Je li vrijeme da kineske rode i čaplje u turističkoj ponudi Hrvatske zauvijek ustupe mjesto domaćim umotvorinama, proizvodima hrvatske inovativnosti, tradicije, iskustva i dobrog ukusa, kakvi su se dosad – isključivo kao ideja poduzetnih pojedinaca – mogli nabrojiti na prste?
Pritom, naravno, nitko osporava hrvatsko znanje i pamet, čemu su dokaz i brojna međunarodna priznanja hrvatskim inovatorima. No i oni sami složit će se kako je jako malo izuma i inovacija komercijalno isplativih jer ih uglavnom potiče ideja, a gotovo nikad novac i ispitivanje tržišta.
Dodana vrijednost
Stoga su, nakon niza (ne)uspjelih pokušaja da se stvori prepoznatljiv hrvatski suvenir, Udruga inovatora Hrvatske, Udruženje obrtnika grada Zagreba, Hrvatska obrtnička komora te tvrtke Adriatica.net i Emporion trgovina ovih dana potpisali sporazum o provođenju projekta “Suvenir – spoj tradicije i inovacije”.
Cilj mu je, prema riječima predsjednika Udruge inovatora Hrvatske Stanislava Čajevca, iz povijesne i kulturne baštine oživotvoriti kvalitetan hrvatski suvenir, što će, među ostalim, oživiti i tradicionalne obrte i proizvodnju.
Dosadašnji suveniri, premda ima i izuzetno kreativnih, najčešće su lokalnog ili regionalnog obilježja.
Rijetko koji sjedinjuju u potpunosti karakteristike Hrvatske, a opet, u hrvatskoj je povijesti bilo toliko kreativnih i inovativnih rješenja koja su ušla i u svjetsku baštinu (kravata, Teslini izumi, metalne niti za električnu žarulju, projekt mosta s lukom, mlin na plimu i oseku, padobran, izrada konusnih leća, daktiloskopija, mehaničke olovke i nalivpera...).
Očekuje se stoga da će projekt brojnim turistima koji posjećuju Hrvatsku ponuditi kvalitetniji i veći izbor certificiranih i brendiranih suvenira, a izradit će se i katalog o dosadašnjim i novim hrvatskim suvenirima.
Ivan Bračić, pomoćnik ministra gospodarstva, rada i poduzetništva za mala i srednja trgovačka društva i zadruge, kaže kako bi hrvatski turizam, kao lokomotiva gospodarskog razvoja, trebao i inače biti više usklađen s tradicijom – kojoj treba dati veću dodanu vrijednost – nego s “potrebama svjetskoga kapitala”.
Uskoro natječaj
Potpisani se sporazum odnosi na pet vrsta suvenira: replike suvenira temeljenih na tradicionalnim obrtima ili pak najznačajnijim hrvatskim izumima (torpedu, penkali, padobranu Fausta Vrančića, pištoljima Marka Vukovića...), stiliziranu glagoljicu, replike brodova, kulturno-povijesnih spomenika i drugih umjetničkih djela te na zaštićene prehrambene proizvode geografskog podrijetla i proizvode od ljekovitoga bilja.
Uskoro će se objaviti i prvi natječaj za izbor prijedloga suvenira, zaštite intelektualnog vlasništva predlagača te utvrđivanje brandova Adriatica suveniri i Arca suveniri, a na kraju i za organiziranu proizvodnju i distribuciju odabranih suvenira putem prodajnog sustava Emporion trgovine.
Suvenir kao autentičniji dojam o Hrvatskoj
Česti upiti koje dobivamo od naših gostiju: što ponijeti ili kupiti svojim najbližima kao uspomenu iz Hrvatske, dobit će djelomični odgovor upravo tim projektom. Kulturna i povijesna baština svojim bogatstvom privlače posjetitelje, no najčešće se nešto što bi ponijeli sa sobom pretvori u sitnicu koju možete kupiti bilo gdje na svijetu. Upravo zato svidio nam se prijedlog Udruge inovatora Hrvatske da se otvori trajni natječaj koji će za rezultat imati originalni hrvatski suvenir kako bismo svojim gostima ponudili cjelovit program te što bolji i autentičniji dojam o Hrvatskoj, koji će ih podsjećati na odmor i boravak u Hrvatskoj, a možda ih i potaknuti da dođu ponovno - kazala je Dora Ječmenjak iz odnosa s javnošću adriatic.neta.