Industrija 4.0 u punom je zamahu. Istraživanje Industry 4.0 Technologies: Global Market Through 2023, američke analitičke kuće BCC, pokazuje kako je čak osam od deset industrijskih lidera diljem svijeta već uspješno implementiralo barem jedan veliki projekt iz domene Industrije 4.0. Dosezanje prijelomne točke od 50 posto uspješno realizirane tranzicije na Industriju 4.0 očekuje se, u segmentu velikih kompanija za oko 5 do 7 godina, odnosno najduže za 9-11 godina u segmentu malih i srednjih kompanija. Temelj industrije budućnosti je digitalizacija koja omogućuje da nova industrija postane u potpunosti održiva tako da svojim procesima utjecaj na okoliš svede na minimum.
Manja potrošnja resursa
Siemens je predvodnik korištenja procesa digitalizacije u industriji s ciljem održivosti i brige za okoliš. Svijest o brizi za planet viša je nego ikada, a smanjenje štetnosti za okoliš već je godinama cilj velikih tvrtki diljem svijeta. Prije šest godina u Siemensu smo se među prvima obvezali na ugljičnu neutralnost do 2030. godine, a do danas smo svoj ugljični otisak smanjili za 54 posto.
Brigu za okoliš dodatno smo ojačali programom Eco Efficiency@Siemens koji uključuje odgovornost u upravljanju proizvodnjom, ali jednako tako i u odgovornom razvoju novih proizvoda te ”čistom” dobavnom lancu.
Usto, svojim digitalnim portfeljem pomažemo klijentima diljem svijeta prelazak na efikasniju proizvodnju koja smanjuje potrošnju resursa i omogućuje upotrebu okolišno prihvatljivijih materijala. Uz održivost i brigu za okoliš, digitalizacija omogućuje i veću fleksibilnost u proizvodnji što znači da se puno brže može reagirati na promjene na tržištu. Jedna od mnogobrojnih mogućnosti koje nudi digitalizacija je stvaranje digitalnog blizanca, bilo proizvodnog procesa ili proizvoda, na kojem se mogu testirati razne novine prije njihove implementacije u fizički svijet. Ovakva praksa smanjuje fizički otpad, štedi energiju i vrijeme te smanjuje emisije CO2. Dodatno, u takvom načinu rada industrijski dizajneri mogu koristiti veliku količinu podataka iz proizvodnje, što im daje poseban uvid i ideje važne za poboljšanje dizajna proizvoda i planiranje proizvodnje. Rezultat toga je kontinuirana optimizacija u potrošnji resursa te u ekološkom otisku samih proizvoda.
Izvrstan primjer kako digitalizacija može istovremeno stvoriti uštede, smanjiti otisak na okoliš i povećati profitabilnost je finski Äänekoski, tvornica bioproizvoda na bazi drva Metsa grupe. Zahvaljujući Siemensovoj tehnologiji ova tvornica kao energiju koristi 100 posto drvne sirovine koju istovremeno pretvara u proizvode i u električnu energiju za vlastite potrebe, u potpunosti bez korištenja fosilnih goriva. Ovakav rezultat omogućuju Siemensovi digitalni alati. Više od 600 uređaja povezano je u automatizacijsku mrežu i na Siemensovo napredno rješenje za internet stvari (IoT), MindSphere, koji na temelju pametnih algoritama optimalno upravljaju svim tim uređajima i omogućuju kontinuirano neprekinutu proizvodnju. Novi način upravljanja proizvodnjom omogućio je i rast profita, zbog čega je Metsa grupa odlučila investirati i u novo postrojenje koje neće ovisiti o fosilnim gorivima, a vrijednost investicije je 1,5 milijardi eura.
Pozicioniranje na tržištu
Drugi primjer se odnosi na američku kompaniju Ingersoll koja je proizvođač velikih strojnih alata s primjenom u različitim industrijama. Ingersoll je napravio Master Print, najveći 3D printer na svijetu koji koristi termoplastiku, može printati najveće dijelove, a onda ih istovremeno dodatno obraditi po principu CNC stroja. Tim nevjerojatnim uređajem upravlja Siemensov digitalni alat Sinumerik One. Koristeći model digitalnog blizanca Ingersoll može simulirati i testirati radne procese u potpuno virtualnom okruženju, a zahvaljujući takvom načinu rada troškovi proizvodnje smanjeni su za 75 posto.
Veliki proizvođači diljem svijeta u utrci su s vremenom kako bi se svojim ulaganjima u četvrtu industrijsku revoluciju na vrijeme pozicionirali na tržištu te spremni dočekali neizbježnu promjenu. Slučajevi koje sam navela samo su neki od primjera koji pokazuju što digitalizacija znači za proizvodne procese, cijelo vrijeme vodeći računa o održivosti, ekološkoj svijesti i pozitivnoj ulozi u zajednici. Siemens svojim tehnološkim rješenjima nastavlja predvoditi digitalnu transformaciju te kompanijama diljem svijeta omogućuje prelazak u novo doba Industrije 4.0. Više od 170 godina je Siemens vođen idejom poboljšanja života ljudi diljem svijeta uz pomoć tehnologije. Smatramo da je naš zadatak pridonijeti održivoj budućnosti u kojoj svi možemo kvalitetno živjeti.
Piše: Medeja Lončar, predsjednica uprave Siemensa Hrvatska