JOŠ ČEKAJU NA RJEŠENJE

Petrokemija preživljava trgujući gnojivom iz uvoza

Kutina: U Petrokemiji otvoren je novi pogon za pakiranje
Foto: Nikola Cutuk/PIXSELL
1/3
20.09.2022.
u 17:18

Aktualno stanje sustava može se održavati do 1. studenoga a nakon toga ćemo morati razmotriti opcije daljnje održivosti poslovanja, kaže predsjednik uprave Davor Žmegač

Ni u novom jesenskom energetskom paketu mjera, kojima Vlada s ukupno 21 milijardu kuna planira ublažiti negativne posljedice rasta cijena plina i struje, nije predviđena pomoć za velike potrošače plina.

To najviše pogađa Petrokemiju, koja je i najveći potrošač plina, a zbog enormnog rasta cijene koju bi trebala plaćati za sirovinu za proizvodnju mineralnih gnojiva, pogoni u Kutini stoje zaustavljeni još od ožujka. Iz tvrtke koja je netom završila restrukturiranje i već zagazila u novu neizvjesnost još uvijek strpljivo čekaju moguće otvaranje prostora za njihove probleme, koje uostalom prolazi cijela ta industrija u Europskoj uniji.

Čeka se i Bruxelles

Predsjednik uprave Davor Žmegač na brojna pitanja Poslovnog dnevnika i dalje može tek konstatirati da Petrokemija nije obuhvaćena Vladinim mjerama, te da se moguće mjere pomoći Europske unije vezane za status velikih industrijskih energetskih poduzeća još raspravljaju na razini administracije Europske unije bez utvrđenih konačnih prijedloga. U takvim uvjetima, uz trenutne cijene prirodnog plina na tržištu Petrokemija ne može imati ekonomski opravdanu proizvodnju.

Žmegač ne iznosi detalje, tek ističe kako se provode mjere koje omogućuju održavanje poslovanja u navedenom okruženju.

Photo: Nikola Cutuk/PIXSELL
Foto: Nikola Cutuk/PIXSELL

- Procjenjujemo da se aktualno stanje sustava može održavati do 1. studenoga 2022. i ako nakon tog roka ne bude pokretanja proizvodnog ciklusa, Uprava će s Nadzornim odborom i ključnim dioničarima društva morati razmotriti opcije daljnje održivosti poslovanja - ustvrdio je za Poslovni dnevnik predsjednik uprave Petrokemije Davor Žmegač.

Većinski vlasnici kutinskog industrije umjetnih gnojiva su Ina i Prvo plinarsko društvo (PPD), a značajan dioničar je i država, dakle, redom svi akteri koji u svojim rukama drže "plin". No, Inin plin prošlotjednom odlukom Vlade morat će se po cijenama ispod tržišnih prodavati Hrvatskoj elektroprivredi i isključivo za korištenje za opskrbu kućanstava i javnih institucija, škola, bolnica, vrtića i različitih drugih ustanova. No, količine za poduzeća u tom velikom projektu nisu predviđene.

Slučaj Petrokemije trebao bi se rješavati zasebno, no u uvjetima početka sezone grijanja i povećane potražnje u drugim zemljama koje su ovisne o ruskom plinu, nemoguća misija postaje ne samo pitanje ishođenja povoljnije cijene, nego i mogućnosti da se dodatne količine plina osigura i iz uvoza.

Radnicima u brigama

Petrokemija zapošljava 1400 radnika, koji još uvijek svakodnevno dolaze na posao i obavljaju poslove remonta i održavanja postrojenja, no ne kriju zabrinutost za svoja radna mjesta, jer hladan pogon bez podrške države neće u ovim uvjetima moći održavati. O tomu kako uspijevaju financirati hladni pogon, Uprava ne iznosi detalje, no neslužbeno se može čuti iz redova vlasnika da preživljava kao trgovac, točnije uvozeći mineralna gnojiva iz Alžira, Maroka, Egipta i Turske, odnosno zemalja koje imaju vlastitu proizvodnju plina ili fiksirane cijene, te njihovo gnojivo stavlja na tržište.

Tvrtka koja je jedan od najvećih hrvatskih proizvođača, ali i izvoznika, jer samo je lani od 2,2 milijarde kuna prihoda od prodaje na stranim tržištima ostvarila 1,3 milijarde kuna, sada dolazi u situaciju da je na životu drži uvoz i trgovina tuđim proizvodom. Tema Petrokemije, kako se može čuti, na razinu državnih institucija na red bi mogla doći nakon početka listopada, do kada će biti potrebno rasplesti niz pitanja oko raspodjele plina i početka primjene Vladinih mjera.

Vjerojatno će se u to vrijeme ponovno razgovarati i o novom pokušaju prodaje Petrokemije, za koju na stolu većinski dioničari imaju ponudu turske kompanije Yildirim, a za svoj paket država bi mogla požuriti s novom ponudom.

VIDEO: Prvi električni "monster truck" na svijetu koji teži oko 5 tona oduševio je publiku na sajmu automobila u Detroitu

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije