Prije nego li se danas dogodio veliki pad Facebooka, Instagrama, WhatsAppa i Messengera, servisa u vlasništvu Marka Zuckerberga odnosno Facebook grupe, u poznatoj američkoj TV emisiji 60 minutes na CBS-u objavljena je priča zviždačice Frances Haugen. Bivša zaposlenica Facebooka provela je interno istraživanje koje je pokazalo da Facebook povećava govor mržnje, dezinformacije i političke nemire, ali tvrtka to izvješće skriva, tvrdi Haugen.
Između ostalog, otkrila je i da Instagram šteti tinejdžerkama. Jedno istraživanje pokazalo je tako da 13,5% tinejdžerica kaže da Instagram pogoršava misli o samoubojstvu, a 17% tinejdžerica kaže da Instagram pogoršava poremećaje hranjenja.
- Ono što sam stalno vidjela na Facebooku bio je sukob interesa između onoga što je dobro za javnost i onoga što je dobro za Facebook. I Facebook je uvijek iznova birao vlastite interese, poput zarade više novca - kazala je Haugen.
Ova 37-godišnja stručnjakinja za podatkovnu znanost diplomirala je računalno inženjerstvo i magistrirala na Harvardu. Bogato iskustvo stekla je tijekom 15 godina rada za najjače tvrtke poput Googlea i Pinteresta.
- Vidjela sam hrpu društvenih mreža ranije i na Facebooku je bilo znatno gore od svega što sam vidjela prije - kaže Haugen.
Kaže da je u jednom trenutku shvatila da će sve morati sistemski dokumentirati tako da nitko ne može demantirati i dovesti u pitanje istinitost. Tajno je kopirala desetke tisuća stranica internetskih istraživanja Facebooka. Kaže kako dokazi pokazuju da tvrtka laže javnost o značajnom napretku u borbi protiv mržnje, nasilja i dezinformacija.
- Kad živimo u informacijskom okruženju koje je puno ljutnje, mržnje, polarizirajućeg sadržaja, to nagriza naše građansko povjerenje, nagriza našu vjeru jednih u druge, kao i brigu jednih za druge. Verzija Facebooka koja danas postoji razdire naša društva i izaziva etničko nasilje u cijelom svijetu - smatra Haugen.
- Frances Haugen rekla nam je da ju je Facebook zaposlio 2019. Kaže da je pristala preuzeti posao samo ako može raditi protiv dezinformacija jer je izgubila prijatelja zbog teorija zavjere na internetu. - Nikada nisam željela da itko osjeti bol koju sam osjetila - kaže.
Kao srž problema vidi promjene koje je Facebook napravio 2018. godine u svojim algoritmima koji odlučuju što ćete vidjeti na svom Facebooku.
- I jedna od posljedica toga kako Facebook odabire danas sadržaj jest - izbor sadržaja koji prikupi više angažmana ili reakcija. No interna istraživanja pokazuju da je sadržaj koji izaziva mržnju, koji dijeli i polarizira lakše potiče ljude da izraze ljutnju nego što je to slučaj sa sadržajima koji izazivaju druge emocije - objašnjava Haugen.
Nije se ništa poduzelo po tome pitanju, tvrdi Haugen, jer je Facebook shvatio da ako promijene algoritam kako bi ga učinili sigurnijim, ljudi bi mogli manje vremena provoditi na njihovom servisu, manje klikati na manje oglase, što će utjecati na zaradu.
Pomak je jedino učinjen uoči američkih izbora 2020., ali privremeno. Kaže da je Facebook shvatio opasnost te je aktivirao sigurnosne sustave kako bi se smanjile dezinformacije.
- I čim su izbori završili, isključili su ih ili su promijenili postavke na ono što su bili prije, kako bi rast dali prednost sigurnosti - kazala je, ocjenjujući to izdajom demokracije.
Za to ne treba zvizdac...cak i in..x blokira slobodu govora jel mi facebook non stop upozoravao da ce me blokirat i da se to kosi ...ili kad komentiram na fb isto se tamo prijete