Tvrtke iz sektora iznajmljivanja vozila osnovale su nedavno strukovnu koordinaciju unutar Hrvatske udruge poslodavaca. O tome koji su bili razlozi za zajedničko djelovanje ovih tvrtki te kakva je situacija tom u sektoru, razgovarali smo s Mladenom Petreskim, predsjednikom koordinacije.
Koliko je rent-a-car danas velik biznis u Hrvatskoj?
Stotinjak tvrtki i obrta u Hrvatskoj radi na području renta-a cara, a desetak vodećih čini 75 posto ponude. Flote odnosno broj vozila u floti iznimno varira, u sezoni je tri do četiri puta veći. Procjenjujemo da je ljetos u rent-a-car ponudi bilo više od 12 tisuća vozila, a do kraja godine ovaj će broj pasti na manje od četiri tisuće vozila. Prihod procjenjujemo na između 500 i 750 milijuna kuna plus PDV.
Koji su glavni problemi s kojim se ta djelatnost danas susreće?
Najveći problem koji dijelimo s ostalim pružateljima usluga u hrvatskom turizmu jest (pre)kratka turistička sezona. Osim toga, djelatnost rent-a-cara u svijetu tradicionalno pruža uslugu poslovnom sektoru, a u Hrvatskoj je taj dio ponude neiskorišten potencijal. Veliku prepreku čini nedostatak zakonske regulative.
Što nedostaje u ponudama hrvatskih rent-a-car kuća?
U načelu je rent-a-car ponuda uvjetovana specifičnostima destinacije, a danas se u domaćoj ponudi mogu naći standardne lepeze vozila kao i sportska vozila, kabrioleti, putnička i teretna kombi vozila, luksuzne poslovne limuzine, terenci, hibridi, električna vozila itd. U nekim segmentima nailazimo na nerazumne i neprihvatljive prepreke zakonskih propisa i odredbi, primjerice neprepoznavanje ponude najma vozila s vozačem. Zbog nepostojanja konkretnih zakonskih odredbi dosta je rašireno sivo tržište, odnosno ponuda koja nije vezana minimalnim tehničkim uvjetima pružanja rent-a-car usluga ni po pitanju starosti, tehničkog stanja i osiguranja vozila, ni odnosa s korisnicima usluge i zaštite njihovih prava i interesa. To često rezultira nelojalnom konkurencijom.
>> Uspješna ljetna sezona za rent a car industriju