Tvrtke koje vode žene 25 posto su profitabilnije od onih koje vode muškarci, a poduzetnice i menadžerice u krizi su manje i otpuštale nego njihovi muški kolege, pokazala je svjetska statistika. Žensko poduzetništvo u Hrvatskoj raste, uglavnom pokretanjem malih biznisa kroz samozapošljavanje i uz pomoć poticaja države, a prema posljednjim statistikama svaka treća tvrtka u vlasništvu je ili u suvlasništvu žene, dok je udio poduzetnica u ukupnom broju privatnih tvrtki prije 15 godina iznosio mizernih osam posto. Tri utjecajne poduzetnice za Večernji list objašnjavaju kako su uspjele i što ih razlikuje od muškaraca.
Biznis nije muški svijet
I prije nego što sam pokrenula vlastiti posao bila sam u poslovnom svijetu i imala svoj rejting, kaže nam Bernarda Cecelja, vlasnica i direktorica svjetski poznatog brenda madraca koja je tvrtku pokrenula 1998. godine. Za uspjeh je, kaže, važno imati cilj i odlučno se postaviti prema muškim kolegama kako bi se uspjelo u tom "muškom" svijetu.
– Uvijek sam znala što hoću i dala do znanja što hoću, i to konkretno, jasno i odlučno – kaže poduzetnica Cecelja. Žene u biznisu drukčije su od muškaraca, manje su sklone riziku – priznaje Cecelja, a ograničava ih i činjenica da imaju obveze prema obitelji pa im je teže nego muškarcima poduzetnicima koji se koncentriraju samo na razvoj tvrtke. O rastrganosti između razvoja karijere i obveza prema obitelji svjedoči i Gordana Deranja, žena u muškoj industriji na čelu Tehnomonta i prva predsjednica Hrvatske udruge poslodavaca. Ističe da podzastupljenost žena na odgovornim mjestima nije posljedica odabira da karijeru podrede obitelji.
– U Europskoj su uniji u prosjeku plaće žena barem 16 posto manje od plaća muškaraca na istoj poziciji, a mirovine čak 24 posto manje. Kada briga o djeci i obitelji bude podjednako odgovornost muškarca i žena, kada osiguramo dovoljno vrtića i škola s radnim vremenom prilagođenim današnjem radnom vremenu zaposlenih mama, žene neće morati birati između obitelji i karijere jer će moći imati oboje – poručuje Deranja. HUP je u suradnji s pravobraniteljicom za ravnopravnost spolova nedavno pokrenuo Bazu poslovnih žena koja će okupiti menadžerice i poduzetnice, odnosno poslovne liderice Hrvatske.
– Veća zaposlenost žena na svim razinama donosi uspjeh i korist ne samo tvrtkama, nego i cjelokupnoj ekonomiji i društvu – zaključuje Deranja.
Dvoznamenkasti rast
A da je sustav ipak napredovao te da je manje nejednakosti, svjedoči Nada Zver, suvlasnica i direktorica tvornice Ivančica koja je poznata po dječjoj obući Froddo i Bambi.
– Dugo sam u poduzetništvu i današnji omjer žena i muškaraca na rukovodećim pozicijama uvelike se promijenio u korist žena, u odnosu na to kako je izgledao na početku moje karijere. To me kao ženu jako raduje jer rast broja žena na rukovodećim pozicijama povećava i nadopunjuje stilove rukovođenja, što doprinosi uspješnosti poslovanja – poruka je poduzetnice koja se može pohvaliti dvoznamenkastim rastom izvoza u cijeloj Europi.
>> Žene koje su šefice podložnije su depresiji od muških kolega
>> Naučite kako prebroditi sve izazove od najmoćnije žene hrvatskog biznisa
zato sto muskarci imaju mu da pa ne prijavljuju pdv :)