U reagiranju na moj tekst u kojemu izražavam čuđenje da se s češkom tvrtkom ČLS i dalje potpisuju novi aneksi ugovora o njihovu sudjelovanju (kao podizvođača) u remontu naših MiG-ova, premda je ČLS okrivljen kao glavni krivac za golemo kašnjenje remonta – MORH uporno izbjegava meritum stvari. A to je: kako to da se ponovno daje povjerenje tvrtki koja je trebala u listopadu prošle godine modernizirati tri, a do konca 2013. ukupno 5 naših MiG-ova, a do kraja lipnja 2014. svih 12 MiG-ova trebalo je letjeti u savršeno operativnom stanju. Da odmah riješimo dvojbu, jer MORH tvrdi da nikada nije isticao ČLS kao jedinog krivca za kašnjenje.
NIJE TOČNO – MORH je isključivo krivio tvrtku ČLS, nikad Zavod u Odesi niti koga od svojih kadrova. Budući da imaju kratko pamćenje, podsjećam na izjave njihovih dužnosnika:
1. 20. 2. 2014. zapovjednik HRZ-a i PZO-a general Dražen Šćuri: "Remont aviona i motora je protekao gotovo u skladu s terminima i do kraja prošle godine bila su spremna tri aviona za isporuku. No češka firma koja radi integraciju navigacijskog sustava imala je gotovo rješenje za integraciju koju su koristili za transportne avione i transportne helikoptere, ali se pokazalo da taj sustav ne radi na borbenim avionima na kojima su puno veća opterećenja te je pri velikim vertikalnim i horizontalnim evolucijama došlo do pokazivanja greške na navigacijskom sustavu."
2. Probni pilot HRZ-a brigadir Ivan Selak za Jutarnji list 8. 3. 2014.: "Više me živciralo što Česi ne mogu napraviti svoj dio posla pa da remont završi."
3. Brigadir Selak na Dnevniku HTV-a 12. 3. 2014.: "Problem je u tvrtki ČLS koja nema iskustva s borbenim nadzvučnim zrakoplovima."
4. U razgovoru u kabinetu ministra Ante Kotromanovića njegov pomoćnik Viktor Koprivnjak na početku ove godine uvjeravao me kako je s remontom, tzv. motornim dijelom u Odesi sve u najboljem redu, a da isključivo zbog ČLS-a remont kasni. Tako sam intonirao i tekstove, koje MORH tada nije demantirao.
MORH demantira moj zaključak kako je apsurdno da se ČLS-u dodatno, a izvan ugovora plaća bilo kakav daljnji posao na modernizaciji MiG-ova. Kažu, naknadno su se neki uređaji pokazali neispravnima pa ih treba popraviti. MORH naravno ne kaže kako to da je tek sad utvrđeno da neki uređaji (radiostanice, transponderi) nisu ispravni kad je to valjalo utvrditi – prije godinu dana, kada su izvođači radili defektaciju. Naprotiv, javnost nije bila obaviještena da je, iz istih razloga, uz žurnost, dakle izravno ugovaranje, MORH i u prosincu 2013. s ČLS-om bio potpisao dodatni ugovor, ovaj put za 350.000 kn. Opet jer je utvrđeno da ima neispravne opreme pa je treba "žurno dovesti u potpuno ispravno stanje". Osam mjeseci poslije, ČLS dobiva novih 1,8 mil. kn. Pa koliko će još takvih dodatnih ugovora MORH odobriti? Remont zrakoplova podrazumijeva remont svih agregata i sustava. Radiostanica i transponder moraju biti remontirani, kalibrirani, u fazi provođenja remonta jer se nakon remonta daju garancije kao da je oprema nova i svi troškovi moraju se uračunati u cijenu remonta. MORH je 8. 7. 2013. ugovorio da će platiti:
1. Nabava potrebne opreme za nadogradnju NAV/COMM/IFF – 1,546.869,96 EUR
2. Razvoj, projektiranje, integriranje i ugradnja NAV/COMM/IFF opreme aviona – 1,367.007,96 EUR
3. Isporuka kompleta alata i ispitno mjerne opreme – 53.000 EUR
Ovim je iznosima, dakle s gotovo tri milijuna eura, trebao biti pokriven cjelokupni trošak modernizacije. Ako nije, ako u ugovoru ima "rupa" kroz koju sada cure dodatne kune izvođačima, a koji ne dovršavaju remont – onda se postavlja pitanje tko je u MORH-u odgovoran? Prvu provjeru stanja MiG-ova Ukrajinci su proveli još u listopadu 2011. Upravo da se ne bi tijekom remonta otkrili neki novi kvarovi, izvođači i provode tzv. defektacije. Tek nakon toga procjenjuju trošak i javljaju se na natječaj. Dakle, NIJE TOČNO da se nije prije moglo otkriti pravo stanje stvari. Kasnije, a prije potpisivanja ugovora, ukrajinski zavod angažira podizvođača, tvrtku ČLS, koji također provodi defektaciju. Tko je tu loše "defektirao", znaju valjda u MORH-u.
No, premda se ugovor od 8. 7. 2013. (22,5 mil. kuna za modernizaciju) dosad već popeo na 24.65 mil kn – imamo samo 3 operativna zrakoplova, od kojih je jedan imao gotovo fatalan otkaz stajnog trapa (na br. 135). Da bude još čudnije, MORH je u natječajnu dokumentaciju prekopirao stanje ukrajinskog skladišta i za 12 mil. kuna kupio uglavnom nepotrebne rezervne dijelove među kojima se nalaze i ruske radiostanice (!?). Toliko o štednji.
Kažu u MORH-u da nije točno da ČLS nije kompetentan za ugradnju NATO opreme. Pa neka se dogovore, sami su tvrdili da je ČLS dosad radio isključivo na tzv. generalnoj avijaciji, a da nije imao iskustva sa supersonikom. Idemo opet o meritum – kako se moglo uključiti tvrtku bez ikakvog iskustva na modernizaciji MiG-a 21? U svom reagiranju u MORH-u kažu da nije točno da su u Rumunjskoj bili ugrađeni IFF transponderi NATO Mod 4. "Postojeći transponderi jedino imaju mogućnost nadogradnje na Mod 4, no isto nikad nije provedeno... Ugrađeni su 2003., kada Hrvatska nije bila punopravna članica NATO-a i samim time nije ispunjavala kriterije za nadogradnju na Mod 4", kažu.
NIJE TOČNO – Gotovo je nevjerojatno da ova izjava dolazi iz MORH-a. MORH je upozoren 9. 12. 2012. i u veljači 2013. za posjeta delegacije MORH-a Aerostaru da IFF transponder THALES TSC2050 ne smije ići izvan granica NATO-a! A to što Hrvatska u fazi nabave nije bila članica NATO-a riješeno je posebnim dozvolama koje je Aerostar ishodio za RH, jer se znala politička i vojna orijentacija RH prema NATO-u. Izrael, npr., nije članica NATO-a pa koristi NATO Mod 4 u svojim transponderima i ima posebne dozvole. Inače, dovoljna je sama činjenica da sustav IFF-a podržava aktivaciju Moda 4 pa da vrijede stroži NATO propisi. Sama aktivacija Moda 4 zahtijeva softversku podršku koja se jednostavno umetne u hardverski dio instalacije kakva postoji na našim MiG-ovima. MORH čak i za informaciju da tvrtka ČLS neovlašteno koristi projekt modernizacije sustava koji je razvio Aerostar (2003.) tvrdi da nije točna. Kažu da je "tvrtka ČLS sukladno zahtjevima HRZ-a i PZO-a namjenski izradila potpuno novi projekt nadogradnje tog sustava, koji se u potpunosti razlikuje od projekta Aerostara".
NIJE TOČNO – Na fotografijama kokpita MiG-a koje su se pojavile nakon prezentacije u ZB Zemunik 5. 8. 2014. vidljivo je da je ČLS iskoristio kontrolni panel Aerostara za IFF Thales TSC 2050, odnosno da nije razvio svoj kontrolni panel. Budući da je ovdje riječ o zrakoplovima koje je MORH dokupio (dakle tzv. Jemenci), jasno je da je netko ugradio u te zrakoplove originalni Aerostarov kontrolni panel. A Rumunji nisu ovlastili ČLS da to naprave. Ova fotografija dokaz je da ČLS nije potpuno demonstrirao svoju vlastitu shemu instalacije i integracije avionike. Ovo kopiranje tek će stvoriti posljedice. Zbog toga što je Aerostar upozorio ministra Antu Kotromanovića da je projekt modernizacije iz 2003. intelektualno, stopostotno vlasništvo Aerostara i zaštićeno zakonima EU. Zanima me kako će sada mjerodavne službe ministru – koji ovdje njima bezrezervno vjeruje, a nimalo medijima – objasniti zašto je dopuštena povreda vlasničkih prava. I tko će odgovarati ako od Rumunja stigne račun za neovlašteno korištenje opreme ili, još gore, zahtjev za njeno uklanjanje?
>>Krivcu za kašnjenje remonta MiG-ova još 1,8 milijuna kuna
>>Reakcija MORH-a na članak objavljen u Večernjem listu o remontu MiG-ova
>>'Žalimo što je Grabar-Kitarović stanje u HRZ-u ocijenila 'više nego jadnim''
Kako sam u prethodnoj reakciji MORH-a na članak napisao..."Očekujem pojašnjenje D.I.na objede MORH-a" ...Objašnjenje je opravdalo očekivanja...Bravo!