Makedonska farmaceutska tvrtka Alkaloid godinama zadržava svoju poziciju na tržištu i jedna je od rijetkih koja opstaje bez jakog ulagača. Pri tom stavu ostaju i dalje jer neovisni su fleksibilniji i puno brži u protoku informacija i u procesu donošenja odluka, kaže predsjednik uprave Živko Mukaetov.
Razvijate se bez strateškog ulagača. Kako uspijevate sami?
Na svjetskoj razini aktualan je problem multinacionalnih farmaceutskih tvrtki, koji se odnosi na sve manji broj novorazvijenih lijekova, dok istodobno istječe rok valjanosti patenata originalnih formula. Da bi jedan lijek stigao na tržište, potrebno je 12-13 godina istraživanja i razvoja koje je procijenjeno da košta blizu dvije milijarde eura po pojedinačnom lijeku, a samo 1-2 od 10.000 sintentiziranih supstancija stigne na tržište. Samim istjecanjem rokova patenata generička industrija preuzima primat. Multinacionalne tvrtke počele su kupovati generičke s ciljem udruživanja, a sve radi osvajanja novih tržišta. Stoga na svjetskoj razini generičke tvrtke postaju sve aktualnije i zanimljivije. Svjesni smo da interes za Alkaloid stalno postoji, ali u ovom trenutku, kao neovisni, mi smo fleksibilni i puno brži u protoku informacija i u procesu donošenja odluka, a to je naša najveća konkurentska prednost.
Bilježite pozitivne rezultate.
U proteklih 10 godina plasman Alkaloida je s 53 milijuna eura povećan na gotovo 130 milijuna, koliko očekujemo ove godine. Na tom planu i usmjerenju planiramo ostati i sljedeće godine, s jasnim ambicijama za godišnji rast od oko 7%.
Koliko ulažete u istraživanje?
Ulažemo puno, bilo da se radi o istraživanjima molekula ili istraživanjima na generičkim lijekovima nakon isteka patentne zaštite. Fond za istraživanje i razvoj tvrtke nosi 3% godišnjeg prihoda. Nedavno, pod palicom istraživačkog tima Alkaloida, riješene su kristalne strukture dvaju sjedinjenja: folkodin monohidrat i kodein fosfat seksvihidrat, što predstavlja važno otkriće za medicinsku znanost općenito. Radi jačanja istraživačkog dijela tvrtke prije pet godina počeo je raditi Institut za razvoj i kontrolu kvalitete, čija je investicija vrijedna više od 9 milijuna eura. Prošle godine otvorili smo novi kemijski laboratorij u Ljubljani, a uskoro planiramo pustiti u rad i naš novi centar za kvalitetu.
Koji su vam ključni proizvodi?
U farmaceutskoj paleti imamo oko 150 lijekova s više od 300 farmaceutskih formi, među kojima su ključne grupe OTC, cefalosporinski antibiotici, kardiopreparati i lijekovi za tretiranje centralnog živčanog sustava. Naš vodeći proizvod na području farmacije nesumnjivo je brend Caffetin, a u segmentu kozmetike to je dobro poznati Becutan.
A najvažnija izvozna tržišta?
Srbija je naše najveće izvozno tržište, gdje plasiramo oko 15% naše ukupne prodaje, u Hrvatskoj plasiramo osam posto, a u našoj podružnici u Zagrebu imamo više od 30 zaposlenika. Osim regije, drugi je interesantan segment Europska unija. Preko našeg ureda u Ljubljani, koja je naš centar za cijeli EU, ušli smo u postupak masovnog registriranja lijekova u EU. Rusija i ZND su segment koji je poseban izazov s dosta specifičnim uvjetima za rad.
U Hrvatskoj je dugogodišnji problem farmaceutske industrije neplaćanje, kakva je situacija kod vas?
Situacija u Makedoniji možda je nešto malo bolja, ali zdravstvo je sektor gdje se konstantno implementiraju reforme usmjerene k njegovu poboljšanju, gdje će se boljom suradnjom ekonomskih i zdravstvenih institucija stanje s likvidnošću poboljšati.
Kakva je vlasnička struktura?
Većinski dio vlasničke strukture je oko 6000 privatnih dioničara, od čega je oko 10 posto inozemnih investitora.
>>'Birokracija i regulatorni okviri glavne su prepreke za veća ulaganja'