Franšizni sektor u svijetu generira više od 50% svjetske maloprodaje. Istraživanja u EU pokazuju da je, primjerice u Italiji, 96% franšiznih brendova ujedno i nacionalno. U Poljskoj je takvih 73%, u Sloveniji 48%, dok se Hrvatska sa svega 12% vlastitih brendova u franšiznom poslovanju nalazi na posljednjem mjestu u Europi, čulo se jučer na otvaranju Sajma franšiza, financijskih i konzultantskih usluga FEC u Opatiji, koji treću godinu zaredom organiziraju HGK i Županijska komora Rijeka.
Needucirani i brzopleti
Na hrvatskom tržištu, naime, trenutačno posluje oko 200 franšiznih sustava sa 17.000 zaposlenih na više od 1000 franšiznih lokacija, od kojih je tek 20-ak domaćih.
– Franšiznim poslovanjem štite se brendovi koji vrijede. Čak i za vrijeme krize franšizno se poslovanje održalo i bilježilo rast. Posebno značajan je podatak kako je 25% svih franšizera između 25 i 30 godina – ističe predsjednik Assofranchisinga Italo Bussoli. No, iako i Hrvatska ima popularne domaće franšize, među kojima su svakako Surf’n’Fries, Place2Design, Bio&bio, Mlinar, DiCaprio... – i franšizno je poslovanje izuzetno poticajno za rast malog poduzetništva – u nas se procvat franšiza koje će stati uz bok Sheratonu, KFC-u, Accessorizeu, Pek Snacku... još čeka.
– Zbog nedostatka edukacije o franšiznom poslovanju u Hrvatskoj se franšize otvaraju brzopleto, kako bi si poduzetnici skratili troškove i vrijeme, bez kvalitetnih poslovnih projekcija i koncepata koji su preduvjet uspjeha – rekao je predsjednik Zajednice franšiznog poslovanja pri HGK Nikola Oršanić.
– Proizvodimo sve reportaže koje su potrebne našim franšizerima za izdavanje turističkog magazina Place2Go, koji je predmet franšize. Do sada smo franšizu uspjeli plasirati na slovensko, francusko, njemačko, hrvatsko, srpsko i tržište BiH – kaže direktorica tvrtke Place&Design Damjana Domanovac, koja je posebno ponosna na izdanje koje pokriva sva francuska govorna područja u svijetu. Ističe kako su prednosti franšiznog poslovanja unaprijed dobro postavljeni projekti koji imaju svoje zakonitosti i gdje novi franšizer ne mora krenuti ispočetka, već od svog franšizodavca dobiva znanje i iskustvo.
Iznenađujuće destinacije
Tako je i sa Surf’n’Friesom mladih riječkih poduzetnika Andrije Čolaka i Denisa Polića, koji svako malo iznenađuju novim destinacijama svoje franšize. Svojim prženim krumpirićima osvojili su već više od 15 zemalja, od Rusije, gdje su nedavno otvorili dva nova objekta – i to na aerodromu Šeremetjevo – do Vijetnama i Irana.
I pekarska industrija Mlinar osječkog poduzetnika Mate Škoje, uz otvaranje vlastitih dućana i akvizicije, širi se franšizno u Slovačkoj, Švicarskoj i Australiji, dok je, istaknuto je jučer, studentima ekonomije u Hrvatskoj jedina asocijacija na franšizu McDonald’s.
– Franšizna industrija u Europi vrijedi 350 milijardi eura i zapošljava više od tri milijuna ljudi – kaže predsjednik Europske franšizne federacije Michael Eyre, ističući kako se gospodarski rast nedvojbeno ubrzava poticanjem franšiznog poslovanja. Stoga u svim članicama EU treba stvoriti dobru poslovnu klimu za njegov dalji rast uz što nižu razinu državne regulative.