Nijemci su i ove sezone iznenadili su odličnim posjetom i hrvatski je turizam na pragu da prebaci rezultate koje je u bivšoj državi ostvarivala cijela jadranska obala. Tradicionalno najbrojniji hrvatski gosti, kojih je za devet mjeseci bilo oko 1,8 milijuna, donijeli su 14,28 milijuna noćenja, čak 13,5 posto više nego lani ili, točnije, 1,7 milijuna više nego tijekom dobre sezone 2011. Vjerni njemački gosti, pri tom, prave hrvatskom turizmu gotovo petinu ukupnog turističkog prometa, a sve dolazi nakon niza sezona s plusevima iz te zemlje. O trendovima smo porazgovarali s jednim od najboljih poznavatelja tog tržišta, direktorom njemačkog organizatora putovanja specijaliziranog za Hrvatsku Selimirom Ognjenovićem?
Kako tumačite bum popularnosti hrvatske obale među najvećim svjetskim putnicima, koji su samo lani na putovanja potrošili oko 60 milijardi eura?
– Nova Vlada turizmu u cjelini, a onda i njemačkom tržištu, daje značaj kakav zaslužuje. Ovdje je ministar turizma ostvario niz kontakata s važnim ljudima u njemačkom auto klubu ADAC-u, njemačkim udrugama touroperatora i agencija, pa čak i s ovdašnjim političarima. Stvorena je nova, vrlo dobra klima među onima koji mogu nešto pozitivno napraviti u promidžbi Hrvatske.
Novi pristup tržištu
Je li nam pomogla kriza u nekim mediteranskim zemljama?
– U središtu hrvatske promidžbene priče bila je za Nijemce ove godine posebno važna emocija i poruka: “Mi smo vaši gostoljubivi domaćini”. Ona je bila utoliko pogođenija, što se time se zbog političkih turbulencija u svojim zemljama nisu mogli pohvaliti ni Španjolci, ni Talijani, a pogotovu ne Grci. Novi pristup, ova važna poruka ali i prepoznati pomaci u kvaliteti, te skori ulazak u Europsku uniju, stvorili su taj iznenađujući dobar, povećani interes. A što je još bolje uspjelo se animirati i nove goste koji još nisu bili u Hrvatskoj.
Ministar Ostojić je uoči sezone predviđao dva milijuna njemačkih turista do kraja mandata, a čini se da će ih već do kraja ove sezone biti 1,9 milijuna, odnosno čak 200.000 više nego lani. Koje su granice rasta u Njemačkoj i što bi hrvatske turističke vlasti trebale poduzeti da zadrže trend?
– Godinama se uvjeravalo da je 1,5 milijuna gostiju koje smo ostvarivali iz Njemačke naša mjera kojom trebamo biti zadovoljni. Cilj od dva milijuna Nijemaca u sezoni, na kraju mandata, ministar je izrekao baš ovdje u Njemačkoj. Tada se to činilo prilično optimističnim, a sada izgleda da je moguće i više. Uvijek mi je bilo jasno da u Njemačkoj možemo i moramo uzeti veći dio kolača, ali priznajem da sam i sam iznenađen ovogodišnjim rastom. Sada smo i pod novim pritiskom, jer kad puno imate možete puno i izgubiti. A trend možemo održati samo dodatnim radom i pojačanom promocijom.
Kako su ove godine u Njemačkoj prošle Grčka, Turska, Španjolska, Italija...?
– Od naših konkurenata na Mediteranu, povećani broj dolazaka iz Njemačke imaju samo Turska od 4,5 posto i Španjolska od 3,8 posto. A to je daleko od 13-postotnog plusa koji ostvaruje Hrvatska. Italija u Njemačkoj stagnira, a Grčka prolazi teške dane i gubi dio tržišnog kolača.
Došli mlađi od 35 godina
U Hrvatskoj očekujemo da se dogodine i ulazak u Europsku uniju odrazi pozitivno na turizam, je li to realno?
– Ulazak Hrvatske u Europsku uniju važan je argument za buduće sezone. Očekujem još značajniji dolazak gostiju koji nikada nisu bili u Hrvatskoj. To su uglavnom mladi od 25 do 35 godina koji kao djeca nisu s roditeljima dolazili u Hrvatsku, jer jednostavno u godinama kad su bili djeca njihovi roditelji nisu putovali u “problematičnu” destinaciju kakvom se našu zemlju devedesetih godina smatralo. Sada dolaze i otkrivaju Hrvatsku kao “čudo u susjedstvu” ili, kako neki kažu, kao “novu ljepotu stare Europske unije”.