Primjena novog obračuna trošarina, najavljenog kao socijalnog i ekološki osjetljivog, nije osjetno povećala interes za čišće automobile. Očekivano, možemo reći, jer nove su trošarine snizile cijene mahom povoljnijim autima, dok su se skuplji na cjenovnoj ljestvici pomaknuli još više. No, napredna tehnologija nije i još uvijek ne može biti jeftina. Tako dolazimo do apsurda da su pojedini modeli s ultraštedljivim motorima koji malo zagađuju s primjenom ‘ekoloških’ trošarina poskupjeli, jer su cjenovno u višem poreznom razredu.
Neki hibridi poskupjeli
Hibridi su različito prošli u prijelazu na novi sustav trošarina. Konkretno, Toyota Prius koja emitira samo 89 grama ugljikova dioksida po kilometru po starom je obračuna trošarina koštala 232.560 kn, dok joj je nova cijena 194.922 kn. Pojeftinio je još jedan Toyotinih hibrid, i to prilično. Modelu Yaris Hybrid s emisijom od svega 79 grama po km cijena je sa 163.710 kuna pala na 119.776 kn. To je pad cijene za čak 46.986 kn. Toyota Auris Hybrid pojeftinila je 28.045 kn. No, Peugeotu 3008 Hybrid ekološke su trošarine snizile cijenu za samo 3124 kn, a također hibridni 508 RXH istog proizvođača poskupio je za 2443 kn (sa 339.900 na 342.343 kn) iako emitira samo 107 grama CO2 po km.
Trošarina dobivena zbrajanjem poreza temeljem cijene vozila i onoga temeljem emisije ugljičnog dioksida tako se baš i nije pokazala previše poticajnom za kupnju hibrida, električnih automobila, pa i klasičnih motora koji malo zagađuju. Više nego što im niske emisije pomažu odmaže im cijena modernih tehnologija.
Kako se danas čini, hibridi i električni automobili vozila su skore budućnosti. Hrvatska na prve još uvijek gleda sramežljivo, dok su joj auti na struju, pak, potpuni misterij. Prometnicama drugih europskih zemalja ovakva vozila već godinama krstare i sve ih je više. Zašto? Zato što su se tamošnji zakonodavci potrudili gledati malo dalekosežnije, pa kod hibrida i električnih automobila nisu olakšicu vezali (i) za cijenu, već su odredili subvenciju koja se odobrava pri kupnji takvog, ekološkog automobila.
Olakšice do 7000 eura
Također, potencijalnim vlasnicima hibrida i elektromobila ponudili su povlastice u obliku besplatnog parkikranja, besplatnog pristupa užim gradskim središtima u koja se inače vozilom ne može ili se to naplaćuje. No, valja sagledati i drugu stranu. Hrvatskim načinom obračuna trošarina uvoznicima automobila ostavljen je manevarski prostor i za drugačiju kalkulaciju cijene, pa je i to jedan od razloga apsurdnog poskupljenja nekih ekoloških vozila nakon uvođenja ekoloških trošarina. Tim više naginjemo sustavu koji je u europskim zemljama dominantan.
Primjerice, u Velikoj Britaniji kupac plug-in hibrida ili električnog auta ostvaruje olakšicu od 5000 funti odnosno 44.193 kn. U Francuskoj kupci hibrida s emisijom manjom od 110 g CO2/km mogu računati na 2000 do 4000 eura nižu cijenu, dok olakšica za električne aute iznosi čak 7000 eura. U Španjolskoj kupci hibrida mogu računati na popust u iznosu do 2300 eura (ovisno o regiji u kojoj žive), dok plug-in hibridi donose olakšicu od 7000, elektromobili 2000 do 6000 eura (ovisno o dosegu bez štetnih emisija). Kod nas, trošarina su oslobođeni samo auti na struju, no za njih nam nedostaje infrastruktura.
>> Istražili smo: Koji se hibridni modeli nude na hrvatskom tržištu?