Leasing

Izmjena zakona leasing otvorila i građanima, a ne samo tvrtkama

dacia
08.04.2010.
u 08:00

Odluče li se klijenti na raniju otplatu, mogući su neočekivani troškovi, poput naknade štete za intenzivnije trošenje vozila prijeđe li više kilometara nego što je predviđeno.

Izmjenom zakona ove je godine ukinut PDV na kamate u financijskom leasingu, dosad uglavnom namijenjenom pravnim osobama, čime se približio bankarskom kreditu i postao pogodan i za fizičke osobe. Zbog PDV-a koji nisu mogli odbiti kao pretporez, dosad im je leasing bio mnogo neisplativiji od autokredita. Leasing je prikladan za klijente koji nisu spremni na velika financijska opterećenja tijekom trajanja leasinga, a nakon isteka predmet leasinga mogu otkupiti ili uzeti novi. Nekoliko je detalja na koje treba paziti; važno je znati u kojoj se valuti ugovara financiranje i jesu li posrijedi fiksne ili varijabilne kamate. Švicarski franak ni u leasingu više nije poželjna valuta, a u trendu je trenutačno euro, uz koji većina kuća veže ugovaranje leasinga. Fiksne kamate mogu biti zajamčene za cijelo ili određeno vrijeme financiranja, ali su zato znatno veće. U Hypo-Leasing Kroatien upozoravaju da nije svejedno ulazi li se u leasing u sezoni visoke ili niske vrijednosti Euribora te je bitno procijenili koliko se dobrih i loših faza može očekivati tijekom trajanja ugovora. Kretanja referentnih kamatnih stopa i tečaja ciklična su i postoje razdoblja viših i nižih vrijednosti.

– Nije sve ni u kamatnoj stopi, treba gledati koliko se često ona može mijenjati. U praksi je to najčešće svaka tri ili šest mjeseci – napominju.

Kod leasinga postoje i popratni troškovi koji se odnose na osiguranje, servise, prijevremenu otplatu, osiguranje potraživanja, depozit... Dodatna je obveza kasko-osiguranje za cijelo vrijeme trajanja leasinga.

– U slučaju nezgode uz krivnju klijenta, šteta se pokriva iz te police. U slučaju krađe, dolazi do prekida ugovora o leasingu, jer više nema objekta leasinga, te se radi konačni obračun. Da nema pokrića u polici osiguranja, kompletnu preostalu vrijednost klijent bi morao platiti samostalno - objasnila je Renata Pondeljak, predsjednica uprave OTP Leasinga.

Da je riječ o bankovnim kreditu, vozilo bi i dalje otplaćivao iako ga više ne bi bilo. No, sva davanja koja i inače postoje kod upotrebe vozila postoje i ovdje.

– Tako, primjerice, i posebni porez na vozila, popularno zvan porez na luksuz, dospijeva redovito godišnje na leasing društvo, a mi ga prefakturiramo klijentima. Jako je važno da klijenti unaprijed to razumiju jer taj bi isti porez dobio i da je vozilo kupio za gotovinu ili na kredit – kaže R. Pondeljak.

Troškovi leasing kuće dodatno iznose između jedan i 1,8 posto nabavne vrijednosti vozila. Često postoje i posebni ugovori s pojedinim autokućama, a osim vozila financira se oprema, strojevi, plovila i nekretnine.

Zbog tržišne situacije, u tijeku su brojne akcije, među kojima i one u kojima troškove kasko-osiguranja ne plaća klijent, već su uključeni u ratu leasinga.

Klijenti koji u financiranje ulaze s mišlju da će leasing otplatiti i prije konačnog roka trebaju se upoznati s dodatnim detaljima. Osim troška za prijevremeni raskid ugovora, u Hypo Leasingu upozoravaju da postoji mogućnost i eventualne naknade štete na vozilu ako je trošeno intenzivnije od ugovorom predviđenog, primjerice, u slučaju da je prijeđeno 80 tisuća kilometara umjesto ugovorenih 50 tisuća na kraju druge godine. Potrebno je uračunati i nepodmirene premije osiguranja i neplaćene kazne za parkiranje.

Umirovljenici također mogu ugovoriti leasing, no uglavnom je uvjetovan životnom dobi i iznosom mirovine u odnosu na ukupna zaduženja. Prelaze li obveze trećinu mirovine, moguće je ugovoriti povećan udio u financiranju, dodatni zalog u obliku depozita u banci, jamca i slično. Svaka institucija ima svoje kriterije i ograničenja. U OTP leasingu dobna je granica nakon isteka leasinga 65 godina, uz SG leasingu 72 godine, a Hypo Leasing takvih ograničenja nema.

– Financiranje leasingom ne diskriminira i dostupno je svakome tko zadovolji uvjete, odnosno posjeduje dobar rejting neovisno o tome je li riječ o privatnoj ili pravnoj osobi – ističu.

Bez PDV-a, leasing postao povoljniji od kredita

U Raiffeisen Leasingu izračunali su da ukidanje PDV-a na kamatu za vozilo od 100 tisuća kuna, u razdoblju od pet godina štedi oko 3700 kuna.

– Trenutačno je leasing povoljniji od kredita s obzirom na nižu kamatu i trošak obrade te nepostojanje dodatnih troškova – osiguranja kredita i solemnizacije ugovora. Neki će klijenti dati prednost kreditu koji omogućava financiranje u 100-postotnom iznosu vrijednosti vozila te zbog činjenice da kasko-osiguranje vozila nije obvezno za cijelo vrijeme trajanja ugovora, dok će drugi preferirati leasing za koji nije potrebno imati jamca – objašnjavaju.

 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije