SAMOUNIŠTENJE - KAD TERET SLAVE POSTANE PRETEŽAK

Autodestruktivne pop/rock zvijezde

Jimi Hendrix
import
24.11.2007.
u 11:28

U jednom od svojih nedavnih intervjua Manu Chao je rekao: “Slava je kao bolest. Nekima smeta toliko da se ne mogu slobodno kretati i zabavljati. Ali bolje je biti slavan, nego nezaposlen s djecom koju moraš nahraniti, slava nije stvarni problem.”
Iako nedvojbeno jedna od najvećih zvijezda u današnjem pop-univerzumu, Manu se slobodno kreće po cijelom svijetu, vozi se javim prijevozom i taksijima, priča s prolaznicima na ulici i moglo bi se reći da je razvio otpornost prema toj bolesti.

Međutim, za mnoge njegove kolege i druge slavne osobe slava je uistinu problem – opasan, potencijalno čak i smrtonosan virus koji je u današnje vrijeme još i dodatno mutirao. Pojavom interneta i reality televizije, tabloidski pristup informacijama koji briše granice između zabave i vijesti definitivno je odnio komercijalnu pobjedu nad tradicionalnim novinarstvom, pretvorivši kulturu opsesije slavom u unosnu industriju za jedne, a lutriju za druge – one zahvaćene tim virusom.


Jim Morrison - predoziran

Otkako postoji zabavljačka profesija, postojali su i slavni koji su u određenom trenutku izgorjeli ili pali s oblaka slave. Lista autodestruktivnih “celebrityja” podugačka je i dobro poznata: od Judy Garland do Owena Wilsona, ili od Elvisa Presleyja do Pete Dohertyja. Ali nešto je danas drugačije, jer tehnologija je umnogome promijenila opis posla i slavnima, zauvijek ukinuvši granicu između javnog i privatnog, a promjena se može sumirati u samo tri fraze: bilo što, bilo kada, bilo gdje. Izreka da je i loš publicitet publicitet, možda zvuči kao olako izrečena u ovom kontekstu, ali ta stara istina može zagorčati život mnogima.

Slavni na meti svima
Pitajte samo Lindsay Lohan, američku pjevačicu, glumicu i manekenku, koja već pola svog mladog života (21 joj je tek) provodi pod povećalom medija – naravno, ako je uopće možete uhvatiti negdje između boravka u klinici za odvikavanje od ovisnosti i sudnice.


Amy Winehouse

Zahvaljujući digitalnoj fotografiji i World Wide Webu, svatko tko posjeduje mobitel s fotoaparatom potencijalni je paparazzo i sve što slavna osoba napravi – od izlaska iz limuzine bez donjeg rublja ispod haljine (Britney Spears) do dovikivanja rasno obojenih primjedbi ljudima iz publike tijekom nastupa (Michael Richards, odnosno Kramer iz “Seinfelda”) – u najkraće vrijeme može se učiniti dostupnim najširoj publici, a slavnu osobu koja je posrijedi zauvijek obilježiti, jače od bilo čega što u profesionalnom poslu napravi.

Čini se da su se i prioriteti publike pomalo zaokrenuli: današnji konzumenti takozvane “reality zabave” – a takvih je najviše – puno su zainteresiraniji za događaje izvan nominalno profesionalnog djelokruga poznatih nego za ono što mogu vidjeti ili čuti na ekranu ili na CD-u.


Janis Joplin - predozirana

Zbog toga je nastao cijeli novi soj slavnih: onih koji su slavni samo (ili barem najvećim dijelom) zbog svog učestalog incidentnog ponašanja, poput vožnji u pijanom stanju, sukoba sa zakonom ili novinarima, kućnih pornića, alkoholiziranja ili drogiranja, depresije ili egzibicionizma te cijelog niza drugih postupaka koji spadaju u domenu samouništavanja. Tako će, usprkos kreativnom nadahnuću koje katkada graniči i s genijalnošću, rocker Pete Doherty (ex-Libertines, sada Babyshambles) u medijskom fokusu biti strpan u isti koš s Paris Hilton, koja je slavna samo zato što je doista (ne)slavna.

Ono što bi se u “običnom puku” smatralo pozivom u pomoć, u svijetu današnjih medija upotrebljava se samo kao sredstvo za zaradu. U kliničkim terminima, problem sa slavnima oduvijek je bio u domeni “objektivne samosvijesti” – oni su prisiljeni stalno promatrati sebe tuđim očima, što može pogubno utjecati na one s kolebljivim samopouzdanjem ili sa psihološkim problemima druge vrste. Autodestruktivno ponašanje psiholozi najčešće povezuju s netretiranim bipolarnim poremećajima, koji najbolje (ili najgore) do izražaja mogu doći u neortodoksnom životnom stilu koji uključuje stalni i nesmetani dodir s alkoholom, drogom i drugim vrstama potencijalnih ovisnosti.


Britney Spears

Umrijeti prije starosti
U povijesti popa i rocka mnogi su izvođači tražili olakšanje u različitim vrstama psiholoških stimulansa, a nerijetki su pribjegavali samoozljeđivanju i drugim samouništavajućim obrascima ponašanja – bilo da su iz toga svjesno crpli kreativnu energiju ili jednostavno bježali od pritiska slave i očekivanja javnosti. “Živi brzo, umri mlad” dugo je bio prevladavajući moto te društvene skupine, a nedavno znanstveno istraživanje provedeno na Sveučilištu Johna Mooresa u Liverpoolu i objavljeno u stručnom časopisu Journal of Epidemial Community Health potvrdilo je njegove poražavajuće rezultate.

U studiji koja je uključila više od 1000 mahom britanskih i američkih pop i rock zvijezda, od ere Elvisa Presleyja do današnjih dana, pokazalo se da glazbene zvijezde uistinu umiru ranije od ostatka populacije. U razdoblju od 1956. do 2005. godine prerano je umrlo točno 100 od istraživanjem obuhvaćene 1064 zvijezde rocka – uključujući frontmena Doorsa Jima Morrisona, gitarskog heroja Jimija Hendrixa, zvijezdu T-Rexa Marca Bolana ili Kurta Cobaina iz Nirvane – što je tri puta više nego u cjelokupnoj populaciji. Više od četvrtine svih smrti bilo je povezano sa zloupotrebom alkohola i(li) droge.


Notorius B.I.G. - upucan

Još 1965. godine Roger Daltrey je pjevao: “Nadam se da ću umrijeti prije nego ostarim”. Tada mlađahni frontmen rock grupe The Who danas je 63-godišnji glazbenik koji odnedavno ponovno putuje svijetom, prodaje staru slavu i opet živi rock and roll lifestyle, iako drastično manjim intenzitetom nego u naponu kreativne snage svog benda.

On je bio znatno bolje sreće od mnogih drugih rock zvijezda – ne samo od onih koje su svojevoljno ili spletom okolnosti izgorjele u kritičnih prvih pet godina slave, poput Hendrixa, Bona Scotta iz AC/DC, Iana Curtisa iz Joy Divisiona, Sida Viciousa iz Sex Pistolsa ili Kurta Cobaina nego i onih koje je akumulirana šteta iz “divljih dana” sustigla nešto kasnije, poput Jerryja Garcije iz Grateful Deada, Carla Wilsona iz Beach Boysa ili Johnnyja Ramonea iz Ramonesa.


Sid Vicious - predoziran

Ipak, oni koji su umrli mladi u pravilu su puno slavniji od onih koji još uvijek žive. A u tome je i dio problema: kao što je Sid Vicious znao da su ekscesi jedini način da pažnju javnosti zadrži na svom kronično netalentiranom kretivnom egu, kao što bi o Courtney Love malo tko pisao da je riječ samo o prosječnoj glazbenici i udovici Cobaina, tako je i spomenuti Pete Doherty svjestan da mu mediji ne bi pružili ni desetinu prostora i pažnje da je samo jedan od novovjekih rockera s dobrim idejama. Štoviše, autodestruktivnost se danas prodaje bolje nego ikada.


Naši u trendu: Stoka se izvukao

Hrvatski glazbenici doista se ne mogu požaliti da ih paparazzi pretjerano salijeću i prate svaki njihov korak, tako da je dosta toga ostalo u domeni tračeva i glasina. Javna je tajna da se na estradi šmrče kao u ambulanti u doba epidemije gripe, a od rockerskih i srodnih zvijezda najviše pažnje svojedobno su privukle ovisnosti Dina Dvornika i Bareta, dok se Satan Panonski osamdesetih godina proslavio mnogo više po sklonosti samoozljeđivanju, nego po nekoj osobito inventinoj glazbi. Zagrebački reper Marin Ivanović Stoka nedavno je izašao iz komune, gdje je proveo devet mjeseci liječeći se od ovisnosti, i bez sustezanja progovorio o ovoj temi. Drogirao se punih deset godina, kaže, a neko vrijeme uzimao bi i po 25 ecstasyja dnevno...

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije