nekim područjima poput užeg centra, gdje su količine ugljikovog dioksida najveće. Podaci govore da 70-ak gradova u Njemačkoj ima povišene vrijednosti NOx-a.
– Neće se dogoditi preko noći vjerojatno ništa – kaže Milčić.
Za novije dizelaše koji su također zahvaćeni mogućnošću zabrane (Euro 4 i 5) postoji mogućnost preinaka da bi zadovoljavali normu Euro 6, ali je procjena da bi to po automobilu stajalo 1500 eura. Logično je zaključiti da će odluka suda dovesti do pojeftinjenja.
– Neće to biti rapidno, ali može se očekivati da će se pokušati rješavati tih automobila – kaže Milčić.
Sandra Mikulčić istaknula je pak kako hajka na dizelaše traje već neko vrijeme, pa ipak nije došlo do znatnijeg pojeftinjenja.
– Kad bi svi ti automobili odjednom preplavili tržište, što se vjerojatno neće dogoditi, došlo bi do znatnijeg pada cijena, ali ovako se pretpostavlja da neće doći do brzog i velikog pojeftinjenja – kaže Milčić.
Što se tiče novih vozila, u siječnju ove godine prvi put nakon desetak godina benzinci su bili prodavaniji od dizelaša.
– Trend se promijenio. To je vezano, naravno, i uz ovu opću hajku na dizelaše – kaže Milčić.
Kod unosa rabljenih automobila, s druge strane, mnogo smo naklonjeniji dizelašima, rekao je Milčić. Objasnio je i razliku između unosa i uvoza – unos je kad automobil u Hrvatsku dolazi iz EU, a uvoz je kad stiže izvan zemalja EU.
– Nama su svakako zanimljivi ti auti koji u Njemačkoj neće preko noći postati nepoželjni. Ljudi očekuju da će jeftinije proći. Sigurno neće drastično i odmah pojeftiniti – rekao je Milčić.
– Treba imati na umu i da su okolna tržišta zainteresirana – dodala je Sandra Mikulčić.
Zbog većih troškova za proizvođače, očekuje se i pad popularnosti dizelaša u nekim klasama.
– Sve upućuje na to da će dizelaši postati nepoželjni, barem u manjim klasama automobila. Čak i kompakti u dogledno vrijeme vjerojatno više neće biti popularni s dizelskim motorima upravo zbog toga što su postali preskupi. Proizvođačima je postalo preskupo ulagati u pročistače tih sustava u malim automobilima – rekao je Milčić koji predviđa rast popularnosti hibrida, a onda i električnih automobila.
10 stvari koje možda niste znali o Yugu:
Zabrane u centu gradova postoje već dugi niz godina u nekip Europskim gradovima.. pretežno se to odnosilo na godište automobila što je daleko logičnije. Samo je druga stvar što su to kod nas mediji previše napuhali i pišu o predpostavkama kao i Mrak Taritaš što u saboru izjavljuje gluposti.