U cilju održivosti zdravstvenog sustava nužne su promjene. Jadan od sigurnih pravaca je digitalizacija zdravstva. Hrvatsko zdravstvo ima niz odličnih primjera uspješne realizacije takvih projekata. Svakako je najpoznatiji e-recept koji je znatno olakšao podizanja lijekova. Naravno da se i malim poduzetnicima i velikim tvrtkama otvara mogućnost da u nastavku ovog trenda ostvare korist za sebe, a pritom doprinesu poboljšanju zdravstvenog sustava.
Koji su predvodnici budućih koraka u digitalizaciji zdravstva i u kojem će smjeru ona ići, pokušali su odgovoriti sudionici panela Big Data u zdravstvu na Weekend Media Festivalu. Na panelu su bili predstavnici Ministarstva zdravlja, Udruge inovativnih proizvođača lijekova, tvrtke Ericsson Nikola Tesla te suvlasnica tvrtke Bellabeat kao predstavnica uspješnog startup-a. Razlog ovakvog sastava je činjenica da bi upravo ove industrije i institucije bile dionici realizacije projekata Big Data u zdravstvu.
Hoće li panel potaknuti udruživanje svih zainteresiranih i stvaranje čvrstih uporišnih točaka kako bi se napravio veliki iskorak u daljnjoj digitalizaciji zdravstva i svih aspekata mobilnog zdravstva? Mnoge pretpostavke za to postoje.
Pretpostavke i ciljevi
Kao prvo, povećanom dostupnošću podataka (tzv. Big Data) vezanih za zdravlje, koje posjeduju i kreiraju dionici u sustavu, bilo bi omogućeno poboljšanje sadašnjeg sustava. Cilj je promijeniti pristup liječenju, orijentiranog na pojedinu bolest, u kojem ishodi terapija nisu sustavno mjereni, na potpuno novi pristup, ustrojen holistički i orijentiran na rezultate terapije. Velika su očekivanja od poboljšanja načina liječenja te općenito povećanja efikasnosti zdravstvenog sustava korištenjem i obradom podataka koji su nam dostupni, a do sada nisu valjano korišteni. Jedan od mogućih rezultata je i brže i lakše davanje najefikasnije terapije pacijentima.
U cilju ubrzanog transformiranja zdravstvenih sustava u Europskoj uniji, 2008. je osnovano javno-privatnog partnerstvo Innovative Medicines Initiative (IMI) između Europske komisije i Europske udruge inovativnih proizvođača lijekova (EFPIA). Osigurano je 5 milijardi eura.
Članice EFPIA-e predložile su osnivanje IMI2 programa u cilju maksimalizacije potencijala od korištenja Masivnih skupina podataka (Big Data) u kontekstu europskog zdravstva. Projekt će biti realiziran u sklopu dva javna poziva od kojih će prvi biti objavljen u listopadu ove godine, a drugi početkom slijedeće godine. Naziv fonda je IMI 2. Ovaj projekt bi umnogome olakšao pristup malim i srednjim poduzećima vrlo interesantnom tržištu mobilnog zdravstva.
Postoji i niz drugih okolnosti koji olakšavaju poduzetničke projekte ove vrste.
Ogroman rast mobilnih aplikacije i velika raširenost smartphona pomažu razvoju mobilnog zdravstva kao i sve veća upotreba „wearables”-a. To su uređaja koji imaju ugrađene senzore za praćenje indikatora vezanih za zdravlje i wellness, a koji se najčešće nose kao narukvice, neki drugi nakit ili bilo koji predmet s kojim je korisnik vrlo često u doticaju. Tipičan primjer je proizvod Leaf koji je dizajniran kao broš. Slijedeći uspješan primjer je Teddy the Guardian koji je inkorporiran u igračku za djecu. Ovi primjeri pokazuju kako je sudjelovanje malih kompanija u ovom procesu svakako moguće.
Ključan doprinos ubrzanju razvoja mobilnog zdravstva ipak bi dale velike IT i farmaceutske kompanije u suradnji s Ministarstvom zdravlja. Na panelu koji sam spomenu na početku teksta i predstavnici IT i farmaceutske industrije iskazali su interes i kompetentnost da budu partneri Ministarstvu zdravlja te svi zajedno budu nosioci napretka u području koje je i svakom od nas kao pacijentu jako važno. Zbog toga smo svi zaineresirani za bržu, efikasniju te dostupniju zdravstvenu zaštitu.
Vrijednost podataka
Kada govorimo o vrijednosti obrade Masivnih skupina podataka (Big Data) često je citirano mišljenje McKinsey Global Institute:
„Kompanije koje ne iskoriste mogućnosti koje pruža Big Data propustit će pomaknuti granicu inovativnosti, kompetitivnosti i produktivnosti. Vodeće poslovne škole i lideri korporacija također ističu mogućnosti koje nam se pružaju. Ipak, usprkos velikoj pozornosti koja se daje u posljednje vrijeme korištenju i efektnoj obradi podataka, mnoge kompanije i top manageri još su uvijek sumnjičavi ili im još ne vide mogućnost da se ostvari dodana vrijednost od podataka u ovoj novoj digitalnoj eri.“
Nadajmo se da se hrvatsko zdravstvo i kompanije, koje s njim surađuju, neće u bližoj budućnosti moći prepoznati u ovoj tvrdnji.