Petnaestak manjih domaćih trgovačkih kuća nedavno se udružilo u dvije tvrtke - Ultra grupu i CBA - putem kojih za svoje članice kane organizirati nabavu. Nakon višegodišnje inertnosti, ujedinjavanje trgovaca dogodilo se uoči skorašnjeg otvaranja prve hrvatske poslovnice njemačkog diva Metroa, koji je ambiciozno najavio juriš na domaće tržište. Dio trgovačkog kolača domaćim su tvrtkama već uzeli Billa, Mercator, Mercatone, DM, a početkom sljedeće godine centre će otvoriti King Cross i Le Clerc, pa je jasno da se udruživanje događa u zadnji čas.
Mali trgovci u šest mjeseci zatvorili 600 prodavaonica
- Strana je konkurencija već pokosila male, privatne trgovce, a novim valom invazije inozemnih lanaca na red dolaze srednja poduzeća. Uvidjevši opasnost, stvorene su grupacija CBA i Ultra grupa. Da su se prije ujedinili, bilo bi im mnogo lakše - kaže Ana Knežević, predsjednica Sindikata trgovine Hrvatske. Slovenski su se trgovci, objašnjava, oko Mercatora udružili na vrijeme, pa je u toj zemlji, za razliku od Hrvatske, gotovo izostala poplava strane konkurencije. Kaže kako u nas to nije bio slučaj, pa su domaći trgovci olako dobar dio kolača prepustili inozemnim lancima.
- Nakon otvaranja Bille i Mercatonea, nekim je domaćim trgovcima promet pao čak 25 posto. Mercator i Kaufland već su počeli ekspanziju, a kada se otvore Metro i King Cross, stanje će biti alarmantno - navodi čelnica STH.
Da stranci uistinu misle ozbiljno, potvrđuju izjave vodećih ljudi Mercatora-H. Član uprave te tvrtke, Ivica Župetić, ističe kako oni centre planiraju otvoriti u svim većim hrvatskim gradovima te zauzeti 15-ak tržišta. Upravo toliko trenutačno drži najveći domaći maloprodajni lanac Konzum. No, nakon što je trgovački lanac Ivice Todorića preuzeo nekoliko manjih poduzeća u Hrvatskoj, promijenio je strategiju ostvarivanja plana o zauzimanju 30 posto tržišta.
- U budućnosti Konzum planira u svakome većem gradu otvoriti Super Konzum. To će biti naš prioritet, a usput ćemo možda preuzimati neke manje tvrtke - izjavila je Ljerka Puljić, potpredsjednica Agrokora. Jedno od poduzeća za koje Agrokor ne krije zanimanje jest Diona. S oko 130 prodavaonica diljem Hrvatske posrnula tvrtka Miroslava Kutle Kozumu bi donijela 10-ak posto tržišta, čime bi ta tvrtka ostvarila željeni udjel u tržištu. Diona sa sobom, međutim, nosi i više od milijardu kuna duga te 1500 zaposlenih koje treba zbrinuti. Osim toga, u utrku za Dionu uključuje se i Mercator, a zanimanje za nekad vodeći trgovački lanac pokazuje i Vindija.
U Ultra grupi poduzeća sa 50-ak trgovina
Nejasno je, međutim, zašto se tvrtke udružene u CBA i Ultra grupu nisu spojile s Konzumom. Violeta Colić, direktorica Odnosa s javnošću Agrokora, kaže kako su u korporaciji znali za stvaranje grupacija i pozdravljaju taj čin. Josip Zaher, direktor Ureda za trgovinu pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca, objašnjava pak da su sve tvrtke pojedinačno pregovarale s Agrokorom, ali na kraju su odabrale ovakav oblik udruživanja.
- U Ultra grupi su poduzeća koja imaju 50-ak trgovina i imaju sličnu organizaciju. Cilj nam je zajedničkim nastupom kod dobavljača osigurati povoljnije cijene Želimo stvoriti zajedničku robnu marku te osigurati otkup voća i povrća domaćih proizvođača - rekao je J. Zaher, koji je i direktor poduzeća "Japetić". Suradnju s poljoprivrednicima i vlastitu robnu marku na domaćem tržištu već imaju Getro i Konzum. No, Konzum je napravio i korak više jer je prije nekoliko mjeseci s njemačkim Metroom osnovao Konmet, tvrtku za nabavu robe.
Spajanje s Njemcima Ivici Todoriću najviše su zamjerili mali trgovci. Jadranka Drk, predsjednica Udruženja trgovaca pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, kazala je kako im je tim činom Konzum zabio nož u leđa. Udruženje je, naime, gotovo godinu dana pregovaralo s Agrokorom o tomu da se oko 14.000 privatnih prodavača opskrbljuje u Konzumu. Dogovor nije postignut, pa je Udruženje osnovalo svoju zadrugu za nabavu robe. Udruženje se nada da će se tako mali trgovci, koji su u samo šest mjeseci ove godine zatvorili oko 600 trgovina, napokon izboriti za niže cijene kod dobavljača, čime bi mogli ostati u utrci s velikim tvrtkama. Dok se to ne dogodi, mogu samo bespomoćno promatrati kako Konzum spuštanjem cijena svojih robnih marki nepoštedno udara na konkurenciju.
Silvana Lauš-Mrvelj