Geostrateški položaj Hrvatske ponovno dobiva na važnosti, a ozbiljni "igrači" to su već prepoznali.
Brzorastuća hrvatska tvrtka Prvo plinarsko društvo (PPD) za svoje projekte gradnje terminala za ukapljeni naftni plin i terminala za naftne derivate u Pločama procijenjene vrijednosti 125 milijuna eura, osigurala je jakog partnera Vitol grupu, jednog od vodećih svjetskih energetskih trgovaca.
S Vitolovom tvrtkom specijaliziranom za skladištenje i upravljanje terminalima VTTI, u kojoj je suvlasnik vodeća malezijska brodarska kompanija MISC, PPD je potpisao memorandum razumijevanja za razvoj ova dva terminala za skladištenje i pretovar veličine 273 tisuće kubnih metara.
Stabilna nabava
Ta suradnja omogućit će prije svega nabavu naftnih derivata i UNP-a iz različitih izvora.
Dosad se, naime, Hrvatska, kao i zemlje jugoistočne Europe, oslanjala prioritetno na UNP iz Rusije i zemalja bivšeg Sovjetskog Saveza, no ovim projektom otvara se mogućnost dobave morskim putem.
Trenutačno je samo jedan terminal UNP-a na našoj strani Jadrana, u Albaniji, i pokriva tamošnje potrebe, dok je na talijanskoj strani samo jedan, i to na krajnjem jugu, u Brindisiju.
Terminali u Pločama, ulaskom Vitola u priču, otvorit će i mogućnost za ulazak alžirskog i američkog UNP-a na hrvatsko tržište, ali i tržišta susjednih zemalja, od Slovenije, BiH, Srbije do Makedonije i Albanije. Ostaje, naravno, otvoren i prostor za dobavu iz Rusije brodovima, no za tržište je projektom u Pločama osigurana stabilna nabava i sigurnost opskrbe, budući da je dosad roba uglavnom nabavljana pravcima preko Ukrajine, što danas ne pruža sigurnost.
Prisutnost američkog i alžirskog UNP-a na tržištu promatra se i kao skok u kvaliteti, budući da je znatno kvalitetniji nego energent koji se trenutačno koristi na regionalnom tržištu.
Osim toga, više izvora znači i veću konkurenciju, što povlači i povoljnije cijene za krajnje potrošače.
U funkciji sredinom 2017.
Službeni dogovor između Vitola i njegove tvrtke VTTI s PPD-om, prema dostupnim informacijama, obuhvaća zajedničko investiranje u terminal, pri čemu je PPD partner koji osigurava sve potrebne dozvole i lokalnu snagu na tržištu, dok je VTTI partner koji ima financijsku snagu, unosi know-how upravljanja terminalom i, pretpostavljamo, preko Vitola osigurava robu koja će kroz to skladište fluktuirati.
PPD je krajem prošle godine potpisao dva potkoncesijska ugovora; za UNP terminal te za terminal tekućih tereta. Već u prosincu započeli su i radovi na terminalu za UNP, koji su vrlo kompleksni, a za koji je potrebno najprije provesti stabilizaciju terena. Taj posao je u tijeku, a procjene su da bi najkasnije za sedam-osam mjeseci mogli okončati te da bi sredinom 2017. terminal za UNP mogao biti u funkciji.
Gradnja terminala za naftne derivate odvijat će se nešto brže, a dovršetak prve faze planiran je za kraj iduće godine.
No, financiranje projekta kojim Luka Ploče dobiva poziciju na globalnoj energetskoj karti ovime je osigurano.
Inače, osim skladišnih kapaciteta, PPD s Lukom Ploče i partnerima realizira i gradnju dviju termoelektrana na biomasu, svaka vrijednosti 20 milijuna eura, a trenutačno se u Luci Ploče realizira i investicija Lučke uprave koju je poduprla Svjetska banka sa 110 milijuna eura za obnovu kapaciteta i transportnu povezanost.
Ploče su tako postale područje na kojem se trenutačno u Hrvatskoj realiziraju najveća ulaganja jer samo spomenuti projekti teški su više od 250 milijuna eura. PPD je osim ovog investicijskog ciklusa proljetos preuzeo i većinski udjel u tvrtki Adria transport (sada PPD Transport), dosad prvom domaćem alternativnom operateru željezničkog prometa, čime se stvara pretpostavka za iskorak tvrtke u sektor logističkog biznisa.
Brzorastuća kompanija
Koliko snažnog partnera u Ploče i Hrvatsku, pa i jugoistočnu Europu dovodi PPD, dovoljno govore i podaci o poslovanju kompanije – u prošloj godini Vitol grupa je ostvarila prihode od 270 milijardi američkih dolara, prevezla 268 milijuna tona sirove nafte i derivata, svaki dan prodaje više od 5 milijuna barela sirovina i derivata, a u svakom trenutku na moru plovi njezinih 200 brodova.
VTTI, koji će svojim iskustvom na 11 terminala na pet kontinenata pomoći u realizaciji pločanskih terminala, također je jedna od brzorastućih kompanija u tom biznisu. U devet godina postojanja već je dosegnula skladišne kapacitete od 8,7 milijuna kubnih metara.