ZAŠTITA POTROŠAČA

Klijenti banaka: Biramo jer vjerujemo

HPB
Foto: HPB
05.09.2013.
u 08:45

Kao klijenti određenih banaka imamo pravo na povlastice poput povoljnijih kamata, nižih naknada, svog bankara… Sve su to sitnice koje vrijedi razmotriti kad odlučujemo s kojom ćemo bankom poslovati, ali iznad svega stoji povjerenje u banku

Danas bi bilo doista teško pronaći odraslu osobu koja može bez banke i ne koristi barem jednu bankarsku uslugu. A jedna usluga otvara vrata drugoj, naše se potrebe povećavaju, moderna tehnologija nameće svoja pravila i tako postajemo dio svijeta bankarstva. Također, sve je veći broj onih koji usprkos nesigurnim financijskim izgledima (ili možda upravo zbog toga), brigu o vođenju svojih financija povjeravaju bankama. Ako ne to, barem ćemo se nastojati dobro informirati o vođenju osobnih financija i čuti savjete s različitih strana uključujući i bankare.

Bilo da otvaramo tekući račun na kojeg će „sjedati“ naša plaća ili mirovina, želimo li neku od kartica kojom bismo plaćali na rate ili s odgodom, kredit s kojim bismo rješavali dugove ili ulagali u nešto sasvim novo ili pak svoju ušteđevinu planiramo spremiti na sigurno - za sve to put nas vodi u banku. Čak i ako ćemo se samo raspitati o ponudi i uvjetima, pa onda okrenuti leđa. Vratit ćemo se ili potražiti drugu banku jer bez banaka i bankara ne možemo. Kao ni banke bez nas, svojih klijenata.

Klijent je najvažniji
Nitko od klijenata ne želi tek tako ući u prvu poslovnicu na koju naleti i od prve prihvatiti što se nudi. Život bez banke ne možemo ni zamisliti (ili je to vrlo teško), zato je dobro prvo pogledati, usporediti, razmisliti i onda odabrati banku za koju ocijenimo da je najbolje rješenje za nas. A možemo se i predomisliti. Svi mi, klijenti banaka, plaćamo usluge koje ugovorimo i koristimo - zato je važno jesmo li i u kojoj mjeri zadovoljni s bankarskim servisom i ukupnom ponudom. I želimo li, kad jednog dana postanemo klijent neke banke, zaista tu i ostati, je li banka koju smo odabrali ispunila naša očekivanja i opravdala povjerenje s kojim smo stavili svoj potpis na ugovore o računu, kartici, štednji, kreditu, internetskom ili mobilnom bankarstvu itd. Ili smo već doživjeli neku neugodnost preko koje baš i ne želimo prijeći?

Kako odabrati banku
Na hrvatskom tržištu danas posluje 31 banka. S obzirom na raznoliku ponudu, uvjete i dostupnost s jedne strane te naše potrebe i zahtjeve s druge, nije lako odlučiti koju banku odabrati. Najbolje je za početak prikupiti informacije o uvjetima koji se nude na tržištu na temelju kojih ćemo suziti izbor. Potrebe građana su različite: jednima je važnije da banka nudi što više usluga elektroničkog bankarstva, druge više zanimaju uvjeti kreditiranja, dok je nekima iznimno bitna rasprostranjenost mreže poslovnica i bankomata.

Za većinu nas koji ne tražimo samo jedan proizvod - npr. točno određeni kredit ili karticu koju imaju samo rijetke banke - bilo bi dobro obratiti pažnju na sljedeće stvari: koliki su troškovi tekućeg računa, koliki je trošak i visina prekoračenja po računu, gdje imamo poslovnice i bankomate, kakvi su uvjeti štednje i kredita, kakva je kartična ponuda i ponuda elektroničkog bankarstva. Na temelju ovih kriterija ne bismo trebali pogriješiti u svom odabiru.

Informacije je najbolje saznati iz prve ruke što znači da je poželjno posjetiti poslovnicu banke i porazgovarati s bankarima. Oni su tu da nam na temelju naših financijskih potreba i mogućnosti ponude odgovarajući spektar proizvoda i usluga, savjetuju najbolje rješenje i odgovore na sva naša pitanja i nejasnoće.

Bankari Hrvatske poštanske banke dostupni su u 60 poslovnih jedinica diljem Hrvatske, a svi zainteresirani sastanak mogu ugovoriti i online putem internetske stranice kada bankari unaprijed mogu pripremiti neke detalje i planirati više vremena za klijenta.

Tekući račun ulaznica u bankarski svijet
Osnovni element i temelj u odnosu građana i banke je tekući račun. Iako sam po sebi ima vrlo jednostavnu funkciju i služi prvenstveno za priljev i raspolaganje novčanim sredstvima na računu, upravo nam on otvara vrata do širokog spektra bankarskih proizvoda i usluga koje bez njega ne bismo mogli koristiti.

Tekući račun predstavlja prvu uslugu u nizu kojom započinjemo svoje poslovanje s bankom. A koliko je uistinu popularan (ali i nužan) govori broj od gotovo 4 milijuna otvorenih tekućih računa građana u Hrvatskoj.

Korisnici tekućih računa najčešće su zaposlene i umirovljene osobe s redovitim mjesečnim primanjima, ali i ostali građani s različitim primicima koji ne moraju biti redoviti. Da bismo otvorili tekući račun najčešće nam je potreban samo identifikacijski dokument, a želimo li na račun preusmjeriti svoja primanja potrebno je priložiti i dokaz o njima - potvrdu poslodavca ili posljednji odrezak o mirovini, odnosno rješenje o mirovini za one tek umirovljene. Ovisno o politici banke, otvaranje tekućeg računa najčešće se ne naplaćuje, dok se njegovo vođenje uglavnom naplaćuje na mjesečnoj razini, odnosno u sklopu određenog paketa usluga.

Novac uvijek dostupan
Uz tekući račun svojim sredstvima možemo raspolagati 24 sata dnevno za što nam banka izdaje debitnu karticu. Otvaranjem tekućeg računa u HPB-u dobivamo međunarodno priznatu VISA Electron karticu uz koju nam je gotovina bez plaćanja naknade dostupna u svih 60 poslovnih jedinica Banke i na njezinih 333 bankomata, u svim poštanskim uredima te u više od 150 poslovnica Fine. Osim toga, VISA Electron omogućuje stalni pristup informacijama o računu te plaćanje na internetu i prodajnim mjestima diljem svijeta. Za raspolaganje sredstvima na svom tekućem računu možemo opunomoćiti do dvije osobe, što se dodatno ne naplaćuje.

S minusom nikad opreznije
Tekući račun je naša osnovna poveznica s bankom - prva stepenica za spektar pratećih i dodatnih bankarskih usluga koje su nam potrebne u različitim privatnim i poslovnim situacijama. Najčešće prva koju će nam banka ponuditi već po primitku prvih redovnih primanja na račun je dopušteno prekoračenje. Iznos dopuštenog prekoračenja određuje se individualno, na određeno razdoblje te uz kamatnu stopu za njegovo korištenje. Da je sve više onih koji opreznije ulaze u minus pokazuju i podaci ankete koju je HPB nedavno provela na uzorku od 1274 građana u svojim poslovnicama diljem zemlje prema kojima 53 posto njih uopće nema potrebe za prekoračenjem, a 21 posto ga želi smanjiti ili zatvoriti. Ipak, ovo je proizvod koji pametnim upravljanjem može biti koristan način kratkoročnog povećanja budžeta. Uostalom, dobro je znati da imamo takvu mogućnost i držati je u rezervi „ako zatreba“.

Paketi proizvoda
Osim dopuštenog prekoračenja, najčešće dodatne usluge koje banke nude uz tekući račun jesu mjesečni izvadak o prometima po računu, korištenje usluga elektroničkog bankarstva, kartice, trajni nalog i sl. Također, tu su različiti paketi proizvoda s uvjetima koji su prilagođeni potrebama određene skupine klijenata. Tako je svojim klijentima-umirovljenicima HPB omogućila isplatu mirovine svakog prvog u mjesecu, a nudi im i poseban paket proizvoda s popustima na dio bankarske ponude. Uz umirovljenike, koji za HPB predstavljaju iznimno važnu skupinu klijenata, Banka kontinuirano poboljšava ponudu za mlađu populaciju koja sve ranije ulazi u vlastiti svijet bankarstva. HPB nudi studentske pakete Diplomac koji za samo četiri, odnosno pet kuna mjesečno, uz tekući račun, uključuju najtraženije bankarske proizvode i usluge.

Za klijente povlašten status
Status klijenta određene banke donosi brojne pogodnosti u odnosu na ostale korisnike, prvenstveno povoljnije uvjete na neke proizvode i usluge. U Hrvatskoj poštanskoj banci klijenti primjerice ostvaruju nižu kamatnu stopu na brojne kreditne proizvode, imaju mogućnost korištenja kreditnih kartica iz bančine ponude i slično.

U bankarskoj ponudi su i usluge osobnog ili privatnog bankara. Tko može koristiti ove usluge ovisi o politici banke, a u pravilu osobni su bankari na raspolaganju klijentima koji imaju redovita primanja, uredno financijsko poslovanje i koriste više bankarskih proizvoda i usluga, dok se privatni bankari brinu o klijentima koji raspolažu značajnijom financijskom i ostalom imovinom.

I osobno i privatno bankarstvo uključuje individualan pristup klijentu uz uslugu financijskog savjetovanja, ali je posao privatnog bankara uglavnom zahtjevniji s obzirom na ulogu koju ima u odnosu s klijentom i njegovom imovinom. Usluge osobnog, odnosno privatnog bankara ne naplaćuju se. No bez obzira na to imamo li osobnog ili privatnog bankara, kao klijenti imamo pravo pitati sve o proizvodima i cijenama, tražiti da usluga koju plaćamo bude kvalitetna, a bankari profesionalci koji će imati vrijeme za nas upravo tad kad ih trebamo. Na nama je da provjerimo koja banka zaslužuje naše povjerenje. 

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije