Festival poduzetništva, obrta i OPG-ova doživio je jučer u Daruvaru svoje šesto izdanje. Na poslovnom događanju u zajedničkoj organizaciji Večernjeg lista, Poslovnog dnevnika i 24 sata okupilo se 20-ak poduzetnika i OPG-ova koji su predstavili svoje proizvode. Svi su izlagači aktivnosti Hrvatske gospodarske komore i lokalne daruvarske turističke zajednice istaknuli kao najveću podršku, dok su se visoke sajmišne kotizacije pokazale kao primarna prepreka kvalitetnijoj tržišnoj prisutnosti.
Marina Golub i OPG Didulica bave se proizvodnjom likera, džemova i kandiranog voća. Zapošljavaju dvoje ljudi, postoje već šest godina i u poslovanju se oslanjaju na pomoć Hrvatske gospodarske komore i Turističke zajednice grada Daruvara. Posebno su ponosni, ističe vlasnica, na svoj liker od aronije i crnog vina nazvan Bacchus koji idealno sjedinjuje lokalne kulture.
– Bez sinergije s drugima teško je uspjeti. Povećavamo proizvodne kapacitete i želimo da nam ovo postane jedini posao – proučila je Marina Golub.
Vlasta Vončina i OPG Vončina iz Sirača proizvode voćne sokove, ukiseljeno povrće, jabučni ocat i džemove. Uspješno posluju četiri godine i na tržište plasiraju proizvode po tradicionalnoj recepturi od starih autohtonih sorti voća. No, žale se i da vrlo teško prate veće proizvođače. Sajmovi su im primarni način distribucije, a sajmišne kotizacije i putni troškovi vrlo visoki. – Ne možemo raditi kao velike industrije. Ali uživamo veliku potporu grada Turističke zajednice grada Daruvara pa više ne prodajemo isključivo na kućnom pragu – kaže Vlasta Vončina. S posebnom pažnjom prate potrebe i kretanja na tržištu pa su se u proizvodnji džemova okrenuli otkupu pektina od lokalnih OPG-ova jer time udovoljavaju i standardima veganskih i vegetarijanskih kupaca koji ne koriste namirnice životinjskog porijekla.
– Najveća pohvala i potvrda da dobro radimo su kupci koji se vraćaju po još – istaknuli su.
Tihomir Gorza na daruvarski je Festival poduzetništva došao predstaviti vino od kupine. Njegov OPG postoji već pet godina, ali su suočeni s rizikom od zatvaranja jer je njihov nasad veličine 6,3 hektara poharao mraz. Gorze su i najveći proizvođači malina koji sezonski zapošljava dodatne radnike pa bi njihovo zatvaranje osjetila i šira zajednica. – Sajmovi su za nas najbolja opcija jer se, osim direktnog kontakta s kupcima, sve plaća gotovinom. Nema čekanja, nema odgoda plaćanja – kaže vlasnik.
OPG Medić iz okolice Garešnice postoji već devet godina i prvi su na ovim prostorima uzgoj aronije izabrali za svoju temeljnu djelatnost. Danas je proizvođača aronije sve više, ali njihovi su proizvodi, matični sok, pekmez, prah, čajevi te sušeno voće pronašli put do Vladivostoka i Koreje.
– Orijentiranje na jednu biljku pravi je ekonomski rulet. Kod monokulture ovisite isključivo o prinosima koji nisu uvijek jednaki. Jedna loša godina dovoljna je za ekonomski pad – istaknuo je vlasnik Dragutin Medić. Požalili su se i na hiperinflaciju sajmova što je malim poduzećima vrlo teško pratiti. Tu su i visoke kotizacije te popratni putni troškovi koji nerijetko odbijaju od prijave na pojedina događanja. Proizvode prodaju na sajmovima, ali i dostavljaju na kućnu adresu. Iz Zagreba su se preselili na obiteljsko imanje, ali su ostali na zagrebačkim tržnicama.
OPG Kalić Zvonimir iz Đakova postoji tri godine i orijentiran je na ekološku proizvodnju industrijske konoplje od koje rade ulje, brašno, sjemenke i proteinski prah. Zvonimir Kalić kaže da su njihovi proizvodi namijenjeni detoksikaciji organizma, smanjenju bolova u kostima, mišićima i zglobovima. Brašno proizvedeno od industrijske konoplje ne sadrži gluten ni laktozu i bogato je omega 3 i omega 6 nezasićenim masnim kiselinama. Prah industrijske konoplje najčešće troše sportaši zbog visoke proteinske vrijednosti proizvoda. Najviše prodaju, ističu u OPG Kalić, na sajmovima i putem web–shopa.