Iz proizvodnje je izašao 135-milijunti primjerak Aqua Marisa, prepoznatljivog brenda tvrtke JGL, a usporedo s tim podatkom iz Rijeke je stigla vijest i da su licenciju za ovaj svoj proizvod prodali velikoj multinacionalnoj kompaniji iz Indije koja će ga plasirati pod svojim nazivom.
Riječ je o kompaniji Dr. Reddys, prisutnoj na 25 svjetskih tržišta s više od 20 tisuća zaposlenih, koja će spomenuti brend i Meralys proizvode JGL-a plasirati na rumunjsko tržište.
Od 1998. godine, otkad se proizvodi njihov “najjači” adut, Aqua Maris je dobio niz inačica, a svima je temelj – morska voda.
– Mi volimo da ideja dođe od korisnika, dakle liječnici i pacijenti prvi su filtar. Drugi je pak što kaže tržište, a potom moramo vidjeti koja bi bila registracijska kategorija za taj proizvod, provjeriti patentni status, odnosno imamo li uopće slobodu nešto staviti na tržište – opisuje Maša Safundžić Kučuk prvi korak u priči kako uopće dođe do proizvodnje nekog medicinskog proizvoda naglašavajući da se uvijek nastoji pronaći neka dodatna vrijednost. U slučaju poznatih kapi ta je vrijednost bila spomenuta morska voda.
– Aqua Maris bio je inovativan, ali nije bio patentibilan. Prije je bila šaržna proizvodnja, a sada se proizvodi kontinuirano jer tako možemo proizvesti veću količinu i puno je brži proces. Najjače je rusko tržište, a novo je i tržište Tajlanda – opisuje Safundžić Kučuk, direktorica istraživanja i razvoja u ovoj kompaniji.
Nije to samo ‘ah, more’
Ključan, da tako kažemo, sastojak crpi se iz JGL-ovih lokacija odakle se morska voda dovozi u velikim cisternama u pogon.
– Kroz proces proizvodnje prolazi kroz sterilne filtre tako da smo sigurni da je more koje ulazi u proizvod sterilno i da je prošlo mikrobiološku redukciju. Jer puno ljudi komentira “ah, more”, ali uzmite more u bocu i vidjet ćete što će se dogoditi za dva dana. Ono će biti mutno i samo po sebi ima veliku količinu tvari koje se aseptičkom filtracijom uklone i tek tada ostane čista morska voda – objašnjava proces unosa sterilne morske vode u proizvod Zrinka Badurina Huljev, voditeljica razvoja formulacije.
Trenutačno također rade na proizvodima za uho, grlo, nos, ali i na jednom za rješavanje problema suhoće očiju. Dalje s podacima ne idu, dijelom zbog poslovne tajne, dijelom da ne ostanu bez ideje. Koji će proizvod biti u konačnici hit, teško je predvidjeti, ali je zato postupak od osmišljavanja do njegova izlaska iz automatiziranog skladišta na ulazu u Rijeku standardiziran.
– Uvijek moramo imati sve potkrijepljeno istraživanjima. Ako ona ne postoje, onda sami provodimo istraživanje. Ide se u preformulacijska istraživanja, da raznim ispitivanjima upoznate svoj proizvod – opisuju pokazujući pojedine dijelove proizvodnog pogona. No, proces izrade nekog medicinskog proizvoda koji tomu prethodi traje zapravo godinama i u njega su uključeni veliki timovi. Kako kaže Badurina Huljev, izrađuje se prototip proizvoda gdje se tek po odabiru jedne formulacije kreće u njezin razvoj.
– Mi do detalja variramo neke udjele u pomoćnim tvarima, stavljamo u kombinacije i ispitujemo jer ne možemo raditi nešto što neće biti moguće kasnije u proizvodnji. Ispitujemo potencijalne inkompatibilnosti, može se dogoditi da neki kontaktni materijali u proizvodnji nepovoljno utječu na formulaciju i zato je važno sve ispitati.
Tri godine rada na proizvodu
Tek kada se sve to provjeri i definira, prvi se put ide u proizvodnju što je, kako kaže, korak pun iznenađenja. “Pilotira” se dok postupak proizvodnje nije dokazano u potpunosti siguran, u tom se periodu simulira nestanak struje, začepljenje filtra i niz drugih mogućih izvanrednih situacija.
Stoga, ako je sve, da tako kažemo, išlo kao po špagi, novi će proizvod izaći iz tvornice nakon minimalno tri godine rada. Na kraju samog procesa zapravo je u taj rad lansiranja novog proizvoda uključena cijela kompanija. Prema riječima voditeljice korporativnih komunikacija JGL-a Dee Demić, riječ je o ukupno 900 zaposlenih, od kojih je 70 posto visokoškolskog obrazovanja i isto toliko čine žene. No otvoreno kažu da nikad nisu sigurni hoće li nešto zaživjeti na tržištu. Cijenu proizvoda, koja je bitan kriterij selekcije na policama ljekarni, čini niz parametara.
Naše će sugovornice navesti da ovisi odakle se i po kojoj cijeni nabavlja neka potrebna supstancija, nadalje cijenu čine i svi troškovi rada po pojedinim opisanim fazama proizvodnje, od izrade, analize do puštanja u promet.
>> Riječki JGL počeo izvoziti u Italiju
Kod mene stoji morska voda 8 godina u Jamnici flase i nije jos mutna .Zimi i ljeti Ali je sa poluotoka Peljesca ,gdje je more jos super cisto.