Hrvatski bi arhitekti odabrali Otis ili Schindler, a Britanci, čak i Nijemci – Borel. Zna li se da je u sva tri slučaja riječ o tvrtkama koje proizvode dizala, jasno je kako su Hrvati i dalje vjerni Slovencima ili Švicarcima, dok Britanci i Nijemci svoje specijalne narudžbe “po mjeri” sve češće šalju na adresu male hrvatske obrtničke tvrtke sa 20-ak zaposlenih u Zaprešiću.
– Što je posao izrade dizala specifičniji i originalniji, bile u pitanju renomirane tvrtke ili tajnoviti strani milijarderi, sve je više zaprešićkih dizala u svijetu – smiju se supružnici Borevković, nekadašnji zaposlenici Končara, a danas sve dostojniji konkurent i zvučnim svjetskim imenima u tom poslu.
Dva dizala u novoj zgradi Porschea
Gotovo da i nema poznate ulice s luksuznim šoping-centrima ili zgradama u Londonu u kojoj nema bar jednog Borelova dizala. Dva su lifta prošlog mjeseca ugrađena u jedan od londonskih dućana Victoria’s Secreta u New Bond Streetu. I Leadenhall Building, koji će po dovršetku gradnje sa svojih 225 metara visine biti jedna od najviših građevina u Cityju, a za sto je metara viši i od svih zgrada u susjedstvu, imat će dva Borelova staklena lifta.
Do kraja idućeg mjeseca dva će ih imati i nova zgrada Porschea. U Bristolu se liftovima Borela voze općinari, policija i knjižničari, u Berlinu posjetitelji robne kuće dm-a, a Borelov potpis nose i opera u Dublinu te londonski projekt Battersea lorda Roberta McAlpinea, točnije upravna zgrada budućeg naselja sa 20-ak tisuća luksuznih stanova za po 2-3 milijuna funti uz Temzu, uklopljena u zidove tvornice iz 19. stoljeća.
Više od 2000 liftova
U blizini aerodroma Gatwick, dizala od crnog drveta i mramora s konstrukcijom od inoksa rađena su za starinski dvorac jedne arapske princeze dok se u mostarskom Mepas Mallu “šepiri” čak šest panoramskih liftova i dva teretna, koje je Borel prodao slovenskom Otisu, a on na njih “udario” svoje ime – i višu cijenu.
– U 20 godina poslovanja prodali smo više od 2000 liftova, od kojih ih je puno i u Hrvatskoj, splitskim Lazaricama, Rijeci... No u nas je još uvijek rizično poslovati. Imamo čak 350.000 kuna nenaplaćenih poslova, a iako na vrijeme plaćamo obveze i bankama, i radnicima, i državi, poslove i dalje lakše dobivaju oni koji su dužni svima, ne plaćaju radnike, upropaštavaju dobavljače, nemaju čak ni imovine iz koje bi se vjerovnici naplatili – kaže predsjednica uprave Borela Dejana Borevković.
"Ostatak se pak naplati u roku od 45 dana, inače dizalo stane"
Nije ni u inozemstvu sve 100% sigurno, ali ima više reda – 40% posla obično naplate avansnim plaćanjem.
– Ostatak se pak naplati u roku od 45 dana, inače dizalo stane – smije pak njezin suprug Božidar, koji to zove “nultim servisom” – kad kupac dobije novu šifru da bi lift vozio dalje.
Borel je zapravo jedina tvrtka u regiji koja proizvodi kompletno dizalo, od projektiranja do isporuke. Oko 80% proizvodnje izvoze, a iako je riječ o proizvodnji, mogu se pohvaliti i trećinom radnika s visokom stručnom spremom. Tvrtka je lani uprihodovala 12,5 milijuna kuna i ostvarila neto dobit od 328 tisuća. Godina je bila “mršava” kažu, najgora od 2008., no bolja vremena, s obzirom na to da već sada imaju 20-ak novih narudžbi, tek dolaze.
>>Super brzo dizalo putovat će brzinom od čak 72 km/h
Konačno malo pozitivnih vijesti ! Samo naprijed naši !