Pet najboljih timova koje je iznjedrio natječaj ACT grupe u programu Akceleratora za društvene poduzetnike predstavilo je jučer svoje finalne “akcelerirane” projekte žiriju koji će izabrati najbolji i nagraditi ga sa simboličnih 1000 eura nagrade. No, puno je važnije da su proteklih mjeseci dobili mentorstvo koje ih je pripremilo za najteži dio realizacije – tržište.
Čine svijet boljim mjestom
Brlog zadružna kraft pivovara iz Zadra, Marunuša iz Knina koja povezuje turističku ponudu i potražnju, Propuh koji okuplja umjetnike i od recikliranih sirovina izrađuje luksuzni “tailor made” namještaj i umjetnine, socijalna zadruga Humana Nova iz Čakovca koja širi biznis recikliranja tekstila i mrežu na druge gradove te Zelena energetska zadruga iz Zagreba s projektom spajanja proizvodnje obnovljive energije i potražnje, čiji se projekt solarnih krovova u Križevcima uspio financijski zatvoriti u 10 dana, u različitim su fazama realizacije, ali svima je zajednički nazivnik da donose promjenu u smislu društvenog utjecaja.
– Ono što vi imate učinit će svijet boljim mjestom za 50 godina i to je sad strašno “sexy”. Ima puno pametnog novca kojem nedostaje takvih pametnih projekata – poručila je Renata Brkić iz Feelsgood Venture Fonda, člana Europske mreže poslovnih anđela koja ulaže u društvene poduzetnike. Kad su posrijedi domaći “anđeli”, nije optimistična.
– To su neki mladi “hard core” dečki koji imaju novca i vide društveno poduzetništvo kao neku žensku, sporu stvar – rekla je R. Brkić na okruglom stolu o razvojnim potencijalima za podršku društvenom poduzetništvu u Hrvatskoj i regiji. A upravo je kontinuitet financijske podrške uvjet bez kojeg ne može, smatra Jasmina Petrović iz EFSE-ova fonda Finance in Motion. Još jedna članica žirija, Mirjana Šakić iz Erste Grupe u Beču, kaže da su se stvari ipak jako promijenile.
Edukacija za sve
– Edukacija poduzetnika, investitora i tržišta golem je posao, znam koliko je nama trebalo vremena u banci da shvatimo što su društveni poduzetnici i kakva im je vrsta kapitala potrebna – kaže M. Šakić te dodaje da oni u obzir uzimaju sve ono što “redovni” poduzetnici nemaju u biznis planu kao trošak, no ne znači da ne postoji.
– Sve više investitora na tržištu kapitala traži dokaze o tome kakve tvrtka ima „eksternalije“, od broja žena u upravi do negativna ekološkog utjecaja. Odgovornost će u budućnosti svakako biti u fokusu, a taj će trend doći i do nas – zaključila je predstavnica banke.