ISTRAŽIVANJE

Želje za digitalizacijom i spremnost na njezinu provedbu u velikom raskoraku

Algebra i EY
Foto: Algebra
1/4
05.01.2021.
u 09:00

Istraživanje koje su na 200 hrvatskih tvrtki proveli EY i Algebra MBA pokazuje da se tvrtke, njih – čak 57 posto, ne osjećaju spremnima za primjenu digitalnih tehnologija

Čak 57 posto tvrtki danas, devet mjeseci od početka pandemijske krize, ne osjeća se spremnima odgovoriti na novonastalu situaciju primjenom digitalnih tehnologija. Nije stvar u tome da to ne bi željele ili da nisu svjesne promjena, govori Arsen Šolić, rukovoditelj MBA područja u Algebri, nego se često žale na nedostatak spremnosti, odgovarajućih kvalifikacija i znanja te nedostatak odgovarajućih ljudi.

Čini se, barem sudeći prema rezultatima ovog opsežnog istraživanja koje su tijekom ljeta proveli revizorsko-konzultantska tvrtka EY i Algebra MBA, da će većina tvrtki morati potražiti konzultantsku pomoć i u edukaciji zaposlenih i menadžmenta, ali i u operativi, žele li uspješno prebroditi krizu. Mnoge tvrtke i inače su se susretale s problemom digitalne transformacije – naročito u onim industrijama koje prirodno nisu digitalne, kao što je to, primjerice, IT sektor i djelomično neki drugi sektori – ali ovi su problemi, izgleda, sada još snažnije izraženi.

Foto: Algebra

Mogući uzrok nespremnosti na promjene, zaključuju EY i Algebra MBA, jest što je, u prosjeku, svaka druga tvrtka implementirala način rada od kuće te očekuje relativnu normalizaciju situacije do proljeća, a najkasnije unutar 12 mjeseci, što ih odvraća od sustavnog pristupa digitalnoj transformaciji.

Relativno optimistično, čak 60 posto ispitanika procijenilo je da im za normalizaciju poslovanja i dostizanje pretkrizne razine poslovanja neće biti potrebno više od šest mjeseci nakon normalizacije epidemiološke situacije.

Uslužni sektor nije spreman

Najveći raskorak između želja, odnosno svijesti o potrebi digitalne transformacije poslovanja i stvarnih sposobnosti da se ona provede vidi se u sektoru uslužnih djelatnosti, koji je možda i najviše pogođen aktualnom situacijom. Čak 62 posto tvrtki u ovom sektoru misli da je nespremno ili rubno nespremno za primjenu digitalnih tehnologija u poslovanju, što je lošije od prosjeka istraživanja od 57 posto. No istovremeno 57 posto tvrtki u ovom sektoru itekako je svjesno potrebe za strateškim repozicioniranjem, što pokazuje veliku svijest o onom što se mora napraviti – čak i najveću u ovom istraživanju EY-a i Algebra MBA.

Prerađivačka organizacija, iako također svjesna potrebe ulaganja u digitalnu transformaciju, zapravo nema jasnu viziju ulaganja u digitalnu transformaciju ili je ona tek u izradi, što je reklo čak 50 posto ispitanih tvrtki iz tog sektora. Što se tiče ulaganja u digitalne tehnologije, ovaj ih sektor ponajprije vidi u segmentima marketinga i prodaje te u sklopu digitalizacije nabave i drugih internih procesa.

Čak 40 posto ispitanih iz prerađivačke industrije smatra da je automatizacija procesa glavni prioritet za razvoj svojih tvrtki u budućem razdoblju, no istovremeno četvrtina tvrtki smatra da je nedostatak kompetencija zaposlenika u ovom području digitalnih tehnologija najveća prepreka modernizaciji poslovnih procesa.

Najspremniji hrvatski ICT

Nimalo iznenađujuće, tvrtke čiji je core business tehnologija, dakle hrvatske ICT tvrtke, osjećaju se najspremnijima za poslovanje u novonastaloj situaciji te su i najmanje morale mijenjati svoje poslovne procese i ulogu tehnologije u njima. Tvrtke su to koje su primjenom posve digitaliziranih poslovnih procesa i dosad ostvarile znatne proboje na inozemna tržišta i druge poslovne uspjehe koji nisu bili lako ostvarivi drugim sektorima, iako često svoj posao obavljaju potiho i dalje od fokusa javnosti.

Foto: Algebra

Gotovo 80 posto ICT tvrtki tako je nastavilo koristiti dosadašnje modele poslovanja, što pokazuje da su smatrale kako su uglavnom već bile prilagođene novonastaloj situaciji, dok ih je tek 10 posto išlo razvijati nove modele poslovanja. Koliko se ICT industrija osjeća spremnom, najbolje pokazuje podatak da je 73 posto ispitanih tvrtki izjavilo da se osjeća takvima i da im nije problem napraviti dodatne korake, što je daleko iznad prosjeka istraživanja od 43 posto. Čak i kada bi morale nešto mijenjati, 71 posto ICT tvrtki osjeća se spremnima na taj korak, ponovno – visoko iznad prosjeka istraživanja (49 posto).

Tvrtke u financijskoj i osiguravajućoj industriji u ovom su istraživanju također iznad prosjeka, jer ih 72 posto tvrdi da je digitalna transformacija i inače bila dio njihova poslovnog plana, no 68 posto vjeruje da je i dalje mogu unaprijediti.

Uz nešto lošiji rezultat od ICT sektora i u skladu s ukupnim prosjekom istraživanja, 68 posto tvrtki iz financijskog sektora nije zbog novonastale situacije mijenjalo postojeće pristupe, ali se dvije trećine tvrtki u ovom sektoru ni ne osjeća spremnima za ovakve promjene. Može se zaključiti kako se u ovom sektoru, unatoč relativno visokoj razini njegove digitaliziranosti i svjesnosti o tome kako digitalna transformacija donosi i prednost nad konkurencijom, ipak nazire i određeni strah od budućih promjena i određena suzdrža nost.

Foto: Algebra

Edukacija i nova znanja ključni za napredak

„Kao jedna od glavnih poteškoća zbog koje se tvrtke u osjećaju uvelike nespremnima poduzeti konkretnije korake prema primjeni suvremenih tehnoloških rješenja često su se u odgovorima ispitanika navodile kvalifikacije i znanja zaposlenika. Velik broj njih radi u industrijama koje nisu prirodno ‘digitalne’ i ne raspolaže potrebnim znanjima – čak polovica ispitanih tvrtki rekla je da će uložiti više sredstava upravo u edukaciju“, kaže Arsen Šolić iz Algebra MBA.

No većini ni to neće biti dovoljno kako bi se odvažile na ovaj korak i uspješno se digitalno transformirale – 16 posto tvrtki morat će, kažu, uzeti vanjske konzultante koji će pomagati u procesu digitalizacije, što zbog znanja i iskustva vanjskih konzultanata, a što zbog dodatne menadžerske potpore upravljanju ovim procesom.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije