PROMO

Mobilni telefoni mogu riješiti problem financijske isključivosti kod 607 milijuna ljudi

Mastercard
Foto: Promo
1/3
02.04.2019.
u 10:42

Mobilni novac bi mogao smanjiti financijsku isključenost za više od trećine

Novi izvještaj kompanije Mastercard potvrđuje potencijal mobilne tehnologije u povećanju financijske uključenosti. Istraživanje pokazuje da više od 60% globalnog stanovništva koje ne koristi bankarske usluge živi u 15 zemalja te da je među njima 607 milijuna ljudi  koji imaju mobitel, ali ne i bankovni račun. Stoga bi im mobilna tehnologija mogla pružiti neposredan pristup prednostima koje pruža financijska uključenost.

U svakoj od tih 15 zemalja, izuzev Indije, ima i po nekoliko milijuna ljudi više koji imaju mobitel nego bankovni račun, dok se u Kini taj broj penje na čak 204 milijuna. U tim zemljama, među kojima su i Vijetnam, Nigerija, Indonezija, Bangladeš i druge manje razvijene države, više je od milijarde ljudi koji nemaju bankovni račun, što je u prosjeku otprilike trećina populacije tih zemalja.

Foto: Arena Hospitality Group

Međutim, Ann Cairns, potpredsjednica kompanije Mastercard, naglašava ključni detalj iz izvještaja: „Samo pružanje pristupa financijskim uslugama nije dovoljno. Da bi se postigao bilo kakav stvarni učinak, ljudi trebaju postati aktivni korisnici financijskih proizvoda.“ Globalno 20% ljudi s bankovnim ili mobilnim računom nije ga koristilo više od godinu dana, a mnogi drugi koriste ga povremeno.

U nedostatku bankarskih usluga, ili u slučaju da se financijski proizvodi rijetko koriste, ljudi se neizbježno okreću neformalnim pružateljima usluga, kao što su lokalne zadruge za štednju, lokalni zajmodavci ili neovlaštene doznake. Tako svako financijski isključeno kućanstvo koristi najmanje četiri financijska instrumenta, a podaci pokazuju da na globalnoj razini ukupan iznos štednje u neformalnom sektoru iznosi oko 4,2 bilijuna američkih dolara. Većina ljudi s niskim primanjima ima tendenciju dugoročno koristiti neformalne financijske usluge. Tako nemaju pravnu zaštitu, suočavaju se sa značajnim rizicima te u prosjeku plaćaju četiri puta više za znatno lošiju financijsku uslugu.

Kao što izvještaj kaže, „borba za financijsku uključenost ne znači stvaranje potpuno novih ponašanja ili izgradnju potpuno novih tržišta. Također, nije riječ niti o pružanju jednostavnog pristupa uobičajenim, formalnim financijskim uslugama. Stvar je u tome kako pošteni igrači na tržištu i regulirani pružatelji usluga mogu pružiti više i bolje od konkurencije u neformalnom sektoru.“

Foto: Arena Hospitality Group

Još jedna važna stavka je velika rodna neravnopravnost koja bi se mogla pogoršati ako bi mobilne i digitalne tehnologije postale dominantan kanal za pružanje financijskih usluga. Primjerice, u zemljama u razvoju već je prisutan jaz od 8 postotnih poena kad je riječ o posjedovanju bankovnog računa, i to u korist muškaraca (67% u odnosu na 59% kod žena). Ta se razlika u dvoznamenkastim brojevima pojavljuje u mnogim zemljama kao što su Maroko i Peru, dok se recimo u Pakistanu i Bangladešu penje i do 30 postotnih poena. Tako je čak 20% manje žena koje su provele digitalno plaćanje ili na taj način primile određeni novčani iznos. Također, one su sklonije korištenju neformalnih financijskih usluga, a rjeđe imaju neku ušteđevinu za iznenadne troškove.

Izvještaj Unravelling the Web, koji je naručio Mastercard, predstavljen je 28. ožujka 2019. na Financial Inclusion Summitu u Oslu koji je organizirao Fintech Mundi. Govornici su bili Ann Cairns, potpredsjednica kompanije Mastercard, Greta Bull, izvršna direktorica CGAP-a (Svjetska banka) i James Mwangi, predsjednik Uprave Equity Bank Kenya.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije