INA

Evolucija benzinskih postaja: Od tristaća i Fiće do Tesle

INA
Foto: INA
1/6
26.07.2019.
u 08:29

Kako su izgledale prve Inine benzinske postaje i kako su se razvile u današnja moderna odmorišta uz autoceste

Dalek su put prešle Inine postaje od svojih početaka, šezdesetih godina prošlog stoljeća, na kojima su rijetki sretnici, koji su tada imali automobile, mogli puniti svoje limene ljubimce benzinom i kupovati motorno ulje. I same postaje izgledale su potpuno drugačije nego danas – bile su smještene u gradovima uz samu cestu uglavnom u centru grada i sastojale se od jednostavnih pumpi s jednim točionikom. Jedna takva, primjerice, nalazila se na Trgu žrtava fašizma, a druga u neposrednoj blizini Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, na današnjem Trgu Republike Hrvatske.

U samim počecima autoindustrije, benzinske postaje bile su rijetke pa su vozači sa sobom uglavnom vozili dodatni spremnik benzina. Razvojem autoindustrije, sa sve više automobila na prometnicama, paralelno je tekao i razvoj infrastrukture benzinskih postaja. Nakon Drugog svjetskog rata, u Hrvatskoj su osnovane dvije tvrtke specijalizirane za promet naftnim derivatima, prva Jugopetrol osnovana je 1947. godine, a 1954. Croatiapetrol. INA Trgovina nastala je njihovim spajanjem i na početku je imala 15 skladišta i 88 benzinskih postaja.  

Još 1966. godine u okviru Ine radilo je 195 benzinskih postaja, a usporedo sa sve većom potražnjom i sve više automobila na prometnicama, samo desetak godina kasnije broj benzinskih postaja narastao je na njih petstotinjak. Paralelno s tim, mijenjao se i njihov izgled i ponuda, pa su Inine postaje postepeno počele sve više nalikovati današnjima. Iako u ponudi još nije bilo hrane i pića, na benzinskim su se postajama mogle provjeriti gume, ulje i filteri, oprati vjetrobranska stakla, pa čak i obaviti manje popravke. Na Ininim crpkama već je sedamdesetih godina u ponudi bio i auto plin, a osamdesetih je INA počela proizvoditi i prodavati 95-oktanski bezolovni benzin.

Redovite mušterije na Ininim postajama sedamdesetih i osamdesetih godina bili su legendarni tristaći, odnosno Zastave 1300 koji su u svoje doba u svojoj limuzinskoj verziji bile simbol luksuza i brzine (u slabijoj izvedbi, maksimalna brzina kretala se oko 140 km/h). Ipak, simbol motorizacije ovih prostora je legendarni Fićo, odnosno Zastava 750. Osim što je bio prvi automobil većine obitelji koje su živjele na području bivše Jugoslavije, mali Fićo je bio službeni auto policije, vojske, hitne pomoći i drugih javnih službi. Od tih vremena mnogo toga se promijenilo, spomenuti modeli odavno prestali proizvoditi, auti izgledaju puno drugačije, a velika imena automobilske industrije sve više ulažu u razvoj električnih automobila.

No, ne izgledaju samo automobili drugačije. U posljednjih desetak godina, INA je krenula u temeljitu modernizaciju svojih prodajnih mjesta. Ne samo da su maloprodajna mjesta postala mjesta koja nude raznovrsne potrepštine, od auto kozmetike, raznih vrsta pića, grickalica, slatkiša pa sve do suvenira, a pojedina prodajna mjesta nude uslugu prodaje vinjeta, na Ininim prodajnim mjestima možete oprati automobil, platiti račune, uplatiti srećku Hrvatske Lutrije, a na nekima je dostupna i DPD-ova usluga preuzimanja paketa. Dodatno, na svim maloprodajnim mjestima imate mogućnost nadoplate za ENC uređaj, u obliku ENC SMS bonova.

Foto: INA

U 2016. godini napravljen je novi veliki iskorak, pa su odabrana maloprodajna mjesta obogaćena Fresh Cornerom, mjestom na kojem se vozači mogu okrijepiti i odmoriti, popiti kavu i svježe cijeđeni sok ili smoothie, a u ponudi je nekoliko vrsta sendviča i, svježe pečenih pekarskih proizvoda., ali i juha i toplih jela.

Foto: INA

Kako modernizacijom i razvojem Ininih maloprodajnih mjesta ona postaju prvorazredna mjesta za odmor na putovanjima, sljedeći logičan korak bio je uvođenje punionica za električna vozila. Tako je početkom mjeseca, na odmorištu Brinje otvorena prva brza punionica za električna vozila snage 50 kW. Riječ je o prvoj u nizu brzih električnih punionica na odmorištima pokraj Ininih maloprodajnih mjesta. Na devet lokacija instalacija je već gotova, pa su tako, osim na lokaciji Brinje istok i zapad, punionice dostupne na mjestima Ljubeščica istok i zapad, Vukova Gorica, Lepenica, Goričan, Sesvetski Kraljevec i Karlovac Ilovac, a u planu je oko 40 punionica koji će se nalaziti na autocestama u pravcu mora, ali i u pravcu Lipovca prema unutrašnjosti Lijepe naše. Ovim potezom, INA je definitivno napravila ključni korak kojim njezina mreža postaja prerasta svoju osnovnu funkciju i postaje prvi izbor vozača bez obzira na to koja vozila koriste.

Sadržaj nastao u suradnji s Inom

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije