Alkaloid je makedonska farmaceutska kompanija koja stoji iza Caffetina i Becutana, a njegovi su proizvodi bili neizostavan dio domaćinstva u bivšoj Jugoslaviji. Sa Živkom Mukaetovom, generalnim direktorom i dioničarom Alkaloida, razgovarali smo o planovima Alkaloida, radničkom dioničarstvu po kojem je poznat, trendovima u farmaciji i o liniji čajeva koje izvoze u SAD.
Šira javnost prepoznaje Alkaloid kao tvorca Caffetina. Je li taj proizvod nešto što se događa jednom u povijesti tvrtke ili pripremate nešto novo?
Dugoročno gledano, potrošači ne komuniciraju s anonimnim proizvodima, nego grade odnos s brendovima, identificirajući s njima svoje osobne vrijednosti. Najuspješniji Alkaloidov proizvod na području farmacije nesumnjivo je Caffetin koji se pojavio 1957. godine i otad je prodano je više od 10 milijardi tableta. Zato smo odlučili razviti nove proizvode poput Caffetin Colda, Caffetina Lady i drugih. Caffetin je definitivno proizvod koji se dogodio jednom u povijesti našeg dosadašnjeg razvoja, ali godišnje ulažemo 3% ukupnog prihoda u znanstveno-istraživačke djelatnosti.
Imate jak kozmetički biznis, poznat je brend Becutan, počeli ste raditi i čajeve. Koliko je nužno diversificirati portfelj da bi se uspjelo na tržištu?
Farmacija je glavna djelatnost Alkaloida, ali 78-godišnje iskustvo pokazuje da su stalna ulaganja u inovacije i širenje proizvodne palete neophodni segmenti procesa širenja što većeg udjela na postojećim tržištima i osvajanja novih tržišta. Alkaloidove organske čajeve certificirale su međunarodne institucije, kako za europsko tržište tako i za tržište SAD-a i Japana. Alkaloid od 2005. proizvodi čajeve za renomirane američke kompanije poput Aveda (članica grupacije Estée Lauder), a prije dve godine počeli smo surađivati s Arbonne Internationalom i Swanson Healthcare Productsom, za koje proizvodimo čajeve namijenjene za njihova tržišta u SAD-u, Kanadi, Ujedinjenom Kraljevstvu i na Pacifiku. Usto gradimo i svoj brand organskih čajeva u Americi pod imenom Good Nature.
Uspješan ste primjer radničkog dioničarstva. Zašto niste otkupili dionice od radnika i stekli većinski udio?
Većinski dio vlasničke strukture tvrtke čini 6000 privatnih dioničara, od čega je oko 9 posto stranih ulagača. Kontinuirani poslovni uspjeh i održiv razvoj kompanije rezultat je doprinosa svih vlasnika udjela. Takva korporativna politika, s težnjom za stalno poboljšanje i kontinuiranu promociju vrijednosti kompanije, njena integriteta i profesionalnog pristupa gaji se desetljećima. To je politika u kojoj se cijene različita mišljenja i ideje i koja pridonosi da naša kompanija ide naprijed sve ove godine.
Jedna ste od rijetkih tvrtki koja je preživjela raspad Jugoslavije i zadržala tržišni udjel bez ulaska strateškog partnera. Kako?
Danas je Alkaloid šesta farmaceutska industrija u jugoistočnoj Europi, a samo tri od njih nisu dio nekog većeg globalnog sustava. Takvo samostalno, brzo i fleksibilno funkcioniranje jedna je od naših prednosti. Dugoročno, menadžment kompanije vidi Alkaloid kao dio nekog golemog farmaceutskog sustava, preko kojega će s našim imenom osvajati nova tržišta.
Koliki udio držite na tržištu bivše Jugoslavije?
Shvatili smo da je usredotočenost na izvoz put našeg rasta i razvoja. Više od 60 posto proizvodnje Alkaloida plasira se na tržišta izvan Makedonije. Kompanija je tradicionalno prisutna i odlično pozicionirana na tržištima u regiji koja su naš prioritet, a zatim posluje gotovo svuda među prvih 5 generičkih kompanija po obujmu na konkretnim tržištima.
Kako ste osvojili Rusiju?
Rusija i Zajednica Nezavisnih Država izniman su nam izazov. To je jedno od najperspektivnijih brzorastućih tržišta, ali sa svojim specifičnostima, gdje je potrebno vrijeme za etabliranje i radikalniji rast. Uvjeti poslovanja dosta su specifični, a ključni filtar za ulazak u posljednje je vrijeme sve češće cijena. Jezična barijera, različitost mentaliteta i naplata potraživanja neke su od situacija koje treba uspješno menadžerirati i balansirati. Trenutačno Alkaloid realizira više od 7% od prodaje farmaceutskih proizvoda na tržištima Rusije i ZND-a. Očekujem još bolje rezultate.
Kako se borite protiv velikih igrača poput Pfizera?
Suočavamo se lokalno i regionalno sa silnom konkurencijom, moćnim multinacionalnim i generičkim konkurentima s ogromnim portfeljima proizvoda. Neophodne su investicije u lokalne kadrove, proizvodni portfelj i promidžbu. U proteklih 15 godina uložili smo više od 120 milijuna eura u proizvodne kapacitete, tehnologiju, informatičke sustave, kadrove i znanje pa je normalno da se naši proizvodi nose rame uz rame sa svjetski poznatim proizvođačima lijekova.
Tržište u regiji prilično je rascjepkano. Koliko je bitna suradnja gospodarstvenika s ovih prostora?
Kao član upravnih odbora nekoliko ekonomski važnih institucija u Makedoniji i inozemstvu te već osam godina generalni direktor kompanije Alkaloid, koja posluje u više od 30 zemalja širom svijeta, držim da su skupovi poput Summita 100 od velike važnosti za unapređenje biznisa u regiji.
Alkaloid je jedna od najuspješnijih tvrtki u Makedoniji. Koliko imate zaposlenika?
Alkaloid ima oko 1600 zaposlenika, 1200 ih radi u bazi u Makedoniji, a oko 400 u naših 14 podružnica i četiri zastupništva izvan Makedonije – SAD-u, Švicarskoj, Rusiji, Ukrajini, Rumunjskoj, Bugarskoj, Albaniji, Turskoj i svim republikama bivše Jugoslavije.
>> Genera kreće u osvajanje tržišta EU
svaka čast, to je pravi način odnosa do uspješnih nacionalnih kompanija. A ne kao ovi naši lopovi razje* stogodišnju Plivu. To što naš čovjek može uništiti, takav talenat se ne rađa često