Hrvoje Prpić i njegova izjava o lošim uvjetima poslovanja u zemlji i namjeri da tvrtku odseli izvan granica, posljednjih je dana postala glavna vodilja rasprava u poduzetničkim krugovima, pa je i svoju izjavu dobio priliku objasniti još jednom na skupu “Crni labud u plavom oceanu” u organizaciji poslovnog tjednika Lider.
Osuda želje za uspjehom
– Hrvatska je napravila model po kojem se od velikih poreza skuplja novac za proračun, a onda bi se dio tog novca trebao sliti opet na tržište, što i nije slučaj. Velika Britanija je, primjerice, sve prepustila tržištu, pa ako imate dobru poduzetničku ideju koju je prepoznao netko tko ima novac, tada se tom ulagaču u projekt oprašta 50 posto poreza i sva davanja na dionice na kojima će očekivano zaraditi – objasnio je Prpić.
Mirna Marović, profesorica na ZŠEM-u specijalizirana za fondove rizičnog kapitala, pohvalila je poduzetničke pothvate H. Prpića, istaknula kako nam je potrebno više “heroja poduzetnika” te kako se na poduzetnike kod nas još gleda negativno.
– Osuđuje se njihova želja za uspjehom i profitom. Nama je potrebna kultura poduzetništva i treba je razvijati još od srednje škole – rekla je M. Marović.
Spomenula je kako svakoj poduzetničkoj ideji mogu pomoći fondovi rizičnog kapitala, čiji se broj povećava, no problem je, uz nedostatak projekata, što nedostaju prije svega dobro razrađeni projekti. Problem je u domaćem poduzetništvu i što se lako osuđuje neuspjeh, dok je vani normalno nekoliko puta propasti i opet iznova uspjeti, rekla je konzultantica Silvija Ferenc. Vedran Antoljak iz Sense Consultinga spomenuo je da je prije 50 godina očekivani život tvrtki trajao 75 godina, a danas traje manje od 10.
– Zato se može očekivati propast 50 posto otvorenih tvrtki u sljedećih pet godina – rekao je Antoljak i poručio kako je prostora u našim oceanima sve manje.
– U tzv. crvenim oceanima se borimo, dok u plavim oceanima stvaramo posve novi tržišni segment ili nišu i ako smo u njemu prvi, uspješni smo – rekao je.
Dodao je i da je prije 15-tak godina temelj za pokretanje posla bio poslovni plan, što danas nije slučaj, jer se planovi rade samo kako bi se zadovoljio investitor i mnogi nakon dobivenog novca u banci nisu provedeni. Zato se razvio poslovni model koji mora odgovoriti na koji način organizacija stvara, isporučuje i zadržava vrijednost. Predstavljeno je i nekoliko konkretnih poslovnih slučajeva.
Treba imati viziju
Tako je Elizabeta Planinić, vlasnica internetskog servisa ‘Čuvar sjećanja’ i turističke agencije ‘Putuj bolje’ kazala kako joj je motiv za pokretanje posla gubitak majke i želja da posjeti njezin grob u Makedoniji, te da je od poslovnog plana bila snažnija želja. Jovana Đurić iz Telecora, tvrtke koja se bavi plasiranjem patenata, istaknula je da treba imati viziju, da je ideja samo jedan posto cijele priče, a tek nakon nje slijedi veliki trud uz puno strpljenja. Direktor tvrtke Holosys koja se bavi uređajima za daljinsko očitanje potrošnje vode, plina i struje istaknuo je kako puno puta treba reći ne mnogim dobrim idejama i odustati na vrijeme od mnogih projekata.
Njemačka uspijeva cijeli sustav održati sa samo 15 ministara a imaju osamdeset milijuna stanovnika. Osamdeset! Ovi svaki dan druga priča, rasulo. Dovoljno je bilo danas pogledati prema vladi. Otkad je došla na vlast, već osam kvartala, sadašnja Vlada nije ni jednom nije imala priliku pohvaliti se povećanjem hrvatskog BDP-a. Ali svaki put kada stigne neugodna brojka, barem ministri izraze nadu da će uskoro biti bolje. Za potpredsjednika Vlade Branka Grčića posljednji je pad očekivan, a kao ključni problem vidi izostanak investicija u privatnom sektoru koji je opet zakazao. Moja osobna mantra; nužne su duboke reforme u javnom sektoru uz istovremene fiskalne poticaje privatnom sektoru i razvnomjernom regionalnom razvoju. Bez tih reformi, unatoč približavanju EU, privatni sektor neće u srednjem roku investirati te je dugoročna stagnacija vrlo izgledna opcija. Ovaj put zaboravite na privatni kapital, ovaj put ste sami na vjetrometini, pa da vidimo pamet birokrata .