Generalna direktorica Adria Medije Zagreb Ivona Čulo jedna je od dobitnica prestižne nagrade Croatian Women of Influence Award u kategoriji Leadership&Innovation, koju drugu godinu zaredom dodjeljuje Mreža hrvatskih žena najutjecajnijim Hrvaticama u svijetu. Ukupno je 26 dobitnica iz čak 8 svjetskih država u dvije kategorije – utjecajne hrvatske žene i buduće liderice – koje su izabrane među 75 nominiranih žena iz cijelog svijeta. Nagrade su dodijeljene na gala večeri u zagrebačkom hotelu Sheraton na svečanosti u povodu Međunarodnog dana žena u Zagrebu.
Što za vas znači nagrada “Utjecajne hrvatske žene i buduće liderice” koju dodjeljuje Mreža hrvatskih žena?
Velika mi je čast što sam dobitnica ove prestižne nagrade koja, osim što je priznanje za moj rad i karijeru, pokazuje da je i Adria Media Zagreb, svojim prije svega društvenim angažmanom, prepoznata kao tvrtka koja čini razliku i pridonosi boljem položaju žena u društvu. Kada netko prepozna vaš trud i zalaganje, to uvijek godi, a meni je posebno drago da nagrada dolazi upravo iz Međunarodne mreže hrvatskih žena i zaista sam počašćena što sam uopće dobila priliku biti u društvu ovakvih inspirativnih žena koje svaka u svome području ne samo da su liderice nego i utiru trendove te mijenjaju svijet nabolje.
Mislite li da u Hrvatskoj ima premalo žena na vodećim pozicijama? Zašto je po vašem mišljenju takva situacija?
Nažalost, i dalje je premalo žena na vodećim pozicijama, pogotovo u biznisu, i to ne samo kod nas nego i u svijetu. Istraživanje državne pravobraniteljice za ravnopravnost spolova o zastupljenosti muškaraca i žena na upravljačkim pozicijama, provedeno prije dvije godine, pokazalo je da među osobama koje nose odgovornost predsjednika uprave u trgovačkim društvima koja su sudjelovala u istraživanju žene su zastupljene tek s 9,43 posto. Prema istom istraživanju, žene predstavljaju samo 8,93 posto predsjednica uprave u višečlanoj upravi trgovačkih društva koja su sudjelovala u istraživanju, odnosno 11,11 posto u trgovačkim društvima s jednočlanom upravom. Osim toga, jaz u plaćama iznosi otprilike 10 posto, naravno u korist muškaraca. Neovisno o stupnju obrazovanja, istraživanja pokazuju da će žene prije izgubiti posao i teže ga naći. Mislim da Vlada treba donijeti što više pozitivnih mjera potpore ženama, poticati žensko poduzetništvo i osposobljavanje za poslove koji su traženi na tržištu rada te pomoći što boljem usklađivanju obiteljskog i poslovnog života radnika obaju spolova.
Kako je moguće da u 21. stoljeću još uvijek bijemo bitke oko ravnopravnosti spolova?
Iako se pravni status žena u Europi nesumnjivo poboljšao posljednjih desetljeća, još smo daleko od stvarne ravnopravnosti. Napredak je vidljiv, no razlike između spolova i dalje postoje u mnogim područjima te zadržavaju muškarce u njihovim tradicionalnim ulogama i ograničavaju mogućnosti žena da potvrde svoja temeljna prava i dokažu aktivnost. Najizraženiji je primjer nejednake raspodjele moći između muškaraca i žena nasilje nad ženama. Osnaživanje žena te otklanjanje negativnih tradicionalnih rodnih stereotipa ključni su za postizanje ravnopravnosti spolova i koriste cjelokupnom društvu, uključujući muškarce, kao i budućim generacijama.
Je li vama ikada spol predstavljao prepreku da dođete do određenog cilja?
Osobno nemam negativna iskustva zbog rodnih stereotipa, no sjećam se prvih dojmova sa sastanaka članova uprave i nadzornih odbora jednog od bivših vlasnika Adria Medije Zagreb prije desetak godina na kojem je, od stotinjak prisutnih, bilo samo nas 10-ak žena. I sve su bile u sivim ili crnim odijelima. Ili kada sudjelujete na konferenciji pa, bez obzira na to kakvu prezentaciju imali, jedno od prvih pitanja uvijek bude kako uspijevate pomiriti privatni i poslovni život. Ne pamtim da je takvo pitanje ikad dobio neki moj kolega. Ipak, moram reći da se situacija popravlja i sve je više žena na vodećim pozicijama, što mi je zaista drago. Voljela bih kada uopće ne bismo trebali voditi razgovore na ovu temu te kad bismo ljude dijelili samo po tome jesu li dobri ili loši, uspješni ili neuspješni, a ne jesu ili muškarac ili žena. Ne pristajem na to da budem dio nekog kolektiva ili organizacije samo da popunim kvotu određenog spola; želim biti negdje zbog toga što vrijedim i mogu pridonijeti da se neki projekt ili posao bolje završi. Mi u Adria Mediji Zagreb zaista nastojimo putem svojih medija širiti svijest o tome te uvijek dajemo priliku mladim i sposobnim ljudima, bez obzira na to kako se zvali i kojeg spola bili.
Kakve karakteristike mora imati lider, bilo muškarac ili žena – ima li uopće razlike?
Lidera od drugih ljudi prije svega razlikuje pogled na budućnost, pogotovo u industrijama koje su podložne stalnim promjenama poput medijske industrije. Ako ste dobar menadžer, to odmah ne podrazumijeva i da ste dobar lider. Lider je strateg koji je u stanju utjecati na stavove, mišljenja, odluke i akcije drugih. Njemu je radno mjesto izvor kreativnosti, smisla i ostvarenje ambicija. Dobar lider uspijeva svojom sposobnošću utjecaja na druge prepoznati potencijal i izvući od svojih zaposlenika ono najbolje. Shvaća važnost izazova i prijetnji te kreira nove ideje i pristupe, što je posebno važno u medijskoj industriji koja se stalno mijenja. Lider bi trebao inspirirati i educirati, trebao bi voljeti ono što radi, trebao bi provocirati svoje ljude da budu bolji, ohrabrivati ih i voditi. Postoje samo uspješni lideri, bez obzira na to kojeg spola bili.
Što vas svakodnevno inspirira u vašem poslu?
U magazine sam se zaljubila još kao dijete, u osnovnoj školi i kad sam, kao srednjoškolka, prvi put ušla u zgradu Vjesnika, bila sam sigurna da jednog dana želim tamo raditi. Želja mi se nekoliko godina kasnije ostvarila, kad sam počela raditi u tadašnjoj redakciji Večernjeg lista. Bilo je to zaista ostvarenje djetinjeg sna i nikad nije postalo samo posao, već poziv. Danas, mnogo godina kasnije, i dalje idem na posao s jednakom motivacijom, a to nikada nije bila ambicija da se penjem na hijerarhijskoj ljestvici, već želja da kreiram nešto novo, da svaki novi magazin, portal, projekt, akciju napravimo na najbolji mogući način, s maksimalno uloženim trudom. Mislim da je ključno da volite ono što radite. Ako nešto volite, onda vam ništa nije teško učiniti da biste u tome bili što bolji. Ako tome pridodate upornost, marljivost i želju za stalnim učenjem i usavršavanjem, bez obzira na to koliko situacija na tržištu bila loša, pronaći ćete rješenje i ljudi će to prepoznati. Uspješnost Adria Medije Zagreb leži upravo u našoj fleksibilnosti i sposobnosti da na vrijeme prepoznamo potrebe čitatelja naših magazina, posjetitelja naših portala i evenata, korisnika naših mobilnih aplikacija i gledatelja naših videosadržaja. Efikasnost naših poslovnih performansi, konstantno podizanje kvaliteta naših proizvoda, permanentno tehnološko unapređenje i pružanje novih mogućnosti našim klijentima u svakodnevnom su fokusu naše tvrtke, što je istodobno i veliki izazov i velika inspiracija.
>> Dodijeljene prestižne nagrade Croatian Women of Influence Award
I u pravu je, bar kada je rijec o konzumovoj blagajnici ili nekoj nize rangiranoj zeni ali kada je rijec o raznim menadzericama i kojekakvim marketing agencijama onda znamo da mnoge od njih ne dolaze po sposobnostima nego po "uslugama" i vezama kao i svi u Hrvatskoj. A ovo sa danom zena nije borba za jadne blagajnice i radne zene, nego promocija menadzerica koje su dosle na to mjesto upravo iz "usluge".