Godina je 1772., kemijska analiza potvrđuje kvalitetu. Carica Marija Terezija dala je, naime, uzorke Jamnice na analizu te je iste godine ona uvrštena u registar mineralnih voda bečkog dvora. Prve boce za tržište napunjene su 1828., a godinu poslije lansirano je čak 5000 boca Jamnice. Započinje proizvodnja i distribucija. Posao cvate, u Jamnici se otvaraju kupalište i lječilište, a iste te 1830. napunjene su 14.333 boce. Kroz lječilište će, u puna četiri desetljeća postojanja, proći i niz hrvatskih uglednika, kao što su biskup Josip Juraj Strossmayer, Ante Starčević i Augustin Harambašić, koji je tada napisao i najpoznatiji slogan”Tko Jamničku vodu pije rado – taj će imat život dug i srce mlado.”
Piće za sve prigode
Obilježavajući veliki jubilej najomiljenije prirodne mineralne vode u Hrvatskoj 2018., podsjetili smo se svih uloga Jamnice kroz desetljeća te toga kako je postala piće za sve generacije. Njezini mjehurići na svoj su put krenuli, dakle, još prije 190 godina i iznjedrili su tradiciju kakva se, ističu u Jamnici, rijetko pronalazi ne samo u domaćim nego i u svjetskim okvirima. Njezini brojni benefiti i osvježavajući okus pozicionirali su je na listu najuspješnijih domaćih proizvoda koji su s vremenom postali sastavni dio društvenog i javnog života Hrvatske.
Dok je kvaliteta njezina mineralnog sastava kroz desetljeća ostajala postojana, mijenjali su se dizajn etiketa i ambalaže – danas tako na policama trgovina možemo pronaći od već tradicionalne jednolitarske Jamnice u staklenoj ambalaži, preko praktičnih PET pakiranja od 0,5 litre i 1 litre do nešto veće 1,5 litre. No s njezinim licima nisu se mijenjale i navike potrošača, koji su u Jamnici pronašli odličnog suputnika za svaku priliku, od velikih događanja poput vjenčanja i proslave blagdana, preko obiteljskih druženja uz maštovite koktele i tradicionalne gemište pa sve do malih svakodnevnih rituala kao što je ispijanje jutarnje kave.
Nova TV reklama pod sloganom “Jamnica – od 1828. u svakom trenutku” vrti se posljednjih dana u čast velikog jubileja. Jamica je, usto, na tržište izašla i sa ukupno devet stilski različitih etiketa retro edicije, čime poručuje kako je ostala s potrošačima u svim važnim trenucima i pakiranjem se prilagođavala navikama i željama kupaca. - S oko 40 posto udjela na ukupnom hrvatskom tržištu bezalkoholnih pića Jamnica je neprikosnoveni lider, više nego dvostruko veći od prvog sljedećeg konkurenta. Kad je riječ o ključnim kategorijama gazirane i negazirane vode ta je pozicija lidera još i izraženija, zahvaljujući brendovima Jamnica i Jana od kojih svaki drži više od 65 posto udjela na tržištu. Jamnica ima svoje poslovne snage u razvoju s visokokvalitetnim proizvodima, najsuvremenijim proizvodnim pogonima, učinkovitoj logistici i snažnoj distribuciji, prodajnom timu koji pokriva sva područja od maloprodaje do HoReCe te najpoznatijim brendovima s visokim stopama lojalnosti potrošača – ističe direktor sektora marketinga Jamnice d.d. Zvonimir Seki, zadužen za razvoj robnih marki na svim regionalnim tržištima.
Povezanost s tržištem
Kada govori o važnosti brendinga dugovječnih proizvoda, reći će da je kvaliteta proizvoda conditio sine qua non za svaki brend koji pretendira dugovječno opstati na tržištu. - Živimo u doba velike ponude i jake konkurencije, tako da je nemoguće etablirati i održati brend koji u svojoj srži nije i lider kvalitetom. Naši proizvodi redom to jesu, što nam olakšava i posao u segmentu brendinga, jer imaju jaku emocionalnu povezanost i važnost za naše potrošače, i to već generacijama, kao u slučaju naše Jamnice. U našim kategorijama borimo se s doista jakom konkurencijom globalnih svjetskih brendova, tako da u svemu što radimo moramo biti na razini najboljih svjetskih praksi, a vjerujem da to jesmo – ponosan je Seki, koji je u Jamnicu došao 2016. iz Zvijezde. Kvalitetan brending iznimno je važan, dodaje, i svakome tko ima ozbiljne izvozne ambicije i cilj mu je etabliranje brenda na tržištima izvan domicilnoga, što su oni u Jamnici “također uspješno odradili tijekom zadnjih 15-ak godina, osobito na brendovima Jamnica i Jana”.
- Danas su to regionalne, ali i međunarodne reference kad govorimo o kreiranju i upravljanju brandom flaširane vode, kako po standardima pakiranja i dizajna, tako i po svim elementima komunikacije prema kupcima i potrošačima – navodi.
Jamnica je pretrpjela i teška ratna razaranja. U listopadu 1991. granatirana je punionica, a do sredine 1992. stradali su gospodarski objekti, linija za punjenje mineralne vode, ambalaža i gotovo svi proizvodi. Krajem prosinca 1992. poduzeće je pretvoreno u dioničko društvo čiji većinski vlasnik postaje Agrokor. Započinje obnova pogona, a 1993. investiraju u tri najsuvremenije linije. Nabavljeno je više od 50 ekoloških teretnih vozila i 20 viličara te su organizirani distribucijski centri u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku. No u rujnu te godine Jamnica je drugi put granatirana, a proizvodnja je ponovno pokrenuta dva mjeseca poslije. Kapaciteti se povećavaju, a 2001. postignut je rekord u proizvodnji, kada je 28. prosinca napunjena 200-milijunta litra Jamnice u jednoj godini.
Naravno, Jamnica je nezaobilazna na blagdanskoj trpezi. Njezin mineralni sastav potiče normalnu razgradnju hrane i zbog toga nema teškog osjećaja nakon francuske salate i purice s mlincima. Ima pozitivan utjecaj na pokretljivost želuca čime se sprečava predugo zadržavanje hrane u želucu, a može olakšati rad jetre, žuči i gušterače, što je osobito korisno nakon “težih”, masnijih obroka.
Jamnička plus.