Građevinska tvrtka Viadukt u stečaju oglasila je prodaju svog udjela u koncesionaru u Zračnoj luci Franjo Tuđman po početnoj cijeni od sedam milijuna eura. No, kako kaže stečajni upravitelj Viadukta Milorad Zajkovski, na taj se poziv nitko nije odazvao. Stoga će, najavljuje Zajkovski, uskoro objaviti novi poziv, i to po istoj početnoj cijeni.
Viadukt ima udio od 5,11 posto u tvrtki ZAIC-A Limited koja je registrirana u Velikoj Britaniji i koja je pobijedila na natječaju za koncesiju na zagrebačkom aerodromu.
Koncesija na 30 godina
Udjele u ZAIC-u imaju još i francuske tvrtke Aeroports de Paris Management (ADPM) i Bouygues Bâtiment International (BBI), svaka s udjelom od 20,77 posto. Isti toliki udio ima i fond Marguerite dok IFC, fond Svjetske banke, drži 17,58 posto ZAIC-a. Turski TAV Airports ima udio od 15 posto.
Video - Zračna luka Franjo Tuđman
ZAIC-A je, pak, za gradnju novog putničkog terminala Zračne luke Franjo Tuđman i upravljanje njime u Republici Hrvatskoj osnovao tvrtku Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ), na koju su prenesena prava i obveze iz ugovora o koncesiji. MZLZ je tako 5. prosinca 2013. godine preuzeo upravljanje tadašnjom Zračnom lukom Zagreb na 30 godina.
Zajkovski priznaje da je iznenađen time što nije stigla nijedna ponuda za kupnju Viaduktova udjela u ZAIC-A te kaže da je očekivao da će se javiti drugi suvlasnici te tvrtke i da će sve brzo biti obavljeno. No, poručio je da u drugom pozivu neće snižavati početnu cijenu.
Jamčevina za ozbiljnost ponude, objavljena u javnom pozivu, iznosi 350.000 eura, a potencijalni kupac mora dostaviti godišnje financijsko izvješće o poslovanju za 2017. temeljem kojeg će dokazati da ispunjava tražene uvjete. A ti su uvjeti da ima iznos neto vrijednosti od najmanje 50 milijuna eura, a radi se o iznosu kojim imovina premašuje obveze društva ili kreditni rejting BBB- ili viši prema ocjeni S&P-a ili Fitch Ratings Ltd, ili BAA 3 ili viši prema ocjeni Moody’sa, ili usporediv rejting međunarodno priznate agencije.
Ako Viaduktov udio u ZAIC-A Limitedu želi kupiti primjerice investicijski ili mirovinski fond, onda on mora imati aktivu ukupne vrijednosti 50 milijuna eura pod upravljanjem. Potencijalne kupce se u pozivu među ostalim obavještava i da ostali članovi ZAIC-A Limiteda imaju pravo prvootkupa te da zajmodavci MZLZ-a trebaju dati suglasnost na prodaju i prijenos dionica ZAIC-a. Stoga se potencijalnog kupca upozorava da će kupnjom udjela u ZAIC-A Limitedu dioničar biti obvezan preuzeti sve obveze koje i drugi dioničari te tvrtke imaju prema zajmodavcima MZLZ-a.
Temeljni kapital MZLZ-a pak iznosi 543,427.700 kuna. Ukupna investicija u novi terminal zagrebačkog aerodroma, pak, vrijedna je 331 milijun eura. Viadukt je bio jedan od podizvođača radova pri gradnji novog terminala te je dobio poslove vrijedne 650 milijuna kuna.
Nekad među najvećima
Stečaj nad tom tvrtkom, nekad jednom od najvećih hrvatskih građevinskih kompanija, otvoren je u listopadu 2017.
Prema zadnjem izvješću stečajnog upravitelja, vrijednost Viaduktovih nekrenina je 251,7 milijuna kuna, a pokretnina 395,1 milijun kuna.
Nakon održanog ispitnog ročišta utvrđene su tražbine viših isplatnih redova u iznosu od 1,06 milijardi kuna. S obzirom na to da su dugotrajna i kratkotrajna imovina tvrtke procijenjene na 596,5 milijuna kuna, to znači da su obveze dvostruko veće od imovine stečajnog dužnika, navodi se u izvješću stečajnog upravitelja Zajkovskog napisanom potkraj studenoga prošle godine.
Pitanje je zašto je došlo do ovolikog duga i gdje su sad glavni akteri koji su napravili ovoliki dug? Odgovor leži u kadrovskoj službi tvrtke Strabag pa nek vam reknu koji ljudi su iz Viadukta tamo i na kojim pozicijama a zašto to nek odgovore državne službe koje se bave sumnjivim transakcijama i mutnim poslovima, zašto je Viadukt sustavno uništavan, bespotrebno zaduživan i sl.