U prošlotjednom članku osvrnuli smo se na ovlasti Agencije za zaštitu osobnih podataka kao i o mogućim sankcijama onima koji se ne pridržavaju propisa o zaštiti osobnih podataka. Kada se govori o zaštiti osobnih podataka u fokusu bi trebali biti ispitanici, fizičke osobe čiji osobni podaci se obrađuju.
Građani su i prije stupanja na snagu Opće uredbe o zaštiti podataka imali prava koja im jamči Opća uredba. Međutim, zbog strožih sankcija prava ispitanika su ponovno aktualizirana i gospodarski subjekti moraju uložiti dodatne napore kako bi omogućili građanima da ostvare svoja prava.
Čitajte obavijestiti
Jedan od pozitivnih učinaka stupanja na snagu Opće uredbe bio je taj što je tema zaštite osobnih podataka stavljena u prvi plan na nekoliko dana. Tako došlo je do podizanja svijesti građana o potrebi zaštite osobnih podataka. Posebno se može reći za mlađu populaciju koja više vremena provodi na internetu i koristi različite elektroničke usluge.
Međutim, građani još nisu u dovoljnoj mjeri svjesni na koji način raspolažu svojim osobnim podacima te kako, na koji način i u koju svrhu gospodarski subjekti koriste njihove osobne podatke. Novina je da su gospodarski subjekti prilikom prikupljanja osobnih podataka dužni građanima dati sve informacije u vezi obrade za koju se prikupljaju.
Navedeno predstavlja jedan od mehanizama podizanja svijesti građana o tome za što se koriste njihovi osobni podaci. Preporučujemo građanima da prije davanja osobnih podataka pročitaju obavijesti koje dobiju jer se nerijetko neugodno iznenade kada saznaju u koje sve svrhe se njihovi podaci koriste. Ako ne dobiju sve informacije ili su iste preopširne ili nerazumljive, potrebno je ustrajati i zatražiti dodatne informacije ili objašnjenje jer na isto imaju pravo.
Građani imaju pravo na pristup, odnosno u svakom trenutku mogu se obratiti gospodarskom subjektu radi dobivanja informacija o tome da li se njegovi osobni podaci obrađuju i ako je tome slučaj, koji. Na primjer, kupili ste proizvod putem interneta prilikom čega ste dali privolu da Vam trgovac dostavlja periodične obavijesti o popustima koje će imati u budućnosti.
Ako nakon nekog vremena niste sigurni da li taj isti trgovac još uvijek ima Vaše osobne podatke i da li ih obrađuje, imate pravo dobiti te informacije kao i informaciju u koju svrhu ih obrađuje, da li je trgovac Vaše podatke proslijedio nekim trećim osobama, kako dugo će čuvati Vaše podatke, itd.
Pravo na ispravak znači da ako u prethodnom slučaju npr. utvrdite kako trgovac čuva Vaše osobne podatke, a Vi ste u međuvremenu promijenili adresu, imate pravo zatražiti ispravak. Ako su ispunjeni uvjeti iz Opće uredbe, građani imaju i pravo na brisanje.
Na primjer, povukli ste privolu da Vam trgovac šalje obavijesti o budućim popustima, a trgovac Vam je nakon toga ponovno poslao obavijest. U tom slučaju imate pravo tražiti od trgovca da izbriše Vaše podatke koje ste mu dali u svrhu slanja obavijesti o popustima.
Prigovor trgovcima
Slučaj kada trgovac nakon povlačenja privole i dalje šalje obavijesti o popustima predstavlja primjer povrede zaštite osobnih podataka i ispitanik u tom slučaju ima pravo na prigovor trgovcu, a ujedno može trgovca prijaviti Agenciji za zaštitu osobnih podataka.
Građanima na raspolaganju stoje i druga prava te se u svakom trenutku mogu obratiti Agenciji za zaštitu osobnih podataka. Agencija za zaštitu osobnih podataka dužna je provoditi nadzor nad gospodarskim subjektima. Međutim, nije realno za očekivati da Agencija samostalno utvrdi sve povrede zaštite osobnih podataka.
Potrebno je kontinuirano djelovati na podizanju svijesti građana o njihovim pravima. Građani moraju paziti kome daju svoje osobne podatke te biti ustrajni u ostvarivanju svojih prava. Samo tako će gospodarski subjekti uvidjeti važnost usklađivanja s Općom uredbom, a što će u konačnici dovesti do bolje zaštite građana.
Porez na imovinu