poslovni uzlet

U godinu dana prihodi im rasli 40 posto i zaposlili 20 novih ljudi

07.05.2014.
u 11:41

Kada je novi vlasnik 2003. godine preuzeo posrnulu karlovačku Tvornicu plinskih turbina (TPT), bez ijednog zaposlenog i u stečaju, malo tko je vjerovao da će desetak godina poslije ta tvrtka biti jedan od tehnološki najsuvremenijih pogona u Hrvatskoj koji u izvoz plasira čitavu svoju proizvodnju

Kada je novi vlasnik 2003. godine preuzeo posrnulu karlovačku Tvornicu plinskih turbina (TPT), bez ijednog zaposlenog i u stečaju, malo tko je vjerovao da će desetak godina poslije ta tvrtka biti jedan od tehnološki najsuvremenijih pogona u Hrvatskoj koji u izvoz plasira čitavu svoju proizvodnju.

Danas TPT zapošljava 70-ak ljudi i ostvaruje prihod od 2,6 milijuna eura, koliko je realizirano u 2013. Samo u proteklih godinu dana zaposleno je 20 novih ljudi, a prihod je porastao 40 posto. Očekuje se ove godine daljnji rast. Najzaslužniji za takav trend je direktor tvrtke Vladimir Linardić. Naime, ovaj rođeni Kanađanin, karlovačko-krčkih korijena, imao je u Torontu desetak godina vlastiti biznis. No, kako mu je došla "nemoralna ponuda" za prodaju tvrtke, a oduvijek je maštao o povratku u Hrvatsku, sve se poklopilo te je Linardić 2012. došao u Karlovac.

Ubrzo se kao glavni inženjer zaposlio u Tvornici plinskih turbina koja je imala proizvodni program baziran na proizvodnji dijelova za energetiku i zrakoplovnu industriju, a veličinom je bila identična njegovoj u Kanadi. U tvrtku je vrlo brzo uveo američki smisao za biznis, a njegova zasluga je i posao za britanski Rolls Royce za koji je TPS dobio ugovor vrijedan 1,4 milijuna dolara, a u pregovorima su za dodatne poslove teške četiri milijuna dolara. Sadašnja suradnja odnosi se, prije svega, na isporuku diskova turbina i lopatica rotora za Rolls Royceove avionske mlazne motore Viper, koji se koriste za poslovne mlažnjake. 

Zahtjevan posao

U Upravi poduzeća nadaju se da će se uskoro krenuti i s isporukama za RR-ov mlazni motor Orpheus. O kako se zahtjevnom tehnološkom poslu u Karlovcu radi, dovoljno govori činjenica da jedna lopatica rotora ima cijenu između 150 i 800 eura po komadu. TPS radi slične lopatice i za elektro-energetske turbine, no njihova složenost je znatno manja i njihova pojedinačna cijena ne prelazi 70-ak eura. "Svaka lopatica za mlazne motore prolazi složeni postupak izrade i elektro-kemijske te toplinske obrade. Uz svaki pojedinačni komad ide popratna dokumentacija i lopatica se na razne načine testira i obrađuje na više od desetak mjesta unutar tvornice. Pogreške su nedopustive", objašnjava Linardić.

Lopatice za mlazne motore moraju izdržati silu od 10 tona  i temperature iznad 1100 Celzijusovih stupnjeva. TPS danas ima asortiman od 34 proizvoda, a od njih 28 otpada na zrakoplovnu industriju. "Da se radi o vrhunskoj svjetskoj tehnologiji, govori i činjenica da u svijetu postoji samo sedam tvornica ovakvoga tipa, a najbliža Karlovcu je ona u Njemačkoj", navodi Vladimir Linardić. Kako naglašava direktor karlovačke metalurške tvrtke, velika je prednost ove kompanije u odnosu na konkurenciju to što je relativno mala tvrtka. To joj daje fleksibilnost da se može brzo prilagođavati zahtjevima tržišta, ali isto tako može prihvaćati veći broj malih poslova koji su velikim sustavima neisplativi. Njihov najznačajniji artikal je lopatica rotora za mlazne motore, a trenutačni kapacitet je 18.000 lopatica na godinu. 

Nekada 12.000 radnika

Iako je današnja Tvornica plinskih turbina potpuno nova tvrtka, činjenica je da ima slavnu industrijsku prošlost. Naime, TPS je bio jedno poduzeće od ukupno 23 unutar kombinata Jugoturbine koja je 1980-ih upošljavala 12 tisuća radnika.TPS je 1974. godine formiran kao namjenska tvrtka za proizvodnju dijelova za vojnu avioindustriju. Već tada je to bila jedna od najsuvremenijih tvrtki u svom sektoru u čitavom istočnom bloku.

Kako pojašnjava Vladimir Linardić, tvornica je 1974. bila opremljena po Rolls Royceovim standardima koji su važili za to vrijeme. Namjena joj je bila da proizvodi plinske turbine i dijelove za vojne avione, helikoptere te tenkove tadašnje JNA. S raspadom bivše države propala je Jugoturbina, a i sama Tvornica plinskih turbina. Novi vlasnik, ruska tvrtka Gisborn, koju predstavlja prokuristica Julia Sarkisyan, uložila je u proteklih desetak godina više od pet milijuna eura u novu tehnologiju. Dio robusnih strojeva i peći iz prethodnog razdoblja može se upotrebljavati i danas. 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije