Ususret blagdanskim danima, u kojima se ove godine očekuje rekordna potrošnja građana od čak 12,5 milijardi kuna, Sindikat trgovine uputio je poslodavcima u trgovini apel o radnom vremenu.
– Očekujemo od poslodavaca da pokažu iskrenu zauzetost i društvenu odgovornost za svoje radnike i omoguće im, u skladu sa zakonom, blagovanje 25. i 26. prosinca 2017. te 1. i 6. siječnja 2018. Pozivamo sve poslodavce u HUP-u, HGK i HOK-u da se organiziraju i na Badnjak i Staru godinu rade do 13 sati, a u dane blagdana ne rade – poručuje Dragica Štulić, predsjednica Sindikata trgovine. Ističe da su blagdani zakonski neradni, a plaćeni dani te podsjeća i na Ugovor o pravnim pitanjima sa Svetom Stolicom. Na vatikanski se ugovor Sindikat poziva tragom savezništva s Franjevačkim institutom za kulturu mira, koji s nekoliko sindikata i udruga inicira Hrvatski savez za nedjelju i početkom 2018. započet će s aktivnostima s ciljem zakonske promjene rada nedjeljom. Zalažu se za zakonsko rješenje koje će omogućiti slobodu izbora kad je riječ o radu nedjeljom. “U tom slučaju rad nedjeljom treba platiti dvostruko više”, izjavio je fra Božo Vuleta iz Instituta.
Teško bez Badnjaka
Iako je o tema neradne nedjelje i blagdana ovih dana aktualna i među trgovcima okupljenima u HGK, teško da će se već ovih blagdana, kad Hrvati bezglavo peglaju i 30-ak kartica u sekundi i kupuju u zadnji tren, išta promijeniti. Badnjak je, ističu mnogi, jedan od najjačih prodajnih dana u godini pa teško da će itko prihvatiti jučer bačenu rukavicu Lidla. Nakon što je radnicima ove godine jedini u Hrvatskoj omogućio dva neradna dana za uskrsne blagdane, prije toga i za dan svojih zaposlenika, njegovi zaposlenici, njih više od 2000, za božićne blagdane neće raditi puna tri dana.
Malo je jedan trgovac
– I na Badnjak ćemo zatvoriti sve svoje trgovine, čime prvi put sve 92 Lidlove trgovine neće raditi tri dana zaredom – na Badnjak, Božić i na Svetog Stjepana. Lidl se na taj potez odlučio kako bi zaposlenicima omogućio da božićne blagdane provedu u krugu obitelji – tvrde, ističući kako im tom jednostavnom gestom ponovno žele iskazati brigu i zahvalnost. Ni na Novu godinu, što je praksa i većine drugih trgovaca, Lidl neće raditi, a na Silvestrovo i Sveta tri kralja radit će skraćeno. Iz sestrinske tvrtke u sklopu Shwarz grupe - Kauflanda, jučer su ekspresno odgovorili kako oni, kao ni lani, neće raditi na Božić i Štefanje, a na Badnjak bit će otvoreni do 16 sati. Od ostalih u branši jučer je do zaključenja ovoga broja bilo teško dobiti odgovor kakvu će oni zauzeti strategiju jer se “čekala odluka uprave”.
Eurozastupnica Marijana Petir, koja se za neradnu nedjelju i blagdane zalaže i na razini EU, kaže kako je svaki pomak pozitivan, što je i rezultat kontinuiranih kampanja po tom pitanju. Kaže kako ne poznaje poslovnu politiku Lidla, no čini se da su trgovački lanci shvatili da dobivaju više pozitivnih reakcija kupaca ako se ponašaju s dužnim poštovanjem prema svojim radnicima i omogućuju im slobodno vrijeme kad ga imaju i svi drugi građani s obiteljima.
Što će se promijeniti uvođenjem eura i hoće li sve poskupjeti
Tek kad sve nedjelje u RH budu slobodne za radnike vjerovat ću da nije riječ o marketingu trgovaca nego o iskrenoj namjeri – poručila je jučer zastupnica Petir, podsjećajući da glavnina trgovačkih lanaca u matičnim zemljama ne radi nedjeljom i blagdanom, a u RH rade što je podcjenjivački prema radnicima. Dugoročno rješenje je, tvrdi, zakonska regulativa koja će biti jasna i radnicima garantirati pravo na slobodan dan, koji je u europskoj kršćanskoj tradiciji uglavnom nedjelja. Prema nedavnom istraživanju MediaNeta, 90% građana RH je za uvođenje neradne nedjelje, a 53% ih kupuje nedjeljom. Za razliku od Primorja, Like, Dalmacije i Istre gdje nedjeljom kupuje 61% građana, u kontinentalnoj Hrvatskoj 54% ih ne ide u kupnju nedjeljom, a u gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji 46%.
puna podrška ako je vjest točna