Iako je samo prošle godine imao 30 milijuna kuna dobiti, splitski
Trenton i dalje je u raljama trogirske birokracije.
Budući ulagači u trogirsku poslovnu zonu Plano – čak 15 investitora,
među kojima i Trenton – još su preklani, naime, s trogirskom gradskom
upravom potpisali ugovore o kupnji zemljišta, gdje bi Trenton preselio
svoj splitski pogon, tehnološki ga osuvremenio i udvostručio broj
kvadrata.
Od ulja do ribe
No 'zahvaljujući’ lokalnoj administraciji koja još nema lokacijske
dozvole za infrastrukturu, Trenton se na zemljište koje je platio prije
dvije godine još nije uspio ni uknjižiti, tvrdi direktor i vlasnik
tvrtke Davor Karninčić. A linije proizvodnje i strojevi već odavno su
ugovoreni, kao i prvi milijunski poslovi, koji bi se trebali širiti iz
Planog, priča Karninčić napominjući kako je tvrtka dobila i kredit za
poticanje poduzetništva. Novac pak stoji, a vrijeme počeka na kredit
istječe.
Od tvrtke u vlasništvu obitelji koja je prije 12 godina počela otkup,
punjenje i distribuciju maslinova ulja, Trenton je u relativno kratkom
roku proširio ponudu na proizvodnju stolnih maslina, kapara i slanih
inćuna – delikatesama lokalnog podneblja, blisko vezanima uz maslinovo
ulje. Isporučivši lani kontejner ekstradjevičanskoga maslinova ulja u
Kinu, Trenton, sa svojih 49 zaposlenika, prva je hrvatska prehrambena
tvrtka što je izašla na kinesko tržište. S kineskim partnerom potpisali
su ugovor na osam godina kao ekskluzivan dobavljač ne samo maslinova
ulja nego i drugih proizvoda iz asortimana. Čak i trgovine kineskog
dobavljača ondje nose Trentonovo ime. No, iako su već otišla dva
kontejnera ulja, navike Kineza sporo se mijenjaju pa traže sve manja
pakiranja od decilitra-dva, smije se Karninčić.
Masline iz uvoza
Tvrtka se posljednjih godina širi i na riblje prerađevine – delikatese
poput ribljih pašteta i marinada – kojima, uvjeren je, i te kako može
konkurirati i izbirljivom tržištu EU. I nedavna nazočnost tvrtke na
najvećem svjetskom sajmu morske hrane i tehnologije Seafood 2006. u
Bruxellesu uvjerila ih je kako su proizvodi sa Sredozemlja ukusniji i
traženiji, riba i začini kvalitetniji. Jugoistočnu Europu pak, koja –
kao, uostalom, i Hrvatska – nema 'ribljih’ navika i riblje su joj
delikatese preskupe, namjeravaju osvojiti konzumnim maslinama, kojima
namjeravaju postati broj jedan u toj regiji.
– Lani smo proizveli oko 400 tona konzumnih maslina, odnosno oko
milijun staklenki. Masline uglavnom uvozimo – konzumnih nemaju čak ni
Talijani, tek nešto Grci – pa cijela Europa uvozi iz Španjolske – kaže
Karninčić.
U Trentonu dobro znaju kako je visoka dodana vrijednost, uza znanje i
tehnologiju, najveći adut maloj i ograničenoj proizvodnji. Nije to
ništa novo, i druge se zemlje bogate na dodanoj vrijednosti – tvrdi
Karninčić, koji kao sirovinu u ribljem asortimanu upotrebljava inćune,
tunu i dagnje, do kojih zasad uspijeva doći na domaćem tržištu, dok
bakalar, losos i masline uglavnom uvozi.
TRŽIŠTE Obiteljska tvrtka već dvije godine čeka preseljenje u Plano