HNK Zagreb i mreža Opera Europa

Balans između života i posla te koordinatori za intimnost sve su važnije teme u opernom svijetu

Foto: Mare Milin
1/7
19.03.2024.
u 10:41

Dva događanja koja je ugostio zagrebački HNK velika su prilika za učenje i povezivanje naših kazališnih umjetnika sa stranim kolegama

Reprezentacija vrhunskih opernih profesionalaca iz cijelog svijeta stigla je u naš glavni grad, u kojem se u suorganizaciji mreže Opera Europa i Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu te pod medijskim pokroviteljstvom Večernjeg lista upravo održava intenzivni edukativni program za Opera Management Course, a krajem tjedna održat će se i Artistic Administration and Producing Forum namijenjen najiskusnijim opernim menadžerima.

Tijekom prvog događanja koje ima edukativni karakter, a vode ga ugledni operni profesionalci iz kazališnih kuća diljem Europe i Sjeverne Amerike, mladi producenti i stručnjaci iz područja kazališnog menadžmenta dobit će priliku steći nova znanja i usavršiti postojeća kroz predavanja i radionice koje vode iskusni edukatori iz ovog područja. Drugo okupljanje koje čini specijalizirani forum omogućit će susret više od 70 intendanata, poslovnih ravnatelja, producenata i opernih stručnjaka iz cijelog svijeta koji će opernim profesionalcima prenijeti svoja znanje, ideje i pozitivne kazališne prakse.

Tim povodom razgovarali smo s dvije osobe ključne za održavanje ovih programa koji prvi put gostuju u našoj zemlji – opernom solisticom i intendanticom HNK Zagreb Ivom Hraste-Sočo te direktoricom Opere Europe, iskusnom kazališnom menadžericom Karen Stone.

– Opera Europa je najveće udruženje opernih kuća i festivala, a ovaj tjedan pružit će se prilika za dodatno umrežavanje i sklapanje poznanstava koja će u budućnosti uroditi novim poslovnim suradnjama u smislu koprodukcija među kazalištima, gostovanja u opernim kućama i na festivalima i slično. Ugostiti ovakvu konferenciju predstavlja čast, ali i organizacijski izazov kojem su zaposlenici HNK odgovorili na najvišoj profesionalnoj razini – ponosna je intendantica Hraste-Sočo naglašavajući da hrvatske operne kuće već koriste mogućnosti koje pruža Opera Europa, no sigurno još postoji prostora za proširenje.

Primjerice, HNK u Zagrebu aktivan je korisnik u smislu širenja kontakata i razmjenjivanja iskustava o recentnim događanjima u opernom svijetu, a na njihovoj popularnoj platformi Opera Vision do sada su prikazali operetu “Šišmiš” te opere “Lennon”, “Medij”, “Turandot”, “Ero s onoga svijeta” i “Nikola Šubić Zrinjski”.

Potencijala Opere Europe itekako je svjesna i Karen Stone, koja je nakon intendantskih pozicija u nekoliko velikih kazališnih kuća direktorsku stolicu u ovoj mreži opernih profesionalaca preuzela prošle godine.

– Kroz velik broj vrlo različitih međunarodnih članova koji nam daju sektorski legitimitet, Opera Europa ne predstavlja samo institucije, nego i milijune operne publike. Razvili smo široku kolektivnu inteligenciju, znanje i stručnost koja nam pomaže da dodatno razvijamo čitav sektor. Ovakve operne konferencije daju našim članovima priliku raspravljati o trenutnom stanju umjetničke forme u profesionalnom i sigurnom okruženju, a specijalistički forumi pripadaju našem najvrednijem doprinosu sektoru, okupljajući stručnjake iz industrije iz cijele Europe kako bi raspravljali o problemima, novim pristupima, tehnikama i rješenjima. Teme o kojima ćemo razgovarati u Zagrebu uključuju fokus na koprodukcije, koje postaju sve važnije u svjetlu podjele troškova i planova održivosti. Trenutačno radimo na novim smjernicama za koje se nadam da će proizaći iz ovog foruma. Raspravljat ćemo i o sve većem broju umjetnika koji čine kreativne timove: uključivanje redatelja borbe, koordinatora intimnosti i drugih povećava ukupne produkcijske troškove na koje operne kuće moraju biti spremne. Nadam se i da ćemo napredovati u sporazumima o medijskim pravima za umjetnike uključene u streaming i snimanje opernih produkcija – istaknula je Karen Stone.

Govoreći o novim trendovima u opernoj industriji, zanimalo nas je i koje su teme koje im donose sami članovi, te kako vidi buduće izazove koji se stavljaju pred operne kuće.

– Svijest o potrebi za boljom ravnotežom između poslovnog i privatnog života u kazališnim zanimanjima izaziva sve veću zabrinutost u čitavom sektoru. Osobno sam sve svjesnija osjetljivosti postavljanja intimnih scena, zbog čega uloga koordinatora za intimnost postaje sve važnija u opernim produkcijama. Raznolikost i inkluzivnost u našem sve više multikulturalnom društvu također su poseban fokus, kako u pronalaženju i razvoju talenata iz svih dijelova zajednice tako i u otvaranju kazališta širem dijelu društva – rekla nam je Stone, svjesna da se opera još uvijek smatra svijetom bijele elite ili u najboljem slučaju više srednje klase.

Imajući na umu naše društvo koje se sve više socioekonomski raslojava te postaje rodno osvještenije i rasno različitije, bit će zanimljivo vidjeti kakav će te teme imati utjecaj na hrvatske mlade operne producente i druge profesionalce koji će ovaj tjedan provesti u razmjeni s iskusnijim stranim kolegama.

Ivu Hraste-Sočo pitali smo i o konkretnim prilikama koje se sada otvaraju našim umjetnicima te hoće li od nje profitirati i druge hrvatske umjetničke kuće.

– Cilj foruma jest razmjenjivanje primjera dobre prakse, izazova i alata kojima se operni profesionalci svakodnevno služe u poslovanju i umjetničkoj produkciji. Sudjelovat će i pripadnici drugih organizacija iz područja izvedbenih umjetnosti, kao npr. Lado, ali i, primjerice, studenti produkcije s ADU. Osim navedenih aktivnosti, dodana vrijednost ovog foruma jest i mogućnost predstavljanja naših umjetnika intendantima i ravnateljima budući da će sudionici prisustvovati i našim baletnim i opernim uspješnicama “Dyad 1929/Light through the fingers” i “Madama Butterfly” pod dirigentskom palicom šefa dirigenta Pier Giorgia Morandija. Umjetnička izvrsnost navedenih predstava dodatna je mogućnost za afirmaciju i postizanje međunarodne vidljivosti kako Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu tako i njegovih umjetnika – uvjerena je intendantica. 

1/7

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije