Za turizam je PDV uvijek vruća tema, no već dulje je politika o tome šutjela pa je obećanje nove garniture u Banskim dvorima o sniženju stope PDV-a s 13 na 5,5 posto tom sektoru zazvučalo vrlo osvježavajuće i poticajno. Doduše, novi ministar Anton Kliman već je prilikom primopredaje dužnosti malo relativizirao ovu bombastičnu najavu iz ključnih smjernica nove, reformske vlade.
Investitorima porezi ključni
Koja je nova stopa PDV-a realna i otkad bit će, rekao je, jasnije nakon detaljnih analiza. Struka dvojbi nema. Hotelijeri su davno izračunali da bi sniženje PDV-a s 13 na pet posto turizam rasteretilo za petstotinjak milijuna kuna godišnje i, među ostalim, stvorilo prostor za otvaranje više od deset tisuća novih radnih mjesta u hotelijerstvu. Do 2020. bi, prema istoj analizi Udruge poslodavaca u hotelijerstvu, turističke tvrtke inkasirale dodatnih deset milijardi kuna prihoda od smještaja.
Osim turističkih radnika, za niži PDV glas daju i analitičari. Podsjećaju da je porez na dodanu vrijednost jedna od osnovnih odrednica turističke konkurentnosti. Globalni investitori, kažu, prvo analiziraju poreznu presiju u nekoj zemlji, s naglaskom na PDV, a taj porez svakako utječe i na cjenovnu konkurentnost.
– Istraživanja su pokazala da najrazvijenije turističke zemlje imaju konkurentnu razinu oporezivanja, odnosno snižene stope PDV-a za hotele i restorane. Osnovni razlog za takve poteze je svijest o tome da je turizam visokokonkurentan sektor koji posluje na međunarodnom tržištu, gdje se između zemalja uspostavljaju različiti uvjeti konkurentnosti poslovanja u hotelskoj i restorantskoj industriji – ističe Sanja Čižmar, starija partnerica u konzultantskoj kući Horwath HTL Zagreb.
Hotelima niža stopa
Mediteranskim konkurentima ta je porezno-poslovna filozofija prilično jasna. Raspon stope PDV-a na hotelski smještaj kod njih se kreće između šest i deset posto, dok je za usluge ugostiteljskih objekata devet ili deset posto.
– Grčka i Portugal imaju PDV šest posto za hotelski smještaj, Malta sedam posto, Cipar devet, a Italija, Francuska i Španjolska deset posto. I naši su ga jadranski susjedi snizili. U Sloveniji za hotele i restorane iznosi 9,5 posto, u Crnoj Gori za hotele sedam posto, a razmišljaju da ga na toliko spuste i za restorane – govori S. Čižmar.
S obećanim nižim PDV-om našem bi turizmu u krilo pao veći dar nego što se itko nadao, koji bi, vjeruje se, široko otvorio vrata novom turističkom zamahu. Nešto slično napravili su Francuzi 2009., kad su standardnu stopu od 19,6 posto restoranima spustili na 5,5 posto. Zlatno doba za ugostitelje trajalo je relativno kratko, nakon dvije godine stopa je dignuta na sedam, a potom i na deset posto, ali koristi su bile brojne.
Smanjiti PDV za hotele ali samo ako se na stolovima nalazi domaća hrana i piće. Inače povećati stopu poreza na 50% !!