Iako to nikako ne odgovara protivnicima prodaje Mercatora u Sloveniji, Ivica Todorić i njegov koncern Agrokor u svega tjedan dana, i to bez banaka, prikupili su čak 112 milijuna eura za preuzimanje Mercatora.
U Srbiji zeleno svjetlo
Agrokor je, podsjetimo, prvo po principu “sale and lease back” prikupio 67 milijuna eura od američkog nekretninskog fonda W. P. Carey tako što mu je prodao, a potom unajmio pet velikih Konzumovih objekata u Zagrebu, Splitu i Zadru. To je već peti ugovor Agrokora s W. P. Careyjem, s kojim je dosad realizirao 260 milijuna eura. Potom je uslijedila i prodaja Jamničine punionice u Jastrebarskom i brenda voćnih sokova Juicy bosanskohercegovačkom poduzetniku Svjetlanu Staniću iz Stanić grupe za 45 milijuna eura. Nakon neuspjele kupnje slovenskog Fructala prije dvije godine, a potom i austrijskog Paga, dugogodišnjem veteranu u distribuciji pića, tehničke robe i duhanskih proizvoda, Juicy se, prema Stanićevim izjavama za srpske medije, perfektno uklapa u planove širenja u RH i susjedna tržišta.
– Kriza još nije gotova, ali je šansa da mi, kao jedna od vodećih bosanskohercegovačkih kompanija, puno jednostavnije i jeftinije akviziramo i kupimo one koji su interesantni za našu budućnost i širenje – rekao je Stanić. Je li zainteresiran i pregovara li o još kojoj tvrtki iz Todorićeva portfelja, zasad nije poznato. No očito je da je Agrokor, kako bi namaknuo 452 milijuna eura i zatvorio financijsku konstrukciju za Mercator, spreman i na dalja odricanja od imovine i brendova kako bi postigao taj cilj. U međuvremenu, čeka se i ocjena Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja o koncentraciji na drugoj razini u RH, dok mu je u Srbiji, nakon Slovenije, upravo odobrena kupnja Mercatora, pod uvjetom da proda 21 trgovinu (alternativno 22) od 180 trgovina koje tamo posluju u sklopu trgovačkog lanca Idea.
Stanić prvi probio led?
Iako si je Mercator upravo priskrbio još jedan moratorij na otplatu glavnice svih kreditnih obveza kompanije, ovoga puta, ne postigne li ugovor sa 55 banaka o reprogramu duga od milijarde eura do 31. ožujka 2014., Agrokor neće zaključiti kupoprodajni ugovor. Drago Munjiza, nekadašnji čelnik Konzuma te direktor konzultantske kuće Jakov Viktor, kaže kako će pristanak neke od najvažnijih banaka biti okidač za pristanak ostalih. Slovensko je bankarstvo trenutačno na koljenima i ne trebaju im dodatni skandali. Već se, naime, vodi istraga o tome tko je sve prouzročio i okoristio se nedovoljno opreznim poslovanjem najvećih slovenskih banaka. Sva loša potraživanja prebačena su na tzv. lošu banku, dok je novi direktor NLB-a Janko Medja osumnjičen da je pogodovao Agrokoru za Mercator.
– Loptica je na Agrokoru da dokaže da je sposoban naći kreditore za taj projekt, ali ih u ovoj osjetljivoj fazi sigurno neće javno objavljivati – tvrdi Munjiza, prema čijem su mišljenju za prodaju iz Agrokorova portfelja najizgledniji Zvijezda i Ledo te imovina koju će nakon prodaje unajmiti na leasing za poslovanje. Zvijezda, za koju je već napravljen due diligence (dubinsko snimanje), već bi bila prodana da je iz njezina poslovanja izdvojena zadarska Sojara. K tome, sve te zanimljive projekte i potencijalne kupce treba promatrati i u kontekstu budućih strateških partnera zajedničke kompanije Agrokora i Mercatora, jedne od većih u srednjoj i istočnoj Europi.
– Vjerujem i nadam se da će do te transakcije doći jer će time profitirati i Hrvatska i regija. Vidljivo je to i na primjeru Fructala koji je kupio srpski Nektar ili pak Droge Kolinske koju je preuzela hrvatska Atlantic grupa. Pri prodaji Fructala javnost se bojala da će se proizvodnja premjestiti u Srbiju. No, Fructal je ostao slovenska robna marka. Atlantic je pak povećao prodaju Donat Mg-a ili Cockte i 10 puta u odnosu na razdoblje prije njegova ulaska u kompaniju i proširio te proizvode u Hrvatsku. A znakovito je da je i cijena financiranja Atlanticu pala nakon uspješne akvizicije Droge Kolinske – objašnjava Munjiza. Kada kupi Mercator, i Agrokoru bi isto tako pala cijena financiranja jer bi postao sigurniji i stabilniji, a ta bi kupnja podigla i indeks optimizma u depresivnoj Hrvatskoj, kojoj upravo trebaju psihološke pobjede.
– Još kad bi nogometaši odigrali uspješno u Brazilu... – smije se Munjiza. Za bankare je, tvrdi, najbitnija procjena koliko Agrokor zna o biznisu maloprodaje (a dokazao je da je u tome izvrstan) te ima li iskustva u akvizicijama (od kojih mu je svaka do sada uspjela).
– Najveći je izazov u ocjeni koju još treba dati hrvatska antimonopolna agencija jer će se, prema prvim informacijama, Agrokor morati riješiti velikog broja objekata, što je zahtjevan posao. Očekujem da će mu u pomoć, poput Stanića, doći i druge kompanije u RH, kao što su Mlinar, Tommy ili Mepas grupa, koje mogu preuzeti dijelove biznisa koji će biti dezinvestirani... – završava Munjiza. Neki analitičari koji žele ostati anonimni smatraju da je prodajom sokova Jamnice, za koje se interesenti baš i nisu tukli, sada otvoren put tvrtkama poput Nestlea zainteresiranima da kupe Jamničinu vodu. Iako je Zvijezda stalno u nekoj opciji prodaje, pitanje je, tvrde, kolike se cijene u sveopćoj krizi gospodarstva danas mogu postići.
A tek kad počne prodaja iz poljoprivrednog resora !