Interes za sudjelovanje u restrukturiranju HŽ Carga pokazali su češki AWT, Austrijske željeznice, hrvatski konzorcij fondova rizičnog kapitala, slavonskobrodska tvrtka Cestar... Njihove su ponude stigle u Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture 31. siječnja, dokad je bio rok za iskazivanje interesa.
Milijardu kuna duga
Prema dostupnim informacijama, stiglo je još nekoliko pisama u kojima interes za Cargo iskazuju jedan privatni željeznički operater i vrlo vjerojatno talijanska Trenitalia. Nakon što ocijeni pristigla interesna pisma, Ministarstvo prometa donijet će preporuku Vladi s kime da sklopi strateško partnerstvo. U igri je maksimalno 75 posto udjela u HŽ Cargu jer u Vladi namjeravaju zadržati minimalno 25 posto toga poduzeća u državnom vlasništvu. HŽ Cargo u vrlo je teškoj situaciji pa je alternativa dokapitalizaciji – stečaj. U jedanaest mjeseci 2012. godine ta je državna tvrtka ostvarila gubitak od čak 51,2 milijuna kuna, dok je u istom razdoblju 2011. imala dobit od, doduše skromnih, 246.550 kuna.
Cargo je i prezadužena tvrtka, ukupno duguje više od milijardu kuna. Kratkoročne obveze iznose 556,2 milijuna kuna, a dugoročne 481 milijun kuna. Đuro Đaković holding jedini je, zbog pravila Burze, objavio interes o sudjelovanju u restrukturiranju HŽ Carga. Ta bi tvrtka iz Slavonskog Broda u stvari sudjelovala u restrukturiranju kroz Quaestusov fond za gospodarsku suradnju (FGS) u kojem ima udjel. Naime, ponudu za sudjelovanje u restrukturiranju predao je konzorcij društava koji upravljaju FGS-ovima – Quaestus Private Equity Kapital II te Nexus FGS-om. Ti su fondovi trenutačno jedini domaći izvor kapitala za tvrtke u teškoćama, a njihova je inicijativa i povezana s namjerom da HŽ Cargo ostane u domaćim rukama. Naime, u fondovima za gospodarsku suradnju uz privatni kapital u istom omjeru sudjeluje i država pa bi, ako se odobri njihov ulazak, neposredno opet u HŽ Cargo ušla i država sa svojim kapitalom. Borislav Škegro, jedan od direktora Quaestusa, kaže da njihova prijava nije neuobičajena jer fondovi rizičnog kapitala imaju zadatak ulaziti u tvrtke s teškoćama, ali u one koje imaju dobru perspektivu, a HŽ Cargo je jedna od njih.
– Ovo je tek početna faza, a da bi se napravila studija, uvid u poslovanje i ulaganje potvrdili povjerenički odbori, trebat će barem četiri do pet mjeseci – kaže Škegro.
– Prometni položaj, razvoj riječke luke, očekivana prometna strategija neki su od elemenata zbog kojih ocjenjujemo ovo ulaganje isplativim – kaže Marko Makek iz Nexusa. U priopćenju burzi tvrtka Đuro Đaković potvrdila je da svoje ulaganje u konzorcij i interes za ulaganje u HŽ Cargo vidi kroz osiguranje svojih poslovnih interesa.
Većinski udio
Češki AWT, koji je najveći privatni operator u Europi, pak, kažu upućeni, želi većinski udio u Cargu, dok su Austrijske željeznice zainteresirane samo za strateško partnerstvo i nemaju ambicija preuzeti hrvatskog operatora teretnog željezničkog prijevoza.