Konferencija se održavala pod geslom Welcome to the Human Network, koje
čak i prevedeno na hrvatski (Dobro došli u ljudsku mrežu)
zadržava zgodnu igru riječi. Cisco je, naime, vodeći proizvođač mrežnih
rješenja za internet, a kroza sve uvodne prezentacije
provlačila se tema druge generacije interneta – takozvanog
Weba 2.0 – koji izravno spaja ljude putem servisa kao
što su YouTube, blogovi, Wiki, podcasting i RSS, pri čemu je
tehnologija u drugom planu.
Cisco, dakako, nema baš nikakve direktne veze s Webom 2.0
– niti ga je inspirirao, niti se među prvima uključio u trend
– no sintagma “ljudska mreža” zgodno je
poslužila da korporacija dobije ljudsko lice. Cisco jest
“graditelj interneta”, no u očima prosječnoga
korisnika interneta to ima otprilike jednaku privlačnost kao
cestogradnja za vozače sportskih automobila. Stoga smo prvog dana
konferencije uglavnom slušali o tome kako mreže danas
spajaju ljude, a ne strojeve. A ako ljudi sve više koriste
mreže, to daje velike šanse za razvoj mrežnoj industriji.
Najzanimljiviji događaj drugog dana bio je okrugli stol
“e-Obrazovanje u službi cjeloživotnog učenja”. Ivan
Vidaković, direktor IBM-a Hrvatska, iznio je primjer Singapura, zemlje
s 3,5 milijuna stanovnika koja godišnje u sustavu
obrazovanja iznjedri 11.000 inženjera – dok u Hrvatskoj
godišnje dobivamo samo 650 novih inženjera.
Igor Dropulić, direktor SAP-a Hrvatska, objasnio je zašto
današnji zaposlenici moraju neprestano obnavljati svoje
znanje i vještine kako bi bili konkurentni na
tržištu rada, a prednosti učenja i obučavanja kroz
e-obrazovanje iznijeli su Hrvoje Balen iz Algebre, Zoran Bekić iz Srca
te Igor Kos, voditelj Instituta cjeloživotnog učenja i novih obrazovnih
tehnologija u Varaždinu.
Glavni ton raspravi ipak je dao Miroslav Radman, koji je vrlo
uvjerljivo, ali i zabavno govorio o važnosti učenja i usvajanja novih
tehnologija u procesu transformacije Hrvatske u društvo
znanja, zbunivši se tek kod pitanja bi li prihvatio mjesto
ministra. Dobar dojam o konferenciji kao mjestu za druženje,
razmjenu ideja i stvaranje novih poslovnih prilika pokvario je drugi
okrugli stol, održan u petak, posvećen IPTV-u.
Moderator Siniša Kovačić, inače TV voditelj, očito nije imao
pojma da u Hrvatskoj već postoji IPTV usluga pa je postavljao komična
pitanja poput “Kad će to krenuti” i prisilio
sudionike da o IPTV-u govore u kondicionalu, kao o budućnosti koja će
se tek ostvariti. Tek su novinari svojim pitanjima podsjetili da u
Hrvatskoj već šest mjeseci postoji IPTV usluga (T-Comov
MAXtv) koja je dostupna manje-više svima i vrlo
uspješna: prema posljednjim podacima njome se koristi
više od 11.000 Hrvata.
Umjesto predstavnika hrvatskog T-Coma, u raspravi je sudjelovao
predstavnik mađarskog T-Onlinea koji jednaku uslugu nudi u Mađarskoj,
ali uz znatno manje uspjeha. Andras Tudos najprije je
prešutio koliko korisnika ima mađarski ekvivalent MAXtv-a,
zatim je na direktno pitanje javno iznio brojku od 15.000 korisnika, a
nakon konferencije u izravnom je kontaktu priznao da je to
“procijenjen broj korisnika do kraja godine –
zapravo ih ima oko tri tisuće”.
Sanjin Katinić, CTO Metroneta, prije toga se
“proslavio” procjenom da u Hrvatskoj IPTV koristi
najviše tisuću ljudi – zar je moguće da u
Metronetu tako slabo prate konkurenciju? – a Kazimir Bačić,
voditelj tehnike na HRT-u, nije ništa konkretno rekao o
planovima HRT-a za uvođenje novih tehnologija. No, novinari su barem
mogli iz njegove usputne primjedbe da “cijene
korištenja naših sadržaja tek treba
dogovoriti” doznati kako HRT T-Comu uopće ne naplaćuje
redistribuciju programa.
Zanimljivost događaja spasio je Murat Hacisalihzade, prodajni menadžer
tvrtke Cisco sa sjedištem u Londonu, koji je iznio
predviđanje da će IPTV uspjeti (i) zbog mogućnosti boljeg profiliranja
korisnika i interaktivnog pristupa gledatelju. Iznio je podatak kako su
početkom osamdesetih oglašivačima bile dovoljne tri TV
reklame kako bi doprli do 90 posto ciljnog gledateljstva, dok danas
isti cilj mogu dostići uz tisuću TV oglasa.
DOGAĐAJI U Dubrovniku održan šesti Cisco Expo, središnji godišnji događaj ne samo za Cisco i za njegove partnere