Večernji otkriva

Sisak i Rijeka donijet će 2,3 mlrd. $ gubitka

Ina
Foto: Petar Glebov/PIXSELL
26.09.2014.
u 16:27

Hrvatski članovi uprave odbacili analizu kao ‘loš materijal’ prije nego što su napustili sjednicu uprave Ine

Analiza na temelju koje je MOL odlučio ugasiti sisačku rafineriju pokazuje da su dvije rafinerije u Hrvatskoj od početka 2012. do lipnja 2014. ukupno stvorile 3,2 milijarde kuna gubitaka.

Da su radile punim intenzitetom, tvrdi se u studiji, stvorile bi još veće gubitke.

Ulaganje u Slovačku

U Ini nije bilo moguće dobiti podatke posebno za Sisak, ali smo iz analize mogli pročitati da će potencijalni gubici u deset godina iznositi od 1 do 2,3 milijarde dolara u dvije rafinerije. S druge strane, modernizirane rafinerije – Slovnaft u Slovačkoj i Szalombata pokraj Budimpešte na Dunavu, zarađuju. Inače, u slovačku rafineriju MOL je nedavno uložio 300 milijuna eura. To je iznos sličan onome koji je bio potreban za drugu fazu modernizacije dva pogona u Sisku, koji su podigli razinu prerade sa sadašnjih 1,8 milijuna na 3,2 milijuna tona godišnje. Analiza završava zaključkom da na tržištu Hrvatske nema mjesta za dvije rafinerije, a stručnjaci upozoravaju kako u doba pada cijene nafte – što se upravo događa – rafinerijske marže rastu i više se zarađuje.

Foto: VLm

Ovo je vrijeme kada se u rafinerijama zarađuje, kaže nam jedan stručnjak koji gašenje sisačke rafinerije objašnjava nesklonošću MOL-a da ulaže u Sisak kada novac može zaraditi u dvije modernizirane rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj. One su od 2012. donijele 4,4 milijarde kuna bruto zarade. Argument za gašenje Siska koji se može iščitati iz analize koju je izradio MOL jest i činjenica da je rafinerija radila tek dva mjeseca u ovoj godini, a pet mjeseci cijelu prošlu godinu. Podsjećamo da je Sisak 2009. preradio 1,731 milijun tona nafte, a 2010. prerađeno je 1,722 milijuna tona nafte. Nakon toga prerada se naglo prepolovila.

Uvoz derivata iz MOL-a

Pad prerade u Sisku Ina pravda smanjenjem potražnje naftnih derivata, no službeni podaci Ministarstva gospodarstva pokazuju nešto drugo. Prema njima, 2011. godine uvoz sirove nafte u odnosu na 2010. smanjen je za 19,5 posto. Istodobno je uvoz derivata nafte povećan za 26,5 posto. Godine 2012. još je dodatno smanjen uvoz sirove nafte za 0,9 posto, a uvoz gotovih derivata zadržan je na razini iz 2011. Dakle, očito je da je u hrvatskim rafinerijama smanjena prerada, a za to vrijeme povećan uvoz gotovih proizvoda, među kojima i uvoz goriva iz MOL-ovih rafinerija. Ti podaci dokaz su da pad potražnje na tržištu nikako ne opravdava toliki pad prerade u rafinerijama, pogotovo u Sisku.

– O gašenju Rafinerije Sisak treba se razgovarati na političkoj razini. O tome prvo trebaju razgovarati ministri gospodarstva, a potom i premijeri. Uvjeren sam da bi Orban na jednom sastanku uvidio koliko je bitan jedan takav pogon kao što je Sisak za nacionalne interese – kazao je Davor Štern. Podsjetimo, hrvatski članovi uprave Ine ovu su analizu odbacili, kako tvrde izvori, uz objašnjenje da je riječ o “lošem materijalu”.

>>'Borba za sisačku rafineriju jest kao borba za Sisak u vrijeme Domovinskog rata'

>>Vrdoljak: Ina je povećala uvoz derivata da opravda gašenje rafinerije

>>Maras: Zaštiti ćemo naše interese i tako se postaviti u razgovorima s partnerima u Ini

Komentara 6

ST
stefj
17:38 26.09.2014.

Zapravo je za sve kriva država, jer je umjesto modernizacije INA-e radila na uhljebljivanju. To je uzelo velikog zamaha tamo 2000. godine i nije se zaustavilo sve dok Mađari nisu preuzeli punu kontrolu nad tvrtkom. Pri tome svi zaboravljaju da je loše upravljanje dovelo do toga da je INA skoro bankrotirala i prodaja je bila obavljena u zadnji tren... Gašenje rafinerije u Sisku logičan je izbor, jer je MOL-u višak, može pokriti cijelu sjevernu Hrvatsku rafinerijom iz Mađarske. A naravno da će Mađari preferirati rafineriju u domicilnoj zemlji... Da političari nisu toliko gramzivi i nesposobni, mogla je INA postati regionalna tvrtka i poslovati pozitivno, no kako to kod nas biva, ako nešto želiš uništiti, pohvali se političaru...

TO
tolitol
09:02 27.09.2014.

Zbog čega Večernji u čitavoj ovoj drami oko INA-e nijedanput nije upitao ni Ljubu Jurčića ni Slavka Linića koji su kao ministri gospodarstva i financija u Račanovoj vladi prodali INA-u MOL-u da malo "prokomentiraju" rezultate svojih odluka? Zbog čega ni riječi o Tomislavu Dragičeviću koji je kao HNS-ov kadar čitavo desetljeće "vodio" tu firmu i ulozi koju je u svemu tome imao Stipe Mesić? Zašto ne intervjuirate Vesnu Balenović, zviždačicu iz INA-e, koja već desetljeće upozorava na katastrofalno vođenje te iste firme? Događa se katastrofa, ali zbog čega ni iz ove katastrofe apsolutno ništa nećemo naučiti?

IS
istri
16:51 26.09.2014.

najvece gubitke dobivamo od nasih politicara koji neznaju voditi zemlju ako u kancelarjama nema toliko ljustva kao u drzavi od 50.000.000 zitelja.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije