Zbog stotina hrvatskih vozača koji su nam se protekli tjedan javljali zbog zamrzavanja dizelskog goriva u njihovim vozilima, zbog čega su za popravak automobila morali izdvojiti i do nekoliko tisuća kuna, uzorke spornog eurodizela s osam problematičnih benzinskih postaja odnijeli smo u Zavod za ispitivanje kvalitete.
Sisački laboratorij ZIK-a, koji se nalazi tik do Inine rafinerije, jedino je mjesto u Hrvatskoj gdje se provodi nezavisna analiza goriva. Ostala tri, u Rijeci, Zagrebu i Sisku, u vlasništvu su Ine.
Na uzorcima eurodizela s benzinskih postaja Ine iz Zagreba, Zadra, Rijeke, Vukovara i V. Gorice, OMV-a i Tifona iz Zagreba, te Grcić service stationa iz Šibenika, stručnjaci ZIK-a analizirali su točku filtrabilnosti, odnosno temperaturu pri kojoj dolazi do zamrzavanja eurodizela i začepljenja filtra goriva. Analiza svakog uzorka stoji 200 kuna.
– Gorivo mora dosegnuti sobnu temperaturu, iz njega se izdvaja sva prljavština, pa i možebitna voda, i tek se onda u laboratorijskim uvjetima sa stručnom opremom postupno hladi – kazao nam je analitičar ZIK-a Dalibor Barišec. Po zakonu, u ovo doba godine granična vrijednost eurodizela je -15 stupnjeva Celzija.
Sporan se pokazao jedino eurodizel s Inine benzinske postaje Rijeka-Školjić, koji se zamrznuo na minus 14. Ostali uzorci bili su uredni. Inin eurodizel iz Vukovara zamrznuo se na -16, OMV-ov na -17, a svi ostali na -20 stupnjeva Celzija. Tifon reklamira da njegov eurodizel class može podnijeti još niže temperature, a imao je istu vrijednost kao i ostali.
Budući da je minimalno odstupanje zbog tolerancije mjernog uređaja od 1,3 stupnja, ispada da je uredan i uzorak koji se zamrznuo na -14. Treba dodati, za najprecizniju analizu dizel je potrebno dostaviti u posebnim limenim posudama. Uredni laboratorijski nalazi slaba su utjeha vozačima koji tvrde da su uredno prije zime servisirali automobile, a dizel im se zamrznuo na temperaturama i do minus 10.
Što poduzeti ako opet zahladi
Što vam preostaje ako se temperature ove zime opet
spuste duboko ispod ništice
1. Obvezno zamijenite filtar goriva ako to niste učinili prije zime ili
ako na to niste bili primorani nakon što vam se začepio zbog
smrzavanja goriva
2. Preporuča se dopuna spremnika goriva kada je on najmanje 1/4 pun,
kako ne bi došlo do povlačenja vode koja se na dnu spremnika
vremenom kondenzirala
3. Nakon točenja goriva dodajte aditiv koji će dizelu u vozilu dati
veći stupanj izdržljivosti pri niskim temperaturama