Vlasnik Grampet grupe, koja je pobijedila na natječaju za kupnju HŽ Carga, Gruia Stoica dolazi u ponedjeljak u Zagreb na sastanak s ministrom pomorstva, prometa i infrastrukture Sinišom Hajdašem Dončićem nakon kojega bi se trebalo znati hoće li Rumunji preuzeti Cargo ili će cijeli posao propasti, što bi značilo da će ta tvrtka u stečaj.
I Stoica nezadovoljan
Privatizacija Carga, naime, zapala je u ozbiljne probleme i lako je moguće da Rumunji odustanu od kupnje tog državnog gubitaškog poduzeća ili da resorno ministarstvo prekine pregovore s njima.
Kako doznajemo iz izvora bliskih Vladi, u resornom ministarstvu jako su se iznenadili kad su im Rumunji poslali prijedlog ugovora o kupnji Carga, čiji se sadržaj znatno razlikuje od uvjeta traženih u natječaju.
Najspornije su pritom tri stvari. Naši sugovornici kažu da Rumunji pristaju uplatiti obećanih 10 milijuna eura za podmirenje obveza prema vjerovnicima i radnicima, ali za to traže kolateral (oblik jamstva) na vagone, što je hrvatskoj strani neprihvatljivo. Hrvatska je strana nezadovoljna jer Rumunji nisu dostavili ni potvrdu banaka da će prebaciti na sebe državna jamstva za Cargove kredite, a nezadovoljna je i poslovnim planom za Cargo koji su izradili u Feroviaru, tvrtki iz Grampet grupe, koja je formalni kupac hrvatske tvrtke.
Feroviar je na natječaju za privatizaciju Carga ispunio sve tražene uvjete, za razliku od svojih konkurenata, češkog AWT-a i austrijskog Rail Carga. Rumunji su se tako obvezali da će za 75 posto Carga platiti 40 milijuna eura – sa 30 milijuna eura podmirili bi se zajmovi te tvrtke osigurani državnim jamstvima, a 10 milijuna eura išlo bi na obrtna sredstva. Osim toga, Feroviar je pristao uložiti i dodatnih 20 milijuna eura u investicije i modernizaciju Carga, a obvezao se i da će preuzeti otplatu kredita Carga za koje je država dala jamstva pa time preuzeti i ta jamstva. Ukupne obveze HŽ Carga iznose više od milijardu kuna. Od toga je 880 milijuna kuna kredita pokriveno državnim jamstvima.
Grampet grupu pak zabrinjavaju neki drugi problemi na koje je naišla u procesu privatizacije Carga. Muči je što će biti s tužbama pokrenutim protiv Carga i tko će platiti izgubi li Cargo te sporove. Rumunji ne znaju ni kako će se riješiti problem nekretnina tvrtke koju kupuju jer Cargo nije upisan kao njihov vlasnik. Također je otvoreno i pitanje subvencija koje je Cargo dobivao od države jer postoji mogućnost da europska tijela za zaštitu tržišnog natjecanja zatraže da se te subvencije vrate, a onda se postavlja pitanje tko će vratiti tih više od 100 milijuna eura – država ili Grampet.
Poslovi propadali i prije
Propadne li Stoici kupnja Carga ne bi mu to bio prvi takav neuspješan posao. Nedavno mu je pred sam kraj završetka kupnje rumunjskog državnog željezničkog cargo prijevoznika CFR Marfe i taj posao propao jer nije mogao prebaciti državna jamstva. Prije nekoliko godina Grampet je trebao preuzeti i crnogorski cargo, no na kraju ni od toga nije bilo ništa.
veliki biznismen, već je sakupio dvije kune investicionih ulaganja , jer aktivne tvrtke prodaje za kunu